کد خبر: 899680
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۹

سخنگوي كميسيون انرژي مجلس گفت: امروز ال‌پي‌جي و ال‌ان‌جي امريكا به خليج‌فارس مي‌آيد، به گونه‌اي كه اين كشور به كويت ال‌ان‌جي فروخته است.
به گزارش «فارس»، اسدالله قره‌خاني سخنگوي كميسيون انرژي درباره نقش پاكستان و رويكرد اين كشور در قبال گاز ايران تصريح كرد: كشور پاكستان با جمعيتي بالغ بر 200ميليون نفر همواره به گاز ايران نياز داشته و دارد. ايران نيز همواره جديت خود را براي فروش گاز به اين كشور همسايه نشان داده است. ايران حتي حاضر شد، هزينه‌اي بالغ بر 500 ميليون دلار در اين كشور براي توسعه خط لوله را بپذيرد و به تدريج پول آن را از گاز صادرات جبران كند، اما اين كشور به دليل فشارهاي امريكا، اراده لازم براي مذاكره با ايران را ندارد.
وي تصريح كرد: وضعيت تأمين انرژي در پاكستان اسفناك است و اين كشور براي تأمين اين نياز با وجود فشارهاي امريكا دو سناريوی ال‌ان‌جی قطر و خط لوله تاپي را برگزيده است. پشت پرده سرمايه‌گذاري روي اين خط لوله نيز عوامل ديگري مثل بانك توسعه اسلامي، بانك توسعه آسيايي، بانك توسعه سعودي و كشور تركيه دست‌به‌دست هم دادند تا خط لوله تاپي شكل بگيرد. وزارت نفت اعتقاد دارد كه اين خط لوله به سرانجام نمي‌رسد، البته اين خط لوله بايد مشكلات خود نظير حق ترانزيت طالبان، مشكلات و اختلافات پاكستان و افغانستان را حل‌و‌فصل كنند.
قره‌خاني در پاسخ به عدم جديت وزارت نفت در قبال اين فرصت‌ها اظهار كرد: متأسفانه وزارت نفت به دليل تجربه‌هاي ناموفق مثل قرارداد كرسنت و قرارداد IFLNG به چالش كشيده شده است. به دليل اين چالش‌ها، وزارت نفت اعتماد به نفس و اراده لازم براي بستن قراردادها را ندارد. در حال حاضر اين وزارتخانه به دنبال چارچوب و اساسنامه‌اي مشخص براي قراردادهاي صادراتي است تا ديگر با چنين مشكلاتي مواجه نشود. از اين‌رو، در كميسيون انرژي مجلس قرار بر اين شد كه الگويي مشابه با الگوي IPC تنظيم شود تا وزارت نفت براساس آن جلو برود.
به گفته وي وزارت نفت با اتكا به اقدامات بالادستي در اين حوزه ادعاي ماليكت آن را دارد درحالي‌كه شركت گاز با استناد به بحث صادرات ال‌ان‌جی و موارد مشابه خود را در قبال گاز مسئول مي‌بيند كه ان‌شاءالله با اساسنامه‌هاي جديد اين مشكل برطرف مي‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار