کد خبر: 897202
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳
وجود بيش از 5450كيلومتر جاده دراستان همدان كه مهمترين مسير تردداستانهاي غربي كشوربه شمارمي روداين منطقه را درراس توسعه يافته ترين جاده هاي كشور قرار داده است
قرار گرفتن همدان در مسير استانهاي زنجان،كرمانشاه وكردستان وقرار گرفتن در بزرگراه كربلا سبب شده تا راههاي ارتباطي آن از اهميت دوچنداني برخوردار باشد موضوعي كه به شدت مي طلبد تا جاده هاي آن از بالاترين استانداردها برخوردار باشد. اين مهم سبب شده تا براي سهولت در تردد خودروها ازاين مسير پر رفت وآمد اين استان بالغ بر 5450کیلومترراه داشته باشد موضوعي كه به گفته مدیریت توسعه و ساخت راه های همدان موجب شده تا درحال حاضر همدان، يكي از مهمترين استانهاي پیشتاز در حوزه توسعه راه غرب کشوربه شمار رود. اين درحالي كه علاوه بر راههاي شهري جاده هاي روستايي اين استان نيزبا داشتن 80 درصد راه آسفالته رتبه اول توسعه راههاي روستايي در كشور را دارد.

نويسنده: محمدرضا سوري

یکی از مهمترین نیازهای هر استان براي رسيدن به توسعه پايدار داشتن راههاي مناسب واستاندار است چراكه امروز راههای ارتباطی و حمل و نقل جاده ای یکی از شاخصه‌های مهم توسعه کشورها به شمار مي رود

دراين ميان قرار گرفتن همدان در مسيراستان هاي زنجان،كرمانشاه وكردستان وقرار گرفتن در بزرگراه كربلا موجب شده تا راههاي ارتباطي آن از اهميت دوچنداني برخوردار باشد موضوعي كه موجب شده تا مسئولان استاني دراين زمينه اقدامات ويژهاي را انجام داده به طوري كه درميان استانهاي غربي كشور هدان در زمينه توسعه راه هاي زميني خود از تمامي جهات پيشتاز بوده كه اين مهم مي تواند تاثير بسيار خوبي برتوسعه روز افزون اين استان داشته باشد.

نگاهي به وضعيت جاده هاي استان همدان

طبق آمارهاي موجود هم اكنون همدان با داشتن بالغ بر 5450کیلومتر راه که 2972 کیلومتر آن راه آسفالته و شوسه روستایی و 2480کیلومتر راه های اصلی شامل بزرگ راه ها، آزاد راه و راه های اصلی بكي از توسعه يافته ترين مسيرهاي كشور را به خود اختصاص داده است.

مدیریت توسعه و ساخت راه های استان همدان دراين رابطه مي گويد:« استان همدان وضعیت قابل قبولی در توسعه راه های روستایی دارد، به طوري كه هم اكنون 80 درصد راه های روستایی در استان آسفالت شده استكه در مقایسه با آمار کشوري وضعیتی قابل قبول دارد.»

حبيب ناديان با بيان اينكه توسعه راه هاي روستايي دراستان بي نظير است مي افزايد:«اين مهم موجب شده تا درصد بهرمندی روستاهای استان از راه های آسفالته به نسبت جمعیت به 94 درصد برشد.»

وي با اشاره به اینکه در استان همدان یک هزار کیلومتر راه اصلی وجود دارد ادامه مي دهد: سهم آزاد راه های استان از این مقدار تنها 85 کیلومتر است که در محور همدان - ساوه واقع شده است.»

اين اظهارات درحالي است كه مسئولان توسعه جادهاي اين استان علاوه بر اين اقدامات در زمينه برطرف كردن مشكلات جاده اي كه نقش مهمي در ايجاد تصادفات وبالارفتن هزينه هاي جاني ومالي مي شود اقدامات مثبتي را در دستور كار خود قرار دادند.

مدیریت توسعه و ساخت راه های استان همدان دراين رابطه مي گويد:« از آنجا كه بیش از 120 کیلومتر بزرگراه در محور های پرحادثه و حادثه خیز استان وجود دارد لذا برنامه ريزي ها براي مطالعه ورفع مشكلات به صورت ويژه در دستور كار قرار دارد.»

ناديان مي افزايد:« محور های نهاوند - آورزمان، نهاوند- بروجرد، ملایر- توره، ملایر- بروجرد و کبودراهنگ- شیرن سو ازجمله مسيرهايي است كه به منظور رفع مشكلات موجود درآنها در دست ساخت قرار گرفته است.»

وي با بيان اينكه با بیان اینکه توسعه وساخت کریدور شمالی استان از 3 راه اصله تا سه راه آورزمان در کبودراهنگ از مهمترين برنامه هاي ايجاد بزرگراهي كشور است ادامه مي دهد:« محور تویسرکان – کنگاور،اسدآباد قروه از محور های دیگری است که در طرح بزرگ راهی استان همدان قرار دارد.»

بهربرداري از محور ملاير-بروجرد

دركنار ساخت وتوسعه جاده ها دراستان همدان ، رفع مشكلات ترافيكي نيز ازجمله موارد مهمي است كه همواره مورد توجه مسئولان راه سازي استان همدان قرار گرفته است.

مدیریت توسعه و ساخت راه های استان همدان درتوضيحات بيشتر اين طرح بزرگ مي گويد:«به دليل آنكه محور ملایر- بروجرد از پرترافیک ترین و خطرناک ترین محور های استان به طول15 کیلومتر از طرح های در دست اجرا است که 6 کیلومتر آن با اعتبار بالغ بر 8 میلیارد تومان بزودي به بهره برداري خواهد رسيد.»

ناديان مي افزايد:« 9 کیلومتر باقی مانده این محور نيز درحال ساخت است كه تا هفته دولت به بهره برداری خواهد رسيد.» وي با رد شايعات مربوط به غير استاندارد بود آزاد راه همدان - ساوه ادامهمي دهد:«اين راه از لحاظ ايمني هيچ مشكلي نداشته واز تمامي استانداردهاي مورد نظر برخورداراست.»

رئیس پلیس راه استان همدان نيز دراين خصوص مي گويد:« خوشبختانه با ساخت و تکمیل ازاد راه همدان تهران بخش قابل توجهی از تصادفات و ترافیک کاسته شده است.» رضا عزيزي با اشاره به 4 خطه کردن محور همدان ملایرمي افزايد:« کاهش تصادفات و تلفات جاده ای، کاهش مصرف سوخت از مزایای چهار خطه کردن جاده های استان است.»

اين كارشناس انتظامي با اشاره به نقاط حادثه خیز استان همدان ادمه مي دهد:« محورهای همدان بیجار،گردنه آورزمان،گردنه اسدآباد از محور های پر ترددوحادثه و حدثه خیر استان هستند كه نياز است تا براي رفع اين مشكلات چهار خطه شوند.»

به گفته وي با وجود اقدامات خوبي كه در زمينه توسعه راههاي استان شده است جاي دارد تادر زمينه اصلاح وبهسازي محورهای های آور زمان، اسدآباد ملایر بروجرد هر چه سریعتر اقدام اساسي انجام بگيرد.

8 پروژه ملی در زمينه راه هاي همدان

از آنجا كه جادههاي همدان مسير مهمي در زمينه راهئ هاي ارتباطي بين استانهاي غربي كشور به شمار مي رود لذا براي توسعه هرچه بيشتر آنها اقدامات خوبي درخال انجام شدن است . مدیر شرکت ساخت و زیر بناهای کشور در استان همدان دراين خصوص مي گويد:« : 8 پروژه ملی به طول 240کیلومتر در استان همدان در دست اجرا است.»

مسعود صیفی مي افزايد: «محور های همدان - بیجار، همدان - ملایر، همدان - سنندج، تویسرکان - کنگاور، کنار گذر اسدآباد، کنار گذر شرقی همدان، کنار گذر غربی همدان، پل سد تالوار از طرح های ملی در دست اجرا در استان همدان می باشد».

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار