کد خبر: 899175
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۷
چهارشنبه پايان سال و آسيب‌هاي پيش رو

در سالهاي اخير مراسم چهارشنبه آخر سال با رفتارهايي آميخته است که هيچگونه توجيه  عقلي وفرهنگي واعتقادي نداردو اين گونه رفتار ها به نام جشن ملي واستقبال از بهار با ترقه بازي وآتش افروزي هاي خطرناک که باعث ایجاد ترس و اذیت و آزار شهروندان می گردد ،  عملا جامعه را از مراسم های زیبای ایرانی دور ساخته است و مردم بر این باورند مراسمی که باعث نگرانی ، ترس ، وحشت و .... گردد ، نبودش بهتر است .   

از چند روز مانده به چهارشنبه آخر سال ، مشتي عناصر سود جو با ورود بخش زيادي از وسايل آتش زا وترقه از خارج يا ساخت آنها درداخل وعرضه آنها به بازار ، امنيت مردم را تهديد کرده وسبب ترس و وحشت می گردند . اين اقدامات ازمنظر پليس از چند جهت قابل توجه بوده ومردم انتظار دارند با اينگونه رفتارها به عنوان نمادي از ناهنجاري هاي اجتماعي برخورد شود:

  • تهديد‌سلامت مردم ورهگذران (زيرا اين رفتار ها نوعا"درمعابرعمومي وکوچه وخيابان انجام مي شود)
  • تهديد ایجاد خسارت به اموال مردم واموال عمومي از طريق انباشت مواد انفجاري ومحترقه
  • ترساندن مردم بويژه سالمندان وبيماران وکودکان
  • اهانت به شئون فرهنگي جامعه ايراني واسلامي
  • بستر سازي براي اخلال درامنيت اجتماعي واخلاقي

حوزه حقوق اجتماعي شهروندان وصيانت از اين حوزه امري است موردتوافق همگان و درحيطه وظايف پليس لذا برابر قانون نيروي انتظامي می بایست با هنجارشکنان برخورد نماید که این امر در صورت نیاز از سوی پلیس اقدام می شود . از طرفی مردم نیز در این رابطه تکالیفی بر عهده دارند از جمله همکاری گسترده با پلیس ، کنترل فرزندان و توجه به آموزش های ارائه شده از سوی دستگاه های دولتی علی الخصوص نیروی انتظامی تا  این مراسم به روش مناسبی انجام شود و خانواده ای در این قضیه داغدار نگردد و تحویل سال برای آنان بعوض شادی و سرور به غم و ماتم تبدیل نشود .

 اهم توصیه های پلیس عبارتند از :

1- قبل از چهارشنبه آخرسال فرزندانتان را از خطرات آتش و باروت آگاه کنيد و از آيين هاي پاک ايراني با آنها صميمانه سخن بگوييد.

2- در شب چهارشنبه آخرسال ، در کنار فرزندانتان باشيد و برايشان محيطي صميمي آماده سازيد تا رغبتي به بيرون رفتن نداشته باشند .

3- اگر قصد ميهماني داريد قبل از غروب شب چهارشنبه آخر سال خانه را ترک و يا ميهمان خود را بپذيريد و خودروهايتان را در حياط و يا پارکينگ مطمئن پارک کنيد.

4- مراقبت کنيد تا فرزندانتان مواد آتش زا (ترقه و ....) را در خانه نگهداري نکنند و در صورت خريد مواد منفجره کم خطر با آنان همراه باشيد.

6- آتش هاي پرحجم در حياط و محله غير قابل مهار مي باشند، از اين کار ممانعت به عمل آوريد.

7- قبل از برپايي آتش ، اسباب اطفاء آتش و جعبه کمک هاي اوليه را در دسترس قرار دهيد.

8- قبل از مراسم چهارشنبه آخرسال، خانواده هاي محترم، دور هم نشسته و در ارتباط با ايمني و چگونگي برپايي آتش در محله به توافق برسند.

9- با تشکيل حلقه هاي دوستي، در شب چهارشنبه مراقبت از محله و کنترل آتش بازي هاي خطرناک را به عهده بگيريم.

10- آگاه سازی جوانان و نوجوانان توسط والدین و مسئولین مربوطه، موثرترین و ساده ترین راه ممکن برای غلبه بر آسیب ها و خطرات احتمالی شب چهارشنبه سوری است.

11- از همراهی فرزندان با افرادی که احتمالاً دست به کارهای پر خطر می زنند جلوگیری کنیم.

12- والدین گرامی به یاد داشته باشید که در صورت بی توجهی شما نسبت به فرزند دلبندتان و بروز حادثه احتمالی، حسرت خوردن سودی ندارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار