کد خبر: 896384
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
نگرانی‌‌‌‌‌ها در ریاض از گسترش تنش با عرب‌ها
گسترش تنش با كشورهای عربی، پادشاه عربستان را نگران كرده تا جایی كه منابع دیپلماتیك فاش كردند كه ملك سلمان، پرونده روابط با برخی كشورهای عربی را از دست فرزندش خارج كرده است.
در میان بحران ماه‌های اخیر عربستان با قطر، مناسبات پرتنش سعودی‌‌‌‌‌ها با دیگر كشورهای عربی مخفی ماند. اول، محمد ششم پادشاه مغرب، با سفر خود به قطر در آبان‌ماه، راه خود را از سعودی‌‌‌‌‌ها جدا كرد و بعد هم در نخستین روزهای سال میلادی 2018، روزنامه صهیونیستی «‌تایمز اسرائیل‌» به‌ نقل از برخی منابع نوشت که دستگاه‌های اطلاعاتی تماس‌‌‌‌‌‌هایی را بین برادران و پسرعموی عبدالله دوم پادشاه اردن با مقامات سعودی و اماراتی برای کودتا علیه پادشاه اردن رصد کرده‌اند. دست آخر هم اقدامات تحریک‌‌آمیز عربستان در استان المهره یمن که با سلطان‌نشین عمان مرز طولانی دارد، خشم مقامات عمانی را در پی داشت. محرك همه این تحولات، روند تهاجمی سیاست خارجی عربستان بود كه محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی طی دو سال اخیر آن را رقم زده است. حالا اثرات مخرب این سیاست تهاجمی، پادشاه عربستان را نگران كرده تا جایی كه دیروز پایگاه اینترنتی روزنامه الشرق قطر از قول برخی منابع دیپلماتیک گزارش كرد كه پادشاه عربستان سعودی مدیریت پرونده روابط با سه کشور عربی را از ولیعهد خود پس گرفته است. منابع دیپلماتیک خلیج فارس فاش كرده‌اند كه سلمان پرونده روابط کشورش با سه كشور اردن، مغرب و سلطان‌نشین عمان را از محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی پس گرفته و آن را خود شخصاً برعهده گرفته است. این منابع می‌گویند بن‌سلمان یک ارتش سایبری شامل هزاران کارمند برای حمله به کشورهای عربی تشکیل داده كه این مسئله با سیاست‌های سعودی چندان همسو نیست زیرا زیر سؤال بردن سران این کشورها‌، نقش مهمی در بحرانی شدن روابط با آنها داشته است. پایگاه اینترنتی «وطن یغرد» به نقل از این منابع گزارش كرد كه سیاست عربستان طی دهه‌های گذشته بر ایجاد ائتلاف‌های راهبردی در سطوح عالی با کشور‌‌‌‌‌هایی مانند مغرب و اردن و دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس متمرکز بود و در عمل، موضوع پیوستن دو کشور اردن و مغرب به شورای همکاری بررسی شده است؛ دو كشوری كه سعودی‌‌‌‌‌ها معتقدند می‌توانند پشتوانه اصلی برای مقابله با «نفوذ‌» ایران در منطقه باشند. به گفته منابع دیپلماتیك، در عرض چند ماه، روابط بین عربستان و رژیم‌های پادشاهی تیره شد. این در حالی است كه روابط ریاض با عراق و سوریه نیز پیش از این تیره شده بود. همچنین روابط عربستان با تونس، الجزایر و سودان نیز سرد است. مجتهد، وبلاگ نویس معروف سعودی به نقل از نزدیکان بن‌سلمان فاش کرد، وی بسیار نگران است و نشانه‌های ناآرامی و دستپاچگی کاملاً در او مشهود شده است و اگر درصدد تمرکز بر موضوعی برآید، خستگی فکری او کاملاً نمود دارد. 
    
فروش امنیت هسته‌ای به ریاض 

ولیعهد عربستان سعودی و رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان امریکا روز سه‌‌‌‌‌‌شنبه در شرایطی در ریاض با همدیگر ملاقات كردند كه روزنامه امریکایی واشنگتن‌پست فاش كرده كه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریكا ممکن است برای انعقاد قراردادهای چند میلیارد دلاری ساخت رآکتورهای اتمی عربستان برخی قوانین سختگیرانه امنیت هسته‌ای امریکا را در قبال این کشور نادیده بگیرد. به گزارش فارس، روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی نوشت: قرار است هفته بعد عربستان سعودی پیمانکاران برگزیده برای ساخت دو رآکتور هسته‌ای برای این کشور در بیابان‌های نزدیک به خلیج فارس را معرفی کند. ارزش این قرارداد‌‌‌‌‌ها چندین میلیارد دلار تخمین زده شده است. به نوشته واشنگتن‌پست، برای دونالد ترامپ این مسابقه یک انتخاب پیچیده بین ارتقای شرکت‌های امریکایی و مقابله با تکثیر سلاح‌های هسته‌ای است. اگر دولت بخواهد شانس یک کنسرسیوم امریکایی برای انجام این پروژه‌‌‌‌‌ها بالا برود لازم است قوانین تصویب شده برای منع تکثیر دستخوش تغییر شوند. این مسئله ممکن است خطرات امنیتی را تشدید کند و دیگر کشورهای خاورمیانه را نیز ترغیب کند به سمت آن بروند. جان وولفشتال، مدیر بخش کنترل تسلیحات شورای امنیت ملی دولت باراک اوباما می‌گوید: اگر سعودی‌‌‌‌‌ها توافقی بدون محدودیت به دست آورند رویه و بدعت بسیار خطرناکی در منطقه ایجاد خواهد کرد و همه سیاست‌های هسته‌ای 50 ساله امریکا شکست خواهد خورد. واشنگتن‌پست در ادامه می‌نویسد: این موضوع یک امتحان مهم برای سیاست خارجی و همچنین توان چانه‌زنی ترامپ است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار