کد خبر: 896088
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
يك كارشناس هواپيمايي درباره حادثه سقوط هواپيماي مسافربري ATR در حوالي شهرستان سميرم به خبرنگار ما گفت: 
اين مدل هواپيماي ملخي در تمام كشورهاي مورد بهره‌برداري در شرايط كوهستاني اقليمي بلند و مرتفع و گرم كه در اصطلاح هوانوردي به شرايط HIGH@HOT گفته مي‌شود با محدوديت‌هاي بسياري روبه‌رو است و معمولاً در اين مناطق مورد بهره‌برداري قرار نمي‌گيرد و خريداران در مبحث بهره‌برداري و انتخاب اين پرنده احتياط لازم را انجام مي‌دهند. به همين سبب هنگام خريد اين پرنده و ادوات آن بايد توجه داشته باشند كه با شرايط جوي ايران سازگار است يا خير، اما به نظر مي‌رسد در ايران هنگام انتخاب و خريد آن اين موضوعات لحاظ نشده است. غالباً بهره‌برداري از اين هواپيما يا ساير جت‌هاي ملخ‌دار در مناطق غير‌كوهستاني (‌سطح دريا، جزيره و كوير‌) استفاده مي‌كنند و لازم است تيم خريدار هواپيما در جايگاه تخصصي خود فارغ از هرگونه مسائلي با لحاظ كردن شرايط اقليمي كشور نسبت به انتخاب ادوات پرنده‌هاي خريداري شده اقدام كنند. 

وي افزود: معمولاً هواپيمايي پراپ جت (‌جت ملخ‌دار‌) در شرايط HIGH@HOT با اقليم عمومي جغرافيايي كشور ايران اقبال مساعد نداشته است و غالباً زماني كه مسافران با ديدن اين مدل هواپيما كه قرار است براي مسافرت سوار شوند ناراحت شده و از آن استقبال نمي‌كنند. 
وي درباره هواپيماي فوكر‌100 كه روز جمعه در فرودگاه مشهد دچار سانحه شد اظهار داشت: متأسفانه هواپيماي فوكر‌100 كه روز جمعه در فرودگاه مشهد دچار سانحه شد، در آن رد پاي عدم نظارت ساختارهاي فني و انجام اصلاحات مشهود است. تمامي بهره‌برداران هواپيماي فوكر‌100 در دنيا اين هواپيما را بازنشسته اعلام كرده‌اند و با توجه به توقف خط توليد و خروج آن از گردونه عملياتي در پنج قاره اين مدل هواپيما در كشور ما مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد. از سوي ديگر مشاهده شده است كه برخي مراكز تعميراتي با استفاده از رانت با اخذ مجوز از مبادي نظارتي تأسيس شده‌اند كه هم اكنون برخي گواهينامه‌هاي اعطا شده در مبادي قضايي و نظارتي با اما و اگر‌هاي فراواني روبه‌رو است كه نحوه صدور گواهينامه‌هاي مذكور اخذ شده از سوي مبادي ذي‌ربط در حال بررسي است. 

اين كارشناس فني هواپيما ادامه داد: سانحه قبلي هواپيمايي كه منجر به مرگ‌41 سرنشين در تاريخ 19‌مرداد‌سال‌93 در تهران شد از نوع پراپ جت (‌ملخ‌دار) بوده كه در آن سانحه نيز پس از بررسي‌هاي فني و اعلام كميسيون سوانح سازمان هواپيمايي كشور عامل اصلي در سقوط هواپيما عامل فني بوده است نه عامل انساني كه در نظريه كارشناسي‌هاي بعدي موارد اصلاحي در خصوص ساختار فعلي نظارتي مربوط ابلاغ و اعلام شد. 

وي افزود: هواپيماي‌ATR كه روز يك‌شنبه در مناطق كوهستاني شهرستان سميرم سقوط كرد روز پنج‌شنبه با نقص فني روبه‌رو شده‌بود كه پس از استنكاف از پرواز و اعمال تعميرات مجدد به گردونه بهره‌برداري بر مي‌گردد تا اينكه صبح روز يك‌شنبه پس از حدود 50‌دقيقه پرواز در نزديكي شهرستان سميرم دچار سانحه مي‌شود و سقوط مي‌كند. 

وي در پايان گفت: مطابق نيازمندي‌هاي عملياتي و مجهز بودن اين هواپيما مسافربري به تجهيزات مدرن ناوبري براي بهره‌برداري و ادواتي نظير‌EGPWS و‌TCAS احتمال برخورد هواپيما با مانع را به حداقل مي‌رساند و طرح چنين فرضيه‌اي در صورتي كه اين ادوات درست عمل كرده باشند كاملاً غير منطقي خواهد بود.  كارشناس ديگري درباره اين حادثه گفت: من خلبان هستم و سال‌هاست سابقه پرواز دارم. بر اساس تجربيات و سابقه‌اي كه در پرواز دارم، مي‌گويم اين هواپيما مجاز به پرواز نبوده است. اين مدل هواپيما مناسب حاشيه‌هاي دريا مانند حاشيه خليج فارس يا حاشيه درياي خزر بوده است در حالي كه مسير فرودگاه ياسوج 6‌هزار‌پا است. اين هواپيما حتي مناسب پرواز در مناطق گرم هم نيست، اما از آنجايي كه پروازهاي حاشيه خليج فارس مانند پرواز‌هاي كيش معمولاً در صبح يا آخر وقت انجام مي‌گيرد با مشكلي روبه‌رو نيستيم. وي در پايان گفت: اين مدل هواپيما با توجه به شرايط جوي و جغرافيايي ايران مناسب پرواز در ايران نيست.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد جواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۱
0
0
راستی چرا این کارشناسان بعد از حادثه یادشان می افتد کدام مقاله قبل از حوادث مبنی بر مشکل دار بودن این هواپیماها چاپ واعلام شده است این کارشناسان دنبال سود وفایده خود ومطرح شدن هستند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار