کد خبر: 896419
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
امدادگران روز گذشته 32 قطعه از پيكرها را با كوله پشتي به پايين قله منتقل كردند
يک نماينده مجلس: شرکت آسمان از وضعيت وخيم جوي خبر داشت...
تلاش امدادگران در دماي منفي 30 درجه ارتفاعات دنا براي کشف پيکرهاي مسافران  پرواز آسمان همچنان در جريان است. خانواده 66‌سرنشين هواپيماي آسمان كه از صبح روز يك‌شنبه در انتظار رسيدن مسافران به مقصد بودند حالا با چشم دوختن به كوهستان مه‌گرفته محل سقوط هواپيما اميدوارند كه امدادگران موفق شوند پيكرهاي عزيزانشان از آن‌جا خارج کنند.  
شامگاه سه‌شنبه حدود ۳۰‌نفر از تكاوران ارتش به همراه تيمي از كوهنوردان شب سختي را در ارتفاعات منطقه سقوط گذراندند. دماي محل با ارتفاع بيش از ۴‌هزار متر حدود ۳۰‌درجه زير صفر اعلام شده‌است. روز گذشته و در چهارمين روز از وقوع حادثه ۴۰‌نفر از كوهنوردان و هيماليا‌نوردان و تيم‌هاي واكنش سريع در قالب هشت تيم به محل رفتند. همچنين از منطقه كوه دنا خبر رسيد كه پيكرهاي تعدادي از جانباختگان زير برف و يخ مدفون شده‌است. 
امير نوروز نعمتي، جانشين فرماندهي نيروي زميني ارتش بدون ارائه آمار صحيح اعلام كرد كه تعدادي از پيكرهاي كشف شده در قله از سوي 30 نفر از تكاوران كه در محل حضور دارند به پايين منتقل شده است. او همچنين توضيح داد كه تعدادي از پيكرها در فاصله 100‌تا‌200‌متري محل سقوط كشف شده است. وي گفت كه امدادگران به علت يخبندان و سرماي شديد قادر به جمع‌آوري همه پيكرها نيستند. در صورت مساعد بودن هوا بيش از 100‌نيروي تكاور ارتش به محل سقوط هواپيما انتقال داده خواهند شد. 

پيدا شدن رد پا در اطراف محل سقوط

پيدا شدن رد پا در اطراف محل سقوط هواپيما گمانه‌زني درباره احتمال زنده ماندن برخي از مسافران پس از سقوط را مطرح و نگراني درباره رويه امداد را با چالش مواجه كرد. امير كيومرث‌شرفي، معاون عمليات نيروي زميني ارتش آنگونه كه انتظار مي‌رفت، در واكنش به اين خبر اعلام كرد كه اين موضوع مورد تأييد نيست و نياز به بررسي كارشناسي دقيق دارد. او توضيح داد: بومي‌هاي روستاي دنگزلو كه ادعا مي‌كنند ردپايي اطراف لاشه هواپيما ديده‌اند همزمان با تكاوران ارتش به محل سقوط رسيده‌اند و تكاوران اين موضوع را تأييد نمي‌كنند. وي در توضيح علت آن هم گفت: بايد توجه داشت كه پس از سقوط هواپيما، در محل برف باريده و امكان ندارد كه پس از دو روز با وجود بارش برف ردپايي مانده باشد كه نشان دهد كسي زنده بوده است. 

انتقال اجساد با كوله پشتي

در حالي كه دو روز قبل رئيس مركز اورژانس كهگيلويه و بويراحمد اعلام كرده بود پيكر 45‌نفر از قربانيان حادثه كشف شده است، روز گذشته محسن مؤمني، مديرعامل جمعيت هلال احمر استان اصفهان اعلام كرد كه فقط تعداد 32 قطعه بسته‌بندي شده از قله در حال انتقال به پايين است و اين قطعات الزاماً پيكر محسوب نمي‌شود! وي توضيح نداد كه اگر اين قطعات الزاماً پيكر محسوب نمي‌شود بخشي از پيكر يا چيز ديگري محسوب مي‌شود! محسن مهرعليزاده، استاندار اصفهان هم اعلام كرد كه 32‌پيكر از طرف سي‌سخت يا با كوله يا به صورت كول كردن جا‌به‌جا شدند. وي گفت: روز چهارشنبه 70 نفر نيرو جايگزين نيروهايي شدند كه شامگاه سه‌شنبه در محل حضور داشتند تا عمليات سرعت بهتري پيدا كند. مهرعليزاده اعلام كرد كه امكان آوردن پيكرها با برانكارد وجود نداشت به همين دليل از كوله‌پشتي استفاده شده است. مديركل بحران كشور هم درباره آمار پيكرهاي كشف شده گفت: نمي‌توانيم هيچ عدد پيكري اعلام كنيم؛ چراكه اخبار متفاوت است. 

ادامه عمليات

ناكامي در عمليات امداد به دليل شرايط دشوار جوي سبب شده است تا هر روز شاهد اظهار نظرهاي مشابه درباره موكول شدن ماجرا به روزهاي بعد باشيم كه مشخص نيست اين فرصت تا چه زمان ديگري تمديد خواهد شد. از همين رو سيد علي وفايي‌مقدم، مديركل مديريت بحران استان كهگيلويه و بوير‌احمد گفت: اين احتمال وجود دارد كه در صورت بدتر شدن وضعيت هوا انتقال اجساد به روزهاي بعد هم موكول شود. وي درباره علت آن هم توضيح داد كه از مسير دنا كوه امكان صعود به صورت پياده به محل سقوط هواپيما وجود ندارد و تنها راه ممكن مسير كوه‌گل سي‌سخت است. وي ادامه داد: 51تيم با بيش از 200‌نفر براي اعزام به محل حادثه پاي‌كوه پازن‌پير سامان‌دهي شده و حركت به سمت محل حادثه را آغاز كرده‌اند و در دامنه‌هاي برفي به علت وجود پرتگاه، احتمال سقوط و ريزش بهمن و بوران شديد به كندي درحال حركت هستند. 

درباره جعبه سياه 

محمد‌سعيد شرفي، مدير كل دفتر عمليات هوانوردي سازمان هواپيمايي كشوري روز گذشته اعلام كرد كه همزمان با ادامه عمليات جست‌وجو و انتقال پيكر مسافران، جعبه سياه آن پيدا نشده است. اميرسرتيپ كيومرث حيدري، فرمانده نيروي زميني ارتش هم گفت: تلاش نيروهاي ارتش براي يافتن جعبه سياه با دستگاه فلزياب ويژه‌اي به نام گلشن در جريان است. 
احتمال سرمازدگي نيروهاي امدادي هم از موضوعاتي است كه عمليات كند امداد را با كندي بيشتري همراه مي‌كند. مجتبي خالدي، سخنگوي اورژانس كشور با بيان اينكه شرايط موجود ممكن باعث سرمازدگي تيم‌هاي امدادي شود، گفت: سازمان اورژانس در منطقه عمليات يك فروند بالگرد و 10‌آمبولانس به منظور پشتيباني درماني تيم‌هاي امدادي مستقر كرده است. 
عمليات امداد اما ظهر ديروز به علت آن چه نامساعد بودن شرايط جوي اعلام شد بار ديگر متوقف شد. مهرعليزاده، استاندار اصفهان گفت: به دليل شرايط دشوار جوي عمليات جست‌وجو متوقف شده و تا روز جمعه امكان جست‌وجو نيست، هر زمان كه هوا اجازه دهد كار را دوباره آغاز مي‌كنيم. وي توضيح داد: عمليات جمع‌آوري و انتقال پيكرها وقت زيادي نياز ندارد منتهي بايد شرايط جوي مساعد باشد. 
پرواز شماره 3704 هواپيمايي آسمان با 60 مسافر و 6 خدمه پروازي ساعت 8‌صبح روز يك‌شنبه تهران را به مقصد ياسوج ترك ولي در نزديكي سميرم اصفهان سقوط كرد. اين هواپيما از نوع ‌اي‌تي‌آر‌72 پس از 55 دقيقه از صفحه رادار مركز كنترل خارج مي‌شود و در منطقه كوهستاني پادناي سميرم اعلام شد. اين هواپيما هر روز يك پرواز از تهران به ياسوج و يك پرواز بر عكس داشت كه به‌طور ميانگين 50 تا 60 مسافر حمل مي‌كرد. 

افشاگري يک نماينده درباره سقوط پرواز آسمان

يك عضو كميسيون عمران مجلس درباره سقوط هواپيماي آسمان پرده از مسائلي برداشته است كه عدم توجه به آنها مي‌تواند فجايع بزرگتري را در صنعت هوايي كشور به ويژه در شركت آسمان به دنبال داشته‌باشد. 
محمد دامادي، نماينده ساري در مجلس كه با باشگاه خبرنگاران گفت‌و‌گو و تصريح كرده است كه سوء‌مديريت در شركت هواپيمايي آسمان مي‌تواند يكي از علت‌هاي اصلي سقوط اين هواپيما باشد. وي فاش كرده است كه سازمان هواشناسي از وضعيت آب و هواي منطقه دنا اطلاع داده بود، بنابراين احتمال سانحه وجود داشت، اما متأسفانه شركت هواپيمايي آسمان دستور لغو پرواز را صادر نكرد. دامادي درباره سوء‌مديريت حاكم بر هواپيمايي آسمان گفته است: شكايت‌هاي بسياري از سوي خلبانان آسمان به كميسيون عمران ارسال شده است و بيش از 30‌نفر از خلبانان خوب و توانمند آسمان در ماه‌هاي قبل به دليل سوء‌مديريت استعفا داده‌اند. متأسفانه تعدادي از خلبانان اعلام كرده‌اند كه اين شركت با دريافت چك از خلبانان، آنها را مجبور به پرواز مي‌كند. 
وقوع حادثه پيش بيني شده بود 
دامادي درباره جزئيات بيشتر ماجرا به عصرايران هم گفت: از دو سال و اندي قبل، مشكلات اين ايرلاين را گوشزد كرده بوديم و حتي يك‌بار جلسه‌اي در دفتر آقاي ربيعي وزير كار - كه اين هواپيمايي زير مجموعه آن است- داشتيم و در آن جلسه يكي از كاپيتان‌هاي آسمان توضيحي از وضعيت هواپيمايي آسمان به وزير داد و تصريح كرد كه با اين روند مديريتي، حتماً سانحه خواهيم داشت، ولي وزير پاسخي نداد و به تذكرات كارشناسانه او توجهي نكرد و متأسفانه امروز مي‌بينيم كه آن پيش‌بيني كارشناسي شده، به تحقق پيوسته و 66 نفر از هموطنان‌مان قرباني سوء‌مديريت شده‌اند. وي افزود: اگر از خطاي انساني حرف مي‌زنيم، نبايد فقط خلبان را در نظر گرفت بلكه خطاهاي مديريتي بسيار فاجعه بار‌تر هستند. عضو كميسيون عمران مجلس درباره پديده چك گرفتن از خلبانان نيز توضيح داد: رويه عجيب و غريبي در شركت آسمان وجود دارد و آن گرفتن چك‌هاي چند صدميليوني از خلبانان است تا آنها نتوانند از شركت خارج شوند. 
 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار