کد خبر: 898891
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
آیا تكاپوي تشكل‌هاي غيرمرتبط در حمايت از وزراي رفيق مؤثر است؟
تكاپوي تشكل‌هاي مختلف چون اعضاي اتاق بازرگاني و گردانندگان خانه كارگر جهت بيكارنشدن وزراي حسن روحاني در جلسه استيضاح مؤيد اين مطلب است كه...

تكاپوي تشكل‌هاي مختلف چون اعضاي اتاق بازرگاني و گردانندگان خانه كارگر جهت بيكارنشدن وزراي حسن روحاني در جلسه استيضاح مؤيد اين مطلب است كه گويا خانه‌ملت اين‌بار مصالح ملي، دغدغه‌ها و مشكلات جامعه را براي استيضاح از مردم مدنظر قرار داده است. هر چند كه يك نماينده اصلاح‌طلب مجلس معتقد است كه اين استيضاح‌ها با هدف امتيازگيري پايان سال از وزرا و جادادن نزديكان برخي از نمايندگان مجلس در هيئت‌مديره شركت‌هاي دولتي و وابسته به دولت صورت مي‌گيرد كه جلسه استيضاح و نطق نمايندگان مجلس و نتيجه كار هدف غايي از اين استيضاح را مشخص خواهد كرد.
به گزارش «جوان»، در روزهاي پاياني 96 سه وزراي كار، راه‌و‌شهرسازي و كشاورزي براي استيضاح اين هفته در مجلس حاضر مي‌شوند و بايد ديد در جلسه استيضاح حسن روحاني رئيس‌جمهور حاضر خواهد شد، يا خير. اما حسن روحاني وقتي سال‌جاري براي تشكيل كابينه دولت دوازدهم در مجلس حاضر شد، مقوله جذب سرمايه‌گذاري خارجي را براي انتخاب وزرا امري مهم عنوان كرده بود و در عين حال در ابتداي جلسه رأي اعتماد عباس آخوندي براي وزارت راه‌و‌شهر‌سازي خود نسبت به بي‌تفاوت بودن وي در رابطه با احياي بافت‌هاي فرسود انتقادهايي را مطرح كرد، حال چند ماه از دولت دوازدهم مي‌گذرد، بايد ديد حسن روحاني در جلسه استيضاح حاضر مي‌شود يا معاون اول وي، هر چند شنيده شده كه جهانگيري احتمال زياد در جلسه استيضاح حاضر شود. بهروز نعمتي سخنگوي هيئت رئيسه مجلس درباره زمان برگزاري جلسه استيضاح وزراي كار‌و‌شهرسازي در مجلس اظهار كرد: جلسه استيضاح علي ربيعي در نوبت صبح و جلسه استيضاح عباس‌آخوندي در نوبت عصر روز سه‌شنبه (۲۳ اسفندماه) برگزار مي‌شود. جلسه استيضاح محمود حجتي در روز چهارشنبه‌(۲۴ اسفند ماه) برگزار خواهد شد. به اين ترتيب طي روزهاي نزديك به استيضاح با رؤيت رسانه‌ها مي‌توان ارتباطات وزرا با بخش‌هاي مختلف و صف‌بندي‌ها را تا حدودي رؤيت كرد. به طور نمونه روزگذشته برخي از اعضاي اتاق بازرگاني حمايت از عباس آخوندي را اعلان علني كردند كه طبيعي است، زيرا آخوندي از نظر انديشه اقتصادي به برخي از اعضاي اتاق بازرگاني و صاحبان سرمايه و رسانه‌هاي حامي اين جريانات نزديك است.

عاشقان آخوندي در اتاق بازرگاني

در پي جدي‌شدن استيضاح وزير راه‌و‌شهرسازي در هفته جاري، برخي از عاشقان آخوندي در اتاق بازرگاني و تجار و بازرگانان در فضاي مجازي فعال‌شده و براي تنظيم نامه حمايت از وي امضا جمع‌آوري مي‌كنند.
چند روزي است كه در فضاي مجازي، تجار و بازرگانان پارلمان بخش خصوصي كه در ظاهر ارتباط كاري با وزير راه‌و‌شهرسازي ندارند، در حمايت از عباس آخوندي فعال شده‌اند و با تخريب نمايندگان موافق استيضاح، تلاش مي‌كنند اقدامات عمل نكرده آخوندي را برجسته كنند. اين فعالان كه مدعي‌ هستند علاقه قلبي به وزير راه ‌‌و شهرسازي دارند و معتقدند وی اقتصاد کلان را خوب می‌فهمد، ركود در بازار مسكن، ضعف مديريتي در حمل‌و‌نقل جاده‌اي، هوايي و ريلي را به آخوندي بي‌ارتباط مي‌دانند و معتقدند كه نبايد بهترين وزير دولت روحاني استيضاح شود.(!) شايد سقوط هواپيما ارتباطي به مديريت وزير راه‌و‌شهرسازي نداشته باشد، اما وي به جاي اينكه در اين سال‌ها مدام از مسائل كلان اقتصاد كه هرگز راهكاري عملی در آن اندیشه بیرون نزده است، سخن بگويد، مي‌توانست اقدامات عملي براي رفع مشكلات اين انجام دهد، متأسفانه آخوندي در مقام يك تئوريسين در دولت يازدهم و دوازدهم نقش ايفا كرده و هيچ‌گاه به عنوان يك مسئول دلسوز در حوزه تحت مديريتش اقدام نكرده است. اميد است كه اين بار نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي به دور از فضاسازي‌هاي سياسي و جناحي منصفانه در مورد استيضاح عباس آخوندي تصميم‌گيري كنند و در دقيقه ۹۰ بنا به دلايلي امضاكنندگان استيضاح امضاهايشان را پس نگيرند.
از سوي ديگر طرح واگذاري برخي از بنگاه‌هاي مجموعه وزارت كار و شستا گويا موردتوجه يكي ديگر از اعضاي اتاق بازرگاني قرار گرفته است، زيرا خصوصي‌سازي بنگاه‌ها با روش‌هاي غلط متداول طي سال‌هاي اخير سودهاي خود را براي برخي از خريداران شركت‌ها از مجموعه‌هاي دولتي، نيمه‌دولتي، وابسته به صندوق‌هاي بازنشستگي به همراه داشته است. از سوي ديگر حمايت گردانندگان خانه كارگر از علي ربيعي مشهود بود، به‌طوري كه در خبري در رسانه نزديك به اين جريان آمده بود، برخي كارگران در برخي از استان‌ها مي‌خواهند در حمايت از وزير كار تجمعاتي را داشته باشند و استان‌هاي قيدشده در اين خبر، گويا براساس حوزه انتخابيه افرادي كه قصد دارند در مجلس وزير كار را مورد نقد قرار دهند، انتخاب شده است.

راهپيمايي كارگران عليه استيضاح

«ايلنا» به نقل از يك منبع در تشكل‌هاي كارگري استان تهران خبر داده كه روز گذشته درخواست مجوز راهپيمايي در مخالفت با استيضاح وزيركار به طرف مجلس و تجمع در مقابل آن در روز استيضاح تسليم وزارت كشور شده است. «ايلنا» افزود: «تشكل‌هاي كارگري از كرمان، كهگيلويه و بويراحمد، خوزستان و ساير استان‌هايي كه برخي از نمايندگان‌شان در جريان استيضاح وزير كار نقش‌ دارند نيز به تشكل‌هاي كارگري تهران خواهند پيوست.» علي ربيعي، وزير كار دولت روحاني قرار است عصر روز‌سه‌شنبه در مجلس استيضاح شود.

واگذاري شركت‌هاي تأمين اجتماعي

همچنين نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران در گفت‌وگو با «ايلنا» درخصوص دستور كار اين هفته مجلس و استيضاح وزير تعاون كار و رفاه اجتماعي گفت: به‌رغم اينكه جامعه كارفرمايي در موضوعاتي مثل نحوه اداره تأمين اجتماعي و اصلاح قانون كار انتقادات و گلايه‌هايي دارد، ربيعي اقدامات خوبي در حوزه بهزيستي، اجتماعي و كاهش فقر داشته است و از همه مهم‌تر اينكه نشان داد، عزم جدي براي واگذاري شركت‌هاي تأمين اجتماعي، خصوصي‌سازي و فاصله گرفتن شستا از بنگاهداري را دارد. نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران ادامه داد: نكته ديگر اينكه دولت شش ماه است بر سر كار آمده و از همين مجلس رأي اعتماد گرفته است، با توجه به اينكه وزارت كار يك وزارتخانه بزرگ است، اگر نمايندگان واقعاً به دنبال اصلاح امور هستند، بايد فرصت بيشتري به ربيعي بدهند.

دليل استيضاح حجتي ضعيف است

از سوي ديگر در شرايطي كه يكي از زنان اصلاح‌طلب مجلس پيش از اين مدعي شده بود برخي از نمايندگان براي اينكه پسر خاله خود را در شركت‌هاي دولتي استخدام كنند، وزير استيضاح مي‌كنند، «نامه‌نيوز» نوشت: شهاب‌الدين بيمقدار نماينده مردم تبريز و عضو فراكسيون اميد مجلس درباره استيضاح سه وزير دولت گفت: متأسفانه برخي نمايندگان به دليل يك‌سري مسائل كوچك قصد دارند وزرا را استيضاح كنند و اين درست نيست. اگر اين اتفاق در اين ايام كه نزديك به سال جديد است رخ دهد، سبب مي‌شود سه وزارتخانه مهم دولت با چالش رو‌به‌رو شود. بيمقدار گفت: در روز جلسه كميسيون با آقاي حجتي من در جلسه حضور داشتم، اما متأسفانه دلايل استيضاح ايشان هم مانند ساير وزرا بسيار سطحي است. يكي از اصلي‌ترين موضوعات، واردات برنج بود. برخي به ايشان انتقاد داشتند كه چرا واردات برنج را در مقايسه با سال 92 افزايش داده‌ايد؟ آقاي حجتي هم در پاسخ گفتند، بخش‌هاي زيادي از زمين‌هاي كشاورزي و كاشت برنج در شمال كشور تبديل به باغ و ويلا شده است، در نتيجه كاشت برنج هم كاهش يافته و براي جلوگيري از كمبود برنج در بازار به ناچار واردات را افزايش داده‌ايم. حجتي در ادامه افزود، وزارت كشاورزي همچنان برنج را از كشاورز خريداري مي‌كند و از اين بابت كمبودي وجود ندارد كه نمايندگان از اين توضيحات قانع نشده‌اند. متأسفانه دلايل نمايندگان براي استيضاح حجتي بسيار سطحي است. وي گفت: نمي‌توان اين موضوع را به صورت قاطع بيان كرد، اما متأسفانه و در ظاهر يك‌سري مسائل و منافع شخصي در اين استيضاح‌ها وجود دارد. جريان سياسي نيز در اين موضوع مطرح نيست، زيرا از هر دو جريان اصلاح‌طلب و اصولگرا نمايندگاني متقاضي اين استيضاح هستند. برخي به دليل منافع شخصي به استيضاح علاقه پيدا كرده‌اند و برخي ديگر نيز به دليل آنكه توجه رئيس‌جمهوري را به خود جلب كنند، اين موضوع را مطرح كرده‌اند كه اين روش درست نيست.

استيضاح براساس مطالبات حقه مردم

از سوي ديگر در شرايطي برخي از نمايندگان سعي مي‌كنند استيضاح را جناحي يا براساس منافع شخصي و گروهي انعكاس دهند، عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: عدم هماهنگي بين تيم اقتصادي دولت موجب شده است كه مصوبات خوب اخذ شده به‌صورت كامل به مرحله عمل درنيايد و موجب زحمت براي همگان شود. سيدمهدي مقدسي در گفت‌وگو با «خانه‌ملت»، در اين خصوص اظهار داشت: مردم شريف كشور به‌ويژه 24 ميليون مردمي كه در انتخابات سال 96 به آقاي روحاني رأي داده‌اند، توقع داريم و داشتيم كه به وعده‌هاي دوران تبليغات جامه عمل بپوشاند، يكي از اين وعده‌ها استفاده از نيروهاي خلاق، توانمند، شايسته و جوان بود. اعم از آقايان و خانم‌ها كه بتوانند با اصلاح ساختار دولت پويايي و تحركي به فعاليت‌هاي مختلف دولت ببخشند. در پايان نمايندگان مجلس بايد بدانند كه مردم در شرايطي سختي به سر مي‌برند و حتماً نطق و رأي آنها در رابطه با دغدغه‌هاي استيضاح را دنبال خواهند كرد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
0
0
استیضاح باید بر اساس خواست مردم باشد " نه خواست اتاق بازرگانی و تجار " که به منافع خود درکنار وزیر راه فکر می کنند " در کدام کشور اگر چنین اتفاقات که منجر به کشته شدن بیش از 100 نفر در حوزه وزارتی فردی رخ می دهد " در منصب خود باقی
می ماند؟ چرا؟ عباس اخوندی جهت ارامش مطالبات مردم خود استعفا نمی دهد؟ برای اینکه ایشان اصلا به مردم فکر
نمی کند " عاشق قدرت ومیزهابودند " همین ست " اگر تغییرات در سطح کلان کشور " بوسیله باندهای مافیائی " که منافع خودرا در نظر دارند " اداره شود " باید تاسف خورد " عده ای چه بر سر این نظام اورده اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار