کد خبر: 898691
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
اشتیاق ترامپ به ملاقات با اون برای برجام‌خور کردن کره شمالی است!

دونالد ترامپ که ‌شروع‌کننده شخصی‌سازی خصومت میان خود و کیم جونگ اون بود و چند ماه پیش زمانی که وزیر خارجه‌اش در کره مشغول پیشبرد مذاکرات پنهانی با کره‌شمالی بود، توئیت کرد: «رکس، انرژی‌ات را ذخیره کن. کاری را که لازم باشد، انجام خواهیم داد»، حالا خودش عملاً با دور زدن دستگاه دیپلماسی می‌خواهد میوه تنش‌زدایی احتمالی با پیونگ‌یانگ را به نام خود بچیند. هرچند ترامپ با همان روحیه کارسبکارانه‌ یک چیز را خوب فهمیده است؛ تحریم‌های بیشتر کره‌شمالی به سد چین و روسیه خواهد خورد و تأثیری در از بین بردن موشک‌های 13هزار کیلومتری امریکازن پیونگ‌یانگ نخواهد داشت.
به گزارش «جوان» دیداری در بالا‌‌‌ترین سطح و در نزدیک‌‌‌ترین زمان ممکن یعنی تا ماه می‌2018میلادی –آن‌هم بعد از یک دوره لفاظی نزدیک به فحاشی و شخصی‌سازی دشمنی میان رهبر دو نظامی که با هم نه تنها منازعه‌ای با ابعاد ژئوپلتیک که با جنبه غلیظ ایدئولوژیک را پیش می‌برند- تنها می‌تواند نشان از عجله و اشتیاق باشد. اشتیاق ترامپ برای دیدن اون را رکس تیلرسون، وزیر خارجه امریکا در سفر خود به کشور آفریقایی جیبوتی در میان خبرنگاران به این شکل بیان کرد:‌« دیدار با رهبر کره‌شمالی تصمیمی است که خود رئیس‌جمهور به تنهایی گرفته است. من اوایل صبح روز گذشته با وی در این باره صحبت کردم و گفت‌وگوی خیلی خوبی داشتیم. اکنون رئیس‌جمهور مدتی است که می‌گوید آماده گفت‌وگو با رهبر کره‌شمالی است و زمانی که شرایط مناسب فراهم باشد با کیم جونگ اون دیدار می‌کند». تیلرسون گفته «من فکر می‌کنم از نظر رئیس‌جمهور زمان این گفت‌وگو رسیده است.» تیلرسون افزود: امریکا از آمادگی و تمایل کره‌شمالی برای گفت‌وگو و مذاکره که در سفر هیئت ویژه کره‌جنوبی به کره‌شمالی ابراز شد متعجب شده است. به گفته تیلرسون این قوی‌‌‌‌ترین نشانه‌ای است که از سوی کیم جونگ اون تاکنون دال بر آمادگی وی برای گفت‌وگوی واقعی بروز پیدا کرده است.
سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید نیز در پی آمادگی کره‌شمالی برای توقف آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی و مذاکره درباره خلع سلاح هسته‌ای، از آمادگی ترامپ برای دیدار با کیم جونگ اون در مکان و زمانی که هنوز مشخص نشده، خبر داد. همچنین خود ترامپ در پیامی توئیتری پس از دیدار و گفت‌وگو با این مقام عالی رتبه کره جوبی نوشت: نشست با رهبر کره‌شمالی در حال برنامه‌ریزی است. این در حالی است که رئیس‌جمهوری امریکا پیش‌تر گفته بود تحت شرایطی خاص با رهبر کره‌شمالی دیدار می‌کند و گفته بود که زمان کنونی برای چنین مذاکراتی مناسب نیست. ترامپ در ادامه توئیت روز پنج‌‌شنبه خود همچنین نوشته است: «کیم جونگ اون درباره خلع سلاح اتمی با فرستادگان کره‌جنوبی گفت‌وگو کرده و صحبتی از توقف این تسلیحات نبوده است. همچنین در این بازه زمانی هیچ آزمایش موشکی از سوی کره‌شمالی نباید صورت گیرد. پیشرفت خوبی به دست آمده اما تحریم‌‌‌‌ها تا زمانی‌که توافقی به دست بیاید، برجای می‌ماند.»
علی‌الظاهر چرخش ترامپ بعد از سفر هیئت کره‌جنوبی به واشنگتن بوده که طی آن بر اساس گزارش سی ان ان به نقل از «یک منبع دیپلماتیک خارجی‌» یک نامه از رهبر کره‌شمالی را به کاخ سفید و دونالد ترامپ تحویل داده است.
بامداد روز جمعه، رئیس دفتر امنیتی رئیس‌جمهور کره‌جنوبی که برای دیدار با مقام‌های امریکایی در صدر هیئتی به واشنگتن سفر کرد، با آنها درباره دیدار اخیر خود و هیئت اعزامی سئول به پیونگ‌یانگ رایزنی کرد. «چونگ اوی یونگ» پس از این دیدار‌‌‌ها با حضور در جمع خبرنگاران در کاخ سفید اظهارات مهمی مطرح کرد. او گفت: «به رئیس‌جمهور ترامپ گفتم که کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی در دیدار اخیرمان( در پیونگ‌یانگ) گفت که او متعهد به خلع سلاح اتمی(کره‌شمالی) است. او متعهد شد که کره‌شمالی آزمایش اتمی و موشکی تازه انجام نخواهد داد.»
وی افزود: «رئیس‌جمهور ترامپ از این گزارش ما تشکر کرد و گفت که او در ماه می‌ با کیم جونگ اون به منظور خلع سلاح اتمی دائمی(کره‌شمالی) دیدار خواهد کرد.»
البته هنوز لحن تهدید از زبان امریکایی‌‌‌ها شنیده می‌شود منتها سطح مقام تهدید‌کننده پایین‌تر آمده است. یک مقام ارشد دولت دونالد ترامپ روز سه‌‌‌‌شنبه دراین‌باره به خبرنگاران گفت: همه گزینه‌‌‌‌ها روی میز هستند و موضع ما در قبال حکومت کره‌شمالی تا زمانی که شاهد اقداماتی جدی جهت خلع سلاح هسته‌ای نباشیم، تغییر نخواهد کرد. چیزی که ما در پی آن هستیم، قدم‌‌‌‌هایی جدی در راستای خلع سلاح هسته‌ای است. سی‌ان‌ان در گزارشی خبر داده که قرار است ژنرال اچ‌آر مک‌مستر، مشاور امنیت ملی ایالات متحده روز دو‌‌‌شنبه شورای امنیت سازمان ملل را در جریان شرایط کره‌شمالی و گفت‌وگو‌‌‌ها با هیئت کره‌جنوبی قرار دهد.

شبیه‌سازی برجام و طعنه دموکرات‌‌ها

دموکرات‌‌ها می‌دانند که قصد ترامپ به نوعی خلق دستاوردی- البته برای امریکایی‌ها- مانند برجام برای خود است. «وندی شرمن»، مذاکره‌کننده هسته‌ای ارشد دولت باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق امریکا، در واکنش به خبر دیدار احتمالی ترامپ با رهبر کره‌شمالی، به بیان تجربه قبلی خود در رابطه با مذاکرات هسته‌ای با ایران پرداخت.
وی با اشاره به دشوار بودن اینگونه مذاکرات گفت: «این [به توافق رسیدن با کره‌شمالی] در هر شرایطی به زمان زیادی نیاز دارد.»
شرمن که خود در دولت بیل کلینتون وظیفه هماهنگ‌سازی سیاست‌های دولت امریکا در قبال کره‌شمالی را برعهده داشت، در ادامه گفت: «وقتی ما تصمیم به مذاکره با ایران گرفتیم، قبل از آنکه مذاکرات را شروع کنیم، یک توافقنامه کامل ۱۰۰ صفحه‌ای نوشتیم، بنابراین [از قبل] می‌دانستیم به چه چیز‌‌‌‌هایی می‌خواهیم برسیم. این توافقنامه به طرز باورنکردنی، مفصل و فنی بود.»
سامانتا وینوگراد‌، عضو ارشد شورای امنیت ملی دولت پیشین امریکا در واکنش به اعلام برنامه دیدار رئیس‌جمهوری این کشور با رهبر کره‌شمالی گفت: محال است دونالد ترامپ تا ماه مه (اردیبهشت) آماده شرکت در مذاکراتی حساس با هدف خلع شبه‌جزیره کره از تسلیحات هسته‌ای شود. وینوگراد که مشاور «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری پیشین امریکا بود،‌ معتقد است برنامه شتاب‌زده واشنگتن برای توافق با پیونگ‌یانگ، چندان نتیجه‌بخش نخواهد بود. وی روز پنج‌‌شنبه در یک برنامه تلویزیونی شبکه سی‌.ان‌.ان گفت: اگر اوباما بود، پیش از هر دیداری با یکی از سران کشورهای خارجی، چندین ماه زمان صرف می‌کرد تا یک تیم مشورتی تدارک ببیند. وی ادامه داد: پذیرش چنین دیداری از سوی ترامپ که یک تازه وارد به عرصه سیاست است، احتمالاً از سر ناچاری است. وینوگراد ادامه داد: «کیم جونگ اون» اما کاملاً آماده خواهد شد و گمان می‌کنم که او با تملق‌گویی و استفاده از ضعف خودپسندی ترامپ، او را به بازی گرفته است.

واکنش‌‌‌‌هاي جهانی

مون جائه این، رئیس‌جمهوری کرۀ جنوبی این خبر را چیزی مانند یک معجزه دانست. وزیر خارجه روسیه ضمن استقبال از مذاکره میان سران امریکا و کره‌شمالی گفت که چنین اقدامی باید زمینه را برای حل سیاسی بحران در شبه‌جزیره کره فراهم کند. سرگئی لاوروف از موضع‌گیری در زمینه سخنان ترامپ مبنی بر اینکه تحریم‌های امریکا بوده است که زمینه‌ساز چنین وضعی شده است، خودداری کرد. گِنگ شوانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز چهار‌‌‌شنبه گفت از نتایج مثبت گفت‌وگوهای میان دو کره بسیار خوشحال است. شوانگ گفت: «ما از این موضوع که هر دو کره از فرصت بازی‌های پیونگ‌چانگ برای آغاز ارتباطات و تعاملات استفاده کردند، حمایت می‌کنیم. چین همچنین خیلی خوشحال است که نتایج مثبت ارتباطات و تعاملات میان دو طرف را شاهد است. ما معتقدیم که این توافقات به نفع همه مردم شبه‌جزیره کره و همه طرف‌های مربوط است و برای صلح و ثبات منطقه‌ای سودمند است.»

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
0
0
کیم جونگ اون " با هوش تر از انست " با شرلیط هسته ای که ایجاد کرده " کشورش را که در مسیر قدرت در مقابل امریکا قراردارد " یکباره تن به خلع سلاح هسته ای بدهد " نمایش دیدار اون با ترامپ " می تواند به نزدیکی دوکره مربوط باشد " که جهت ارامش منطقه با سیاست های چین و روسیه به نتیجه رسیده ست " امریکا هم با این نمایش " می خواهد نشان دهد " که خواست امریکا برای نزدیکی دوکره بوده " اما سخن خلع سلاح هسته ای نیز " می تواند کلاه گشادی باشد که اون می خواهد با نزدیکی با کره جنوبی " برسر امریکا بگذارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار