کد خبر: 895643
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۳


تجريه برخي از كشورهاي منطقه در غرب آسيا يكي از برنامه هاي مدون و جدي ايالات متحده است تا با كوچك سازي برخي از قدرت ها و همچنين ايجاد كشور يا كشورهاي تازه، بيش از گذشته در اين حوزه نفوذ و قدرت داشته باشد. يكي از مهمترين دلايلي كه گفته مي شود آمريكا خواهان پيروزي همه پرسي در منطقه كردستان عراق بود از همين مسئله سرچشمه مي گيرد. يا اينكه با فروپاشي فيزيكي داعش،‌ آمريكا به دنبال تقويت سياسي و سرزميني كردها در سوريه است در همين راستا است. اين مهمترين موضوعي است كه فعلا تركيه را درگير عفرين كرده است.

در حالي كه در سياستي اعلاني، دولتمردان آمريكا نه با كرستان عراق موافقت كردند و نه اينكه به وضوح اعلام مي كنند كه خواهان تجزيه سوريه هستند در حالي كه در عمل به همين سمت گام برمي دارند. اين رويكرد يكي از مهمترين سياست هايي است كه دولت ترامپ در حال اجراي آن است.

در نشستي كه بين مقامات تركيه و آمريكا صورت گرفت هر دو طرف اعلام كرده اند كه خواهان جداسازي سرزميني در سوريه نيستند. تیلرسون پس از ملاقات با چاووش اوغلو در پایتخت ترکیه گفت که کمک های تسلیحاتی واشنگتن به نیروهای کرد دمکراتیک سوریه در حد نیاز آنان برای مبارزه با داعش است. تيلرسون گفت ما حق ترکیه را در تأمین مرزهایش درک می‌کنیم اما از ترکیه می‌خواهیم درباره عفرین خویشتن‌دار باشد. اهداف ما با ترکیه درباره سوریه مطابق است.

وی گفت: ما از نیروهای سوریه دموکراتیک به شکل محدود برای نابودی داعش حمایت می‌کنیم و حمایتمان بیش از حد لازم نیست. ما باید با ترکیه درباره شهر استراتژیک منبج همکاری و این شهر را از تروریست‌ها پاکسازی کنیم. او در عین حال گفت که همپیمانان آمریکا که همان نیروهای کرد سوری هستند در شهر منبج خواهند ماند. ترکیه مصرانه خواهان خروج این نیروها از منبج و عقب نشینی آنها به شرق فرات است. وزیر خارجه ترکیه نیز با بیان اینکه سیاست‌های واشنگتن در سوریه واضح نیست گفت ترکیه منتظر می‌ماند تا ببیند وعده‌های آمریکا درباره فتح‌الله گولن، مبلغ مخالف دولت آنکارا و نیروهای کرد سوریه به کجا خواهد انجامید.

اين در حالي است كه ماریا زاخاروا سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه در نشست خبری خود گفت که آمریکا ۵۵ کیلومتر در اطراف منطقه التنف سوریه را همچنان تحت اشغال خود قرار دارد. وی با بیان انیکه منطقه التنف، منطقه امنی برای بقایای داعش شده است، افزود: عملیات آمریکایی‌ها در کرانه شرقی رود فرات، جنبه تحریک‌آمیزانه دارد به‌گونه‌ای که آنها از همپیمانان کردشان هواداری کردند و تقریبا وارد درگیری با ارتش سوریه شدند. زاخاروا گفت: آمریکایی‌ها با ارسال کاروان‌های جدید حامل سلاح برای کردها از خاک عراق، ترکیه را تحریک کردند.

همزمان سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه اعلام کرد: آمريکا براي تجزيه بخش بزرگي از خاک سوريه در قالب ايجاد يک منطقه مستقل و سپردن اداره آن به کردها، تلاش مي کند. وزير امور خارجه روسيه اعلام کرد هدف واشنگتن جدا کردن بخش وسيعي از خاک سوريه و ايجاد منطقه اي خودمختار در اين کشور با حمايت کردهاست.

وزير امور خارجه روسيه در گفتگو با «يورونيوز» افزود: نيروهاي ويژه و ديگر واحدهاي نظامي آمريکايي بدون دعوت دولت قانوني سوريه و به طور کاملا غيرقانوني در خاک جمهوري عربي سوريه مستقر هستند. وي با انتقاد از ادامه اشغالگري آمريکا در خاک سوريه گفت: آمريکايي ها حتي مجوزي از سوي شوراي امنيت سازمان ملل ندارند تا بتوانند اين اشغالگري را توجيه کنند. لاوروف گفت: ظاهرا استراتژي آمريکا ، تداوم استقرار در خاک سوريه باوجود تخلف از مقررات بين المللي و منشور سازمان ملل است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار