کد خبر: 896185
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۰
دیابت نوع 2 به راحتی به تاریخ می پیوندد
در حال حاضر دیابت نوع 2 یکی از بیماری های غیر واگیر شایع و در حال گسترش در کشور است که عدم کنترل آن،عوارض جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.
مترجم: بهنام صدقی

در حال حاضر دیابت نوع 2 یکی از بیماری های غیر واگیر شایع و در حال گسترش در کشور است که عدم کنترل آن،عوارض جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت. بنابراین دیابت به عنوان یکی از بیماری هایی شناخته می شود که خود کنترلی و خودمراقبتی در آن نقش بسزایی ایفا می کند.

خود کنترلی به این معناست که فرد مبتلا به دیابت از نظر رژیم غذایی، فعالیت فیزیکی و... خودش بیماری دیابتش را کنترل کند. جالب است بدانید قند خون،یکی از مهمترین عواملی است که باید تحت کنترل قرار گیرد ودر زمان خوردن غذا تحت کنترل باشد. شما می توانید با مصرف این غذاها از افزایش ناگهانی و خطرناک قند خون خود جلوگیری کنید.

***

بلغور جو دو سر

پژوهش ها، تحقیقات و مطالعات اخیر دانشمندان علوم تغذیه نشان داده اند که مصرف رژیم غذایی غنی از غلات کامل و غذاهای پر فیبرتا حدود 35 تا 42 درصداز خطر ابتلا به دیابت را می کاهند. بهترین منبع برای هر دو مورد، بلغور جو دو سر است.بلغور جو دو سر از فیبر محلول برخوردار است. این ماده جذب گلوکز از غذای موجود در معده را آهسته کرده و در نتیجه سطوح خونی قند را تحت کنترل نگه می دارد.

اگر به این بلغور جو دو سر 1 الی 2 قاشق سوپ خوری بادام یا گردوی خرد شده بیفزایید، پروتئین و چربی بیشتری خواهد داشت. این افزایش پروتئین و چربیبه کنترل سطوح قند خون کمک بیشتری می کند. علاوه بر آن، این آجیل ها طعمملس و بهتری به وعده صبحانه شما می دهند.

سبزیجات غیر نشاسته ای

سبزیجات غیر نشاسته ای غنی از ویتامین، مواد معدنی و فیبر نظیر بروکلی، اسفناج، قارچ و فلفل منبع ایده آلی از کربوهیدرات با کیفیت بالا هستند. با توجه به اینکه این سبزیجات کم کالری و غنی از مواد مغذی تاثیر کمی بر قند خون دارند، بخش اصلی رژیم غذایی فرد مبتلا به دیابت محسوب می شوند. برای اکثر افراد( حتی افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند) مصرف این گروه از غذا به هر میزان دلخواه آزاد است.

ماست کم چرب

ماست کم چرب به طور طبیعی حاوی کربوهیدرات و پروتئین با کیفیت بالا است. ماست کم چرب غذای مناسبی برای کاهش و یا جلوگیری از افزایش غیر طبیعی قند خون است. مطالعات مربوطه نشان داده اند که رژیم غذایی غنی از کلسیم حاصل از ماست و سایر غذاهای غنی از کلسیم با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در ارتباط است.اطمینان حاصل کنید که از محصولات کم چرب و یا بدون چربی استفاده کنید. ماست یونانی بدون چربی بهترین گزینه است. به این خاطر که دو برابر ماست های بدون چربی معمولی پروتئین دارد.

حبوبات

مطمئنا به دنبال غذاهایی هستید که سطوح قند خون بدنتان را به آرامی و با شیبی ملایم افزایش دهد، ما به شما پیشنهاد می کنیم کربوهیدرات با کیفیت بالا را جایگزین کربوهیدرات با کیفیت پایین مثل غلات تصفیه شده و غذاهای شکری کنید. البته شایان ذکر است تا جایی که امکان دارد بهتر است این کربوهیدرات ها را با پروتئین و چربی مخلوط کنید. حبوباتی همچون نخود (انواع آن)، لوبیا و سویا ترکیب مناسبی از کربوهیدرات با کیفیت بالا، پروتئین بدون چربی و فیبر محلول هستند که باعث ثابت نگه داشته شدن سطح قند خون بدن و اشتها می شود. در نظر داشته باشید که حبوبات، ارزان، متنوع و بدون چربی هستند.

ماهی

ماهی از دیگر مواد غذایی مورد نیاز بدن است. ماهی تازه منبعی مهم برای پروتئین بدون چربی است. انواع مختلف ماهی موجود در بازار را انتخاب کنید، به ویژه ماهی های با طعم خوب و دارای گوشت سفید که بتوان با روش های پخت سالم تری نظیر طبخ کردن، کباب کردن و بریان کردن استفاده کرد.ماهی را همراه با کربوهیدرات با کیفیت بالا نظیر سبزیجات، عدس و لوبیا مصرف کنید تا ترکیب متعادلی از وعده غذایی برای جلوگیری از افزایش قند خون داشته باشید.

آووکادو

آووکادو غنی از چربی تک غیر اشباع بوده که به عنوان سالمترین چربی شناخته می شود. محققین و پژوهشگران عرصه سلامت دریافته اند که رژیم غنی از چربی های تک غیر اشباع که کربوهیدرات با کیفیت پایین کمی نیز دارند باعث افزایش حساسیت به انسولین می شوند.

همچنین چربی های تک غیر اشباع سلامت قلب را نیز بهبود می بخشند که برای افراد دیابتی که خطر بالای بیماری های قلبی عروقی و سکته را دارند، مزیت خوبی محسوب می شود. چند برش نازک از آووکادو را به جای سس مایونز به ساندویچ خود بیفزایید و یا آووکادوی رسیده را با گشنیز، آب لیمو ترش، گوجه فرنگی خرد شده مخلوط کنید تا دسری خوشمزه به نام گواکاموله داشته باشید.

ماهی قزل آلای وحشی

امگا3 به کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی که ریسک ابتلا به آن در افراد دیابتی افزایش یافته استکمک می کند. به مرور زمان سطح گلوکز خون بالا منجر به افزایش رسوب اجزای دارای چربی در رگ های خونی می شود که نتیجه آن در تصلب شرایین نقش بسزایی ایفا می کند.ماهی قزل آلای آب های آزاد و یا ساردین نه تنها غنی از امگا3 است، بلکه ترکیبی از پروتئین و چربی سالم نیز را داراست که به کاهش سرعت جذب کربوهیدرات کمک کرده و در نتیجه آن سطح گلوکز خون را کاهش می دهند.

سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ به علت غنی بودن از پرتئین بدون چربی با کیفیت بالا و کربوهیدرات کم انتخاب غذایی سالم دیگری برای کنترل و کاهش دیابت نوع 2 است. سفیده یک تخم مرغ کامل با داشتن تنها 16 کیلوکالری انرژی و 4 گرم پروتئین با کیفیت بالاآن را به عنوان یک غذای خوب برای کنترل قند خون شناسانده است که البته بر کنترل و یا کاهش وزن نیز تاثیرات مثبتی دارد.

بادام

اما آخرین مورد غذایی غنی و لذیذ بادام است. بادام مخلوطی از چربی های تک غیر اشباع با کربوهیدرات کم به همراه منیزیم است که برای متابولیسم کربوهیدرات ضروری است. مطالعات و پژوهش های ژرف متعددی در زمینه مواد ارزشمند غذایی نشان داده اند که دریافت بالای منیزیم روزانه به میزان 33 درصد پیشرفت بیماری دیابت را کاهش داده است. بنابراین رژیم غذایی حاوی منابع غنی از منیزیم مثل بادام، دانه های کدو تنبل و برگ چغندر حرکت مهمی در این زمینه محسوب می شود.

منبع: www.joybauer.com

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
نازنین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
0
2
بسیار سایت خوبی است اونم برای دیابتی ها خیلی خوب است بسیار عالی
پاسخ ها
توران
| Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
بسیار عالی بود سپاس
رحمان نبی دوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
1
19
سلام من تازه فهمیدم که قند خون دارم ناشتا ۳۶۱ بعداز خوردن غذا ۵۸۴ تاست رفتم دکتر دارو نوشته ایا با دارو میتونم پایین بیاورم
طاهره امدادژ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
0
0
مطالب تون آموزنده وبسیارعالی بود متشکرم عزیزان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر