کد خبر: 898500
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۳
سخنگوي كميسيون كشاورزي مجلس درباره قاچاق چوب گفت: در ارزيابي ميداني و پرسش و پاسخ‌ها مشخص شده قاچاق چوب افزايش يافته و اين به‌خاطر تقاضاي بيشتر چوب است.

به گزارش تسنيم، نوبخت، معاون سازمان جنگل‌ها با بيان اينكه اين سازمان توانست به طرح‌هاي جنگلداري با هدف برداشت چوب خاتمه دهد و طرح تنفس جنگل را اجرايي كند، افزود: شاخص‌ترين جنگل‌ها، جنگل‌هاي هيركاني شمال كشور است كه مادر جنگل‌هاي پهن برگ تابستانه و داراي قدمتي بين 5/2 تا 60 ميليون سال است. وي گفت: ما توانستيم با حمايت مقام معظم رهبري و سران سه قوه به طرح‌هاي جنگلداري در شمال كشور با هدف برداشت چوب خاتمه دهيم. سازمان جنگلداري توانست در اين زمينه سربلند باشد و بهره‌برداري چوبي از درختان سرپا چه زنده چه خشك در سال 96 به پايان رسيد و سال 97 نيز هيچگونه بهره‌برداري از درختان سرپا نخواهيم داشت.
وي افزود: 2 ميليون و 4 هزار هكتار وسعت جنگل‌هاي شمال كشور است و بر اساس اعلام سازمان جنگل‌ها در تفسير عكس‌هاي ماهواره‌اي در دهه گذشته تخريب جنگل‌ها و از دست دادن سطح نداشتيم، اما در سه دهه گذشته تجاوز در عرصه‌هاي جنگلي داشتيم.
نوبخت در ادامه گفت: ممكن است از نظر امكانات اينگونه به نظر برسد كه امكانات كافي نداريم، اما اينطور نيست كه جنگل را رها كرده باشيم، منحني رشد جنگل‌ها مديريت را نشان مي‌دهد. جنگلداري بايد براساس طرح‌هايي بر مبناي اصول پايداري باشد. در سال 95 و 96 قراردادهاي برداشت چوب خاتمه يافت و بر اساس ماده 38 برنامه ششم ما موظف هستيم طرح جايگزين آماده كنيم.

۶ ميليون هكتار جنگل‌ از دست رفته

علي محمد شاعري، سخنگوي كميسيون كشاورزي مجلس گفت: در شش دهه اخير ميزان جنگل‌ها 6ميليون هكتار كاهش يافته است، 80 تا 90 درصد تخريب جنگل‌ها به‌وسيله انسان صورت گرفته، 15درصد طبيعي و بخشي هم به دليل تغيير اقليم است، اما تغيير اقليم نيز ناشي از جنگل‌زدايي است.
شاعري افزود: افزايش تخريب كيفي ناشي از بهره‌برداري‌هاي بي‌رويه، آتش‌سوزي و سوء‌مديريت است. در پنج سال اخير ميزان خسارت سيل پنج برابر شده است. سالانه 40 هزار ميليارد تومان برآورد رسمي ميزان خسارت سيل است كه علت اصلي آن هم از بين رفتن پوشش جنگل است. روند مديريت جنگل در مجموع مثبت بوده است، ولي باز هم ضعف‌هايي ديده مي‌شود. قوت مديريت جنگل طرح تنفس جنگل بود كه با كمك دولت اين طرح به تصويب رسيد. اين تصميم هم تحت حمايت‌هاي رهبري بود كه فرمودند: جنگل را حفظ كنيد. از ابتداي سال 96 در چارچوب ماده 38 برنامه ششم به دولت حكم شد كه درخت‌هاي سرپا به هيچ وجه قطع نشود. او در ادامه درباره قاچاق چوب نيز گفت: در ارزيابي ميداني و پرسش و پاسخ‌ها مشخص شد كه قاچاق چوب افزايش يافته و اين به‌خاطر تقاضاي بيشتر چوب است.
برآوردها نشان داده ميانگين بين 4 تا 6 ميليون هكتار از جنگل‌ها را از دست داده‌ايم. روند تخريب جنگل به صورت فيزيكي در شمال كشور تا حدودي كند شده، اما در جنگل‌هاي زاگرس ميزان تخريب افزايش داشته است. سالانه حدود 50 هزار هكتار بيابان‌زايي داريم، چون افزايش ميزان ريزگردها بيشتر به دلیل كاهش پوشش گياهي است، خاك قدرت پذيرش آب را ندارد كه اين اتفاق اثرات تأخيري سوء‌مديريتي در دو دهه گذشته است.

كشفيات قاچاق با آمار‌ها متفاوت است

شاعري افزود: كشفيات قاچاق با آمار‌ها متفاوت است. 70 تا 80 هزار متر مكعب در سال آمار قاچاق چوب در كشور است كه يكي از دلايل اين قاچاق نبودن نيروي كافي در حفاظت از جنگل‌هاست. علت آتش‌سوزي‌ها نيز ضعف در نظارت است. به‌طور مثال، وقتي سازمان هواشناسي پيش‌بيني افزايش دما را مي‌دهد، بايد نيروهاي بيشتري براي جلوگيري از آتش‌سوزي در جنگل‌ها بسيج شوند.
وي گفت: احكام برنامه ششم براي سازمان جنگل‌ها تكليف است. سازمان جنگلداري مكلف بود رديف مستقلي براي طرح جامع اطفاي حريق از سال 96 در قالب لايحه به مجلس ارائه دهد. دولت در لايحه 97 اصلاً اين پيش‌بيني‌ها را نداشت. بر‌اساس ماده 38 دولت مكلف بود براي مقابله با تصرف، زمين‌خواري و پايداري جنگل طرح و لايحه بدهد. براي افزايش 10درصدي حمايت از جنگل منابع ارائه دهد كه اصلاً اين كار از سوي دولت ارائه نشد و ارتقاي حفاظت جنگل در لايحه صفر پيش‌بيني شده است. مجلس در ماده 38 در برنامه ششم به وظيفه خود عمل كرد، اما از سوي دولت در لايحه بودجه چيزي ديده نشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار