کد خبر: 898690
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۶
سامانه ثبت ‌سفارش دوباره از دسترس خارج شد

اگرچه سازمان توسعه تجارت اعلام كرده ثبت سفارش واردات تنها تا ساعت ۱۶ هر روز امكانپذير است، اما قطعي مكرر سامانه ثبت سفارش (ثبتارش) تجار را با چالش‌هاي فراوان مواجه كرده است.
به گزارش «مهر»، سامانه ثبت سفارش به عنوان تنها درگاه ورودي براي تجار و فعالان اقتصادي، مدت‌هاست كه با تصميمات يك‌شبه و تغييرات مكرر مواجه است. جريان‌سازترين اشكال اين سامانه را شايد بتوان به ممنوعيت چندين و چندماهه واردات خودرو و بسته‌بودن سايت براي ثبت‌سفارش اين كالا كه با چالش‌ها و انتقادات جدي مواجه شد و در آخر هم برخي منابع خبري اعلام كرده‌اند كه چند ده هزار ميليارد تومان بابت همين بسته‌بودن سامانه ثبت سفارش، به جيب ۹ نفر واردكننده خودرو رفت. اما پس از آن، مسئولان سازمان توسعه تجارت ايران بارها و بارها با اعمال تغييرات در اين سامانه، فعالان اقتصادي را دچار مشكل كرده‌اند. اگرچه خودشان بر اين باورند، اينها محدوديت و ممنوعيتي نيست كه بتواند كار اقتصاد ايران را با چالش مواجه كند. اما فعالان اقتصادي مي‌گويند كه تصميمات يك‌باره و چالش‌هاي اينچنيني، عملاً هزينه تجارت خارجي كشور را افزايش مي‌دهد.
چندي پيش، مجتبي خسروتاج، معاون وزير صنعت معدن‌و‌تجارت اعلام كرد، مدت زمان اعتبار ثبت سفارش كالا از شش ماه به سه ماه تقليل يافته تا بتوان مديريت دقيق‌تري بر واردات كالا صورت داد و قدرت برنامه‌ريزي را از برخي سودجويان گرفت. اما پس از آن در دي‌ماه امسال، باز هم دولت در محدوديتي جديد، ساعت ورود به سامانه ثبت سفارش را محدود به ساعت ۸ صبح تا ۱۶ كرده كه هنوز هم مشخص نيست دليل اين امر چه بوده است. در اين ميان، اكنون سامانه ثبت‌سفارش مجدد بدون هيچ پيش آگهي از سوي سازمان توسعه تجارت ايران از دسترس خارج‌شده و از شب گذشته، دسترسي به اين سامانه از سوي فعالان اقتصادي امكانپذير نيست. اگرچه دولت اعلام كرده كه امكان ثبت سفارش تنها تا ساعت ۱۶ امكانپذير است، اما با توجه به قرارگرفتن بخشنامه‌ها و برخي پيش‌آگهي‌ها در اين سامانه، در دسترس بودن آن امري الزامي است.
يكي از فعالان اقتصادي در گفت‌وگو با خبرنگار «مهر» مي‌گويد: شايد دولت بخواهد واردات را كنترل كند تا بي‌تدبيري‌هاي ارزي خود را جبران كند اما به هرحال تجارت جاده‌اي دو طرفه است و نبايد انتظار داشت كه بدون ابزارهاي مناسب آن، تجارت خارجي كشور رشد كند.
اين فعال اقتصادي مي‌گويد، طي ماه گذشته و به‌خصوص بعد از نوسانات ارزي، سامانه ثبت‌سفارش بيش از هر زمان ديگري با اختلال مواجه است و اينكه تا ساعت ۴عصر فقط امكان انجام ثبت‌سفارش وجود داشته باشد، به دليل اين است كه دولت واردات را كنترل كند تا هم‌تراز تجاري‌اش را مثبت و به خود افتخار كند و هم اينكه سوءمديريت ارزي خود را از جيب كاهش واردات جبران كند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار