کد خبر: 899512
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۶
گزارشي از تجربه مردمي‌كردن اقتصاد در منطقه محروم قلعه‌گنج (قسمت پاياني)
توسعه نامتوازن مناطق مختلف در حوزه اقتصاد يكي از مشكلات كشور است كه تبعاتي چون مهاجرت‌هاي بي‌رويه را به همراه دارد.
مهران ابراهیمیان

توسعه نامتوازن مناطق مختلف در حوزه اقتصاد يكي از مشكلات كشور است كه تبعاتي چون مهاجرت‌هاي بي‌رويه را به همراه دارد. از اين رو سياستگذاران بايد به جاي تمركز بيش از حد در برخي مناطق مانند تهران با تكيه بر مزيت‌هاي بومي و سپردن اقتصاد به دست مردم در جهت عدالت توسعه مناطق مختلف، برنامه‌ريزهاي جدي‌تري انجام دهند.
در قسمت اول اين گزارش به مباني توجه به توسعه منطقه‌اي و رفع محروميت‌زدايي از طريق توانمند‌سازي مردم و مردمي‌كردن اقتصاد منطقه براساس مزيت‌هاي منطقه‌اي تأكيد كرديم و گفتيم بنياد مستضعفان به عنوان يك نهاد حاكميتي و بنا به مأموريت محوله مقام ‌معظم‌ رهبري مبني بر محروميت‌زدايي و توانمند‌سازي مردم، منطقه قلعه‌گنج را در رفع محروميت توسط مردم بومي ياري كرده است كه در ادامه مجموعه‌اي از اقدامات به سرانجام رسيده را برمي‌شماريم. مجموعه اقداماتي كه با شعار «كار با مردم، براي مردم، توانمندسازي و معيشت پايدار» به ثمر نشسته است.

تقويت زيرساخت و تضمين اعطاي تسهيلات از طريق بانك سينا

سندداركردن خانه‌ها و اراضي روستايي يكي از فعاليت‌هاي اولويت‌دار بنياد است، كه علاوه بر اين پياده‌سازي طرح كاداستر زراعي و مسكوني در سطح شهرستان، با هدف اعتبار‌سازي براي كشاورزان و كارآفرينان محلي و تسهيل در تأمين ضمانت‌هاي لازم در دستور كار بنياد علوي و با همكاري ادارات ثبت شهرستان‌ها در دست اقدام است. اين اسناد مالكيت به عنوان زيرساخت و تضميني جهت اخذ تسهيلات مسكن و اشتغالزايي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. ضمناً با تقويت صندوق‌هاي توسعه روستايي منطقه و سوق‌دادن سرمايه‌گذاري‌ها توسط شركت‌هاي تعاوني فراگير در هر دهستان، زمينه بهره‌مندي همه افراد جامعه از منافع سرمايه‌گذاري‌ها فراهم شده است.
تحقق برنامه‌هاي توانمندسازي اقتصادي در بخش خدمات، همكاري چندجانبه‌ بين بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي، بنياد علوي، كميته امداد امام خميني(ره) و بانك سينا با هدف حمايت از اقشار محروم و نيازمند و كمك به توانمند‌سازي و استقلال اقتصادي آنان با محوريت توسعه طرح‌هاي اشتغال و خودكفايي، همچنين همكاري مشترك جهت كمك به توسعه روستا‌ها و مناطق كمتر توسعه‌يافته و جلوگيري از مهاجرت روستاييان منعقد شده است.

طرح توسعه حمل‌ونقل بار و مسافر در روستاها

براساس تفاهمنامه انجام شده، تسهيلات خريد تعداد 10 هزار وسيله حمل‌ونقل روستايي بار و مسافر، در كل كشور اعطا مي‌شود كه تاكنون در راستاي اين تفاهمنامه، تعداد 21مورد تسهيلات شامل شش دستگاه تاكسي و 15دستگاه نيسان سايپا در شهرستان قلعه‌گنج به مددجويان اختصاص‌ يافته است. تعداد هزار خودرو در مرحله اول اين طرح براي هزار مددجوي كميته امداد امام‌خميني(ره) تأمين مي‌شود كه براي خريد هر خودرو، 150ميليون ريال تسهيلات قرض‌الحسنه از طريق كميته امداد امام خميني (ره) و150 ميليون ريال تسهيلات از طريق بانك سينا با پرداخت 14درصد از سود تسهيلات توسط بنياد علوي اعطا مي‌شود. علاوه بر منافع ايجادشده مستقيم براي اقدام‌كنندگان دريافت خودرو مي‌توان مدعي شد كه در برخي مناطق روستايي نيز ارزش‌افزوده محصولات كشاورزي بالارفته و موجب افزايش سطح درآمد روستاييان مي‌شود.

حمايت از بنگاه‌هاي كوچك و متوسط

تفاهمنامه‌اي ‌بين بنياد علوي، بانك سينا، استانداري‌ها و معاونت توسعه مناطق محروم نهاد رياست جمهوري در جهت كمك به رفع محروميت در مناطق كمتر توسعه‌يافته از طريق حمايت از بنگاه‌هاي كوچك و متوسط به امضا رسيده كه در اين طرح نيز قلعه‌گنج به شكل ويژه مورد عنايت قرار گرفته است. براي هر طرح در اين منطقه سقف تسهيلات 50ميليارد ريال مي‌باشد و نحوه پرداخت تسهيلات با معرفي متقاضي توسط استانداري به بانك سينا و تسهيلات با كارمزد مصوب شوراي پول و اعتبار پرداخت مي‌شود اما 5درصد سود تسهيلات توسط بنياد علوي و 5درصد نيز توسط معاونت توسعه مناطق محروم نهاد رياست جمهوري تأمين مي‌شود.

توسعه صنايع تبديلي و تكميلي

توسعه صنايع تبديلي و تكميلي در شهرستان با هدف تكميل زنجيره ارزش محصولات كليدي شهرستان انجام گرفته است كه از جمله مي‌توان به بهره‌برداري كارخانه روغن‌كشي كنجد (با ظرفيت هزار و 500 تن) توسط هلدينگ صنايع‌غذايي سينا و كارخانه تولي درب اشاره داشت. كنجد از جمله محصولات كشاورزي شاخص استان كرمان و شهرستان قلعه‌گنج است که رتبه برتر در كشور دارد و ميزان سطح زيركشت كنجد در جنوب كرمان 8 هزار هكتار است كه از اين ميزان 5 هزار هكتار در شهرستان قلعه‌گنج كشت مي‌شود. به علاوه طرح‌هايي مانند احداث سردخانه، احداث كارخانه فرآوري خرما (با ظرفيت ۵۰۰تن) و كارخانه لبنيات در حال احداث و آماده بهره‌برداري در سال جاري اجرا شده است. بديهي است اين كارخانه در راستاي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و اصل 44 به مردم منطقه واگذار خواهد شد. موارد ذكر شده را بنياد علوي به عنوان تسهيل‌گر و از طريق دستگاه‌هاي اجرايي مرتبط پيگيري مي‌كند، در عين حال براي پشتيباني از كشاورزان نيز جهت تهيه و توزيع بذر و خدمات آموزشي و ترويجي اقدام مي‌كنند.

كارخانه آبميوه

به‌علاوه شركت گسترش صنايع غذايي سينا كارخانه آبميوه را با ظرفيت توليد روزانه 11هزار ليتر در ارديبهشت‌ 95 به بهره‌برداري رساند كه براي 24نفر اشتغال مستقيم ايجاد كرده است. همچنين ساخت كارخانه رب‌گوجه نيز توسط بخش خصوصي با پرداخت تسهيلات در قالب تفاهمنامه‌اي بين بنياد علوي، بانك سينا، استانداري‌ها و معاونت توسعه مناطق محروم نهاد رياست جمهوري، توسط بانك سينا به مبلغ 28ميليارد ريال به نتيجه رسيده و اين كارخانه در سال 1395 محصول گوجه منطقه را كه در برخي مقاطع حتي ارزش جمع‌كردن براي كشاورز نداشت، جذب كرده است.

احيا و بهره‌برداري از معادن

در پهنه‌هاي قلعه‌گنج احتمال وجود پتانسيل‌هاي معدني همچون مس، كروميت و منگنز و در اطراف پهنه‌ها نيز معادن غيرفعال كروميت و منگنز مي‌باشد. بنابراين شركت گسترش صنايع معدني كاوه پارس، به منظور بهره‌برداري از معادن و ايجاد زمينه‌هاي اشتغال، با شركت در مزايده‌هاي وزارت صنايع و معادن، توانسته امكان بهره‌برداري از معادن منطقه قلعه‌گنج را در وسعتي به مساحت دو كيلومتر مربع به دست آورد. در حال حاضر شركت مذكور در حال انجام تحقيقات، پي‌جويي، شناسايي و اكتشاف معادن قلعه‌گنج مي‌باشد.

تأمين آب شهرك صنعتي

با عنايت به اينكه عواملي چون بكر بودن منطقه قلعه‌گنج و وجود يك شهرك صنعتي داراي زيرساخت مناسب، جذابيت لازم را براي سرمايه‌گذاران بخش خصوصي فراهم مي‌كند بنابراين با حمايت بنياد علوي، تكميل زيرساخت‌هاي شهرك صنعتي قلعه‌گنج براي پذيرش كارخانجات متعدد و جذب سرمايه بخش خصوصي صورت پذيرفته است.
علاوه براين بنياد مستضعفان در جهت مسئوليت‌هاي اجتماعي و زيرساخت خود مجموعه اقدامات ديگري را در منطقه محروم قلعه‌گنج به انجام رسانده كه مي‌توان تيتروار به شرح زير اشاره كرد:
- احداث و تجهيز مجتمع اداري به مساحت 1800 مترمربع و اعتبار40 هزار ميليون ريال توسط بنياد علوي در منطقه قلعه‌گنج و احداث بلوار دسترسي به بيمارستان و مجتمع اداري (ميزان اشتغالزايي اين پروژه و ساير پروژه‌هاي اجرا شده در مجموع 67 نفر بوده است).
- طرح ارتقاي سلامت مادران باردار و شيرده: اين طرح در راستاي جلوگيري از تولد نوزادان با وزن كم و بهبود تغذيه مادران باردار و شيرده در مناطق كمتر توسعه‌يافته كشور، براي زنان از ماه چهارم بارداري تا ششمين ماه شيردهي انجام مي‌شود كه در شهرستان قلعه‌گنج نيز اين طرح به تعداد 18 هزار و 800 بسته (ماهانه هزار مادر) آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
- اصلاح ساختار 25 پل در محدوده دوراهي منوجان تا سه‌راهي گلدشت واقع در شهرستان قلعه‌گنج با اعتباري به مبلغ 50 ميليارد ريال در سال جاري به منظور كاهش تصادفات منطقه‌اي.
- احداث پارك شادي شهربازي قلعه‌گنج در دستور كار بنياد قرار گرفته كه اين كار با مشاركت شهرداري قلعه‌گنج در حال انجام است.
- احداث مجموعه فرهنگي - ورزشي چند منظوره در شهرستان قلعه‌گنج.
- مشاركت درطرح شبكه ارتباطي پهن ‌باند شهرستان قلعه‌گنج براي استفاده از مزاياي اينترنت و تقويت ارتباط شبكه‌اي شهرستان قلعه‌گنج با اعتبار 14 ميليارد ريال كه 7 ميليارد ريال توسط بنياد علوي و 7 ميليارد ريال به صورت تسهيلات در اختيار شركت مهندسي ايران برنا جهت اجراي پروژه قرار گرفته است.
- بهره‌برداري ساختمان نيروي انتظامي با اعتبار 3 هزار ميليارد ريال براي تأمين زيرساخت‌هاي لازم و افزايش امنيت.
در پايان گفتني است، اقدامات جهادي و انقلابي بنياد مستضعفان در رونق و ايجاد كسب و كارمنطقه كه منجر به بهود وضعيت اقتصادي و معيشتي روستاييان قلعه‌گنج شده نه تنها سرمايه‌هاي اجتماعي را افزايش مي‌دهد، بلكه امنيت منطقه را ارتقا داده و بسياري از معضلات اجتماعي از قبيل نزاع‌هاي دسته‌جمعي، قتل و خودكشي به طرز چشمگيري كاهش يافته كه از آثار پيشرفت ايجاد شده و رفع گره‌هاي معيشتي در اين منطقه است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار