کد خبر: 898888
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
کره شمالی همچنان سکوت کرده است
به‌رغم موافقت رئیس‌جمهور امریکا برای دیدار با رهبر كره شمالی، اما میان مقامات امریکایی درباره این موضوع اختلاف نظر وجود دارد. مقامات واشنگتن گفته‌اند تا زمانی كه پیونگ‌یانگ گامی جدی در جهت غیراتمی شدن برندارد، مذاكره‌ای در كار نخواهد بود و فشار‌‌‌‌ها علیه این كشور همچنان ادامه خواهد داشت.

به‌رغم موافقت رئیس‌جمهور امریکا برای دیدار با رهبر كره شمالی، اما میان مقامات امریکایی درباره این موضوع اختلاف نظر وجود دارد. مقامات واشنگتن گفته‌اند تا زمانی كه پیونگ‌یانگ گامی جدی در جهت غیراتمی شدن برندارد، مذاكره‌ای در كار نخواهد بود و فشار‌‌‌‌ها علیه این كشور همچنان ادامه خواهد داشت.
در شرایطی كه كاخ سفید اعلام كرده است كه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا و كیم جونگ اون، رهبر كره شمالی در ماه می ‌با یكدیگر دیدار و گفت‌وگو خواهند كرد، اما بسیاری از مقامات كاخ سفید با بدبینی نسبت به این موضوع نگاه می‌كنند و همچنان خواستار حفظ فشار‌‌‌‌ها علیه پیونگ‌یانگ هستند. سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، جمعه شب اعلام کرد:«ایالات متحده سیاست فشار حداکثری به کره‌شمالی را ادامه خواهد داد و هیچ‌گونه امتیازاتی به این کشور نخواهد داد». به گزارش راشاتودی، سندرز گفت:«تا زمانی‌که کره‌شمالی گام‌های ملموسی برندارد، دیدار بین ترامپ و کیم جونگ اون انجام نخواهد شد. » سندرز درباره موافقت ترامپ با دعوت کیم جونگ اون برای دیدار بدون پیش‌شرط گفت:«فراموش نمی‌کنیم که کره‌شمالی وعده‌‌‌‌‌هایی داده است. پیونگ‌یانگ وعده عاری‌سازی شبه‌جزیره کره از تسلیحات هسته‌ای و توقف آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای را داده است. آنها می‌دانند که ما به رزمایش‌های نظامی‌مان ادامه خواهیم داد.» رهبر كره شمالی پیش‌تر تعلیق تحریم‌های امریکا را پیش‌شرط انجام مذاكرات اعلام كرده بود، اما واشنگتن با این درخواست مخالفت كرده است. امریکا هر سال رزمایش‌‌‌‌‌هایی را با كره جنوبی در آب‌های ساحلی این كشور برگزار می‌كند و حدود 30 هزار نیروی امریکایی در خاك كره جنوبی حضور دارند. امریکا حتی برای تحت فشار قرار دادن كره شمالی به عقب‌نشینی از برنامه موشكی خود، سامانه موشكی «تاد‌» را در خاك كره جنوبی مستقر كرده است. مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور امریکا نیز گفته است رویکرد تازه کره‌شمالی و دعوت کیم جونگ اون از دونالد ترامپ برای دیدار، نتیجه سیاست‌های ترامپ در قبال پیونگ‌یانگ است. مایک پنس در بیانیه‌ای گفته است که امریکا هیچ امتیازی به کره‌شمالی نداده است. وی تأكید كرد که امریکا به طور پیوسته فشار بر کره‌شمالی را افزایش داده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، بیل ریچاردسون، سفیر سابق امریکا در سازمان ملل هم که چندین بار به کره‌شمالی سفر کرده درخصوص توافق یا نشستی با کیم جونگ اون به دونالد ترامپ هشدار داد و گفت:«این یک اقدام جسورانه است اما یک شوی تلویزیونی محسوب نمی‌شود. بهتر است یک تیم تشکیل دهید و یک استراتژی پیشه کنید». وی گفت:«دستیابی به هرگونه توافق مدت زیادی طول خواهد کشید. هدف ما باید خلع تسلیحات اتمی باشد اما فکر نمی‌کنم که این واقع‌بینانه باشد. ما باید مطمئن شویم که در تله‌ای که کره‌شمالی برای ما پهن کرده نخواهیم افتاد؛ متوقف کردن و محدود کردن نیروهای اتمی، بالستیکی و غیراتمی کره‌شمالی اقدامی بسیار دشوار خواهد بود. » رکس تیلرسون، وزیر خارجه امریکا هم ضمن استقبال از این توافق گفته است كه فرآیند غیراتمی شدن کره‌شمالی بسیار طولانی و پیچیده خواهد بود و امریکا به هیچ چیز به کمتر از توقف، عقبگرد و برچیده شدن برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ رضایت نخواهد داد.
به گزارش بی‌بی‌سی، ناظران امریکا جمعه شب به رسانه‌های این کشور گفتند که به نظر می‌رسد تنها یک روز پس از اعلام این توافق، کاخ‌سفید دچار سردرگمی شده و اکنون مواضع متناقضی اتخاذ می‌کند که می‌تواند ناشی از شتاب‌زدگی دولت امریکا در پذیرش دعوت رهبر کره‌شمالی باشد.

ابراز امیدواری ترامپ

به‌رغم اختلاف نظر مقامات واشنگتن درباره مذاكره با كره شمالی، اما رئیس‌جمهور امریکا نسبت به این گفت‌وگو‌‌‌‌ها خوش‌بین است. دونالد ترامپ جمعه شب در توئیتی در واکنش به تحولات اخیر کره‌شمالی نوشت:«توافق با کره‌شمالی تا حد زیادی در شرف تحقق است و اگر که نهایی شود یک توافق خیلی خوب برای جهان خواهد بود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، او با این حال در توئیت خود گفت:«زمان و مکان یک نشست برنامه‌ریزی شده هنوز تعیین نشده است.»
تحلیلگران می‌گویند پیونگ‌یانگ برنامه هسته‌ای و موشکی خود را فعلاً متوقف کرده و تا زمان برگزاری این دیدار به احتمال بسیار زیاد سراغ آن نخواهد رفت اما اگر کیم جونگ اون به اهداف مورد نظرش نرسد، احتمال آنکه نظیر گذشته، دوباره چنین آزمایش‌‌‌‌‌هایی را از سر بگیرد بسیار زیاد است. امریکا روابط دیپلماتیک با کره‌شمالی ندارد و سفارت سوئد در پیونگ‌یانگ حافظ منافع امریکا در این کشور است. توافق بر سر گفت‌وگو‌‌‌‌ها بین كره شمالی و امریکا در حالی است كه دو كشور در یك سال گذشته بار‌‌‌‌ها یکدیگر را به حمله اتمی تهدید كردند و تا آستانه جنگ اتمی نیز پیش رفتند. امریکا از زمان روی كار آمدن ترامپ، تحریم‌های سنگینی را علیه كره شمالی اعمال كرده و حتی تعداد زیادی از نیروهای نظامی و كشتی‌های جنگی خود را در شبه‌جزیره كره مستقر كرده است. كره شمالی نیز در واكنش به این تحركات، چندین آزمایش موشكی و اتمی انجام داده است و رهبر پیونگ‌یانگ پیش‌تر گفته بود تا زمان ایجاد توازن اتمی با امریکا برنامه هسته‌ای كشورش را توسعه خواهد داد.

سكوت كره شمالی

با وجود آنکه انتشار اخبار مربوط به روی خوش نشان دادن دونالد ترامپ به مسئله دیدار با رهبر کره‌شمالی در سراسر دنیا بسیار جلب توجه کرده اما به نظر می‌رسد که در کره‌شمالی رسانه‌‌‌‌‌ها عمدتاً نسبت به این مسئله سکوت اختیار کرده‌اند. به گزارش رویترز، رسانه‌های کره‌شمالی اخیراً در گزارش‌های‌شان به سفر یک هیئت بلندپایه کره‌جنوبی طی چند روز پیش به این کشور اشاره کردند اما به نظر می‌رسد که هیچ پوشش خبری مهمی از موضوع دعوت کیم جونگ اون از دونالد ترامپ و مون جائه این، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی برای دیدار با یکدیگر در راستای بحث درمورد آینده برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ صورت نگرفته است. با این حال وضعیت به گونه‌ای است که ظاهراً مردم کره‌شمالی به‌رغم چنین اتفاق بالقوه تاریخی هنوز در بی‌خبری به سر می‌برند. این در حالی است که گمانه‌زنی‌‌‌‌‌هایی نیز درباره بهترین مکان برای دیدار احتمالی ترامپ با کیم جونگ اون مطرح شده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد كه یکی از گزینه‌های احتمالی منطقه غیرنظامی شده مرز کره‌شمالی و کره‌جنوبی بوده است. به طور تاریخی شهر ژنو سوئیس هم به عنوان یک مکان بی‌طرف در چنین مواقعی یکی از گزینه‌‌‌‌‌ها محسوب می‌شود. در عین حال مکانی در آسیا مثل پکن هم در بین چنین گزینه‌‌‌‌‌هایی منتفی نیست.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
0
0
ساراسندرز " سخنگوی کاخ سفید " لفاظی ها همراه با نگاه از بالا به پائین امریکا به کشورهای دیگر در قرن 21 " که قدرت های بزرگ دیگری دزر دنیا ظاهر شده ست " در گورستان تاریخ امریکا وتاریخ دنیا قرار خواهد گرفت " دیگر با این ترفند ها امریکا
نمی توانید امتیازی که حق او نیست " بگیرد " اگر امریکا بخواهد دیوانه گی کند " حرکت نظامی در باره کره شمالی انجام دهد " خودرا هم با کره شمالی "حتی کره جنوبی وژاپن را به نابودی می کشاند " هیچ عقل سلیمی در شرایط کره شمالی تن به خلع سلاح هسته ای " که دست بالای اوست " در مقابل امریکای زور گو ومتقلب " نخواهد داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار