کد خبر: 895345
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
رئيس سازمان محيط‌زيست مي‌گويد كه حال محيط‌زيست كشور خوب نيست و از حمايت‌هاي يك‌طرفه دولت از خودروسازان و از مصرف سالانه ۷ميليارد تومان بنزين اضافي در موتور خودروهاي داخلي انتقاد مي‌كند.
بهناز قاسمی

رئيس سازمان محيط‌زيست مي‌گويد كه حال محيط‌زيست كشور خوب نيست و از حمايت‌هاي يك‌طرفه دولت از خودروسازان و از مصرف سالانه ۷ميليارد تومان بنزين اضافي در موتور خودروهاي داخلي انتقاد مي‌كند. علاوه بر اين رئيس همايش موتورهاي درون‌سوز و نفت نيز از بي‌رغبتي خودروسازان براي سرمايه‌گذاري جديد و توليد موتورهاي كم‌مصرف و پايه‌ گازسوز گله مي‌كند و مي‌گويد: قرار بود در اين سال‌ها ۶ميليون موتور ملي توليد كنيم كه متأسفانه تعداد آن حتي به يك ميليون موتور نيز نمي‌رسد. 
روز گذشته دو همايش مرتبط با صنعت خودروي كشور برگزار شد؛ يكي  پنجمين همايش بين‌المللي صنعت خودرو و ديگري دهمين همايش بين‌المللي موتورهاي درون‌سوز و نفت. در يكي، از مزيت‌هاي صنعت خودرو و پيشرفت‌هاي آن سخن گفته شد و در ديگري از خودروسازان به عنوان مخربان محيط‌زيست انتقاد كردند و از عقب‌ماندگي‌ها در اين صنعت پرده برداشتند. 
رئيس دهمين همايش موتورهاي درون‌سوز و نفت، كيفيت خودرو و نوع سوخت را دو عامل مؤثر در آلودگي هوا دانست و در حاشيه همايش در گفت‌و‌گو با «جوان» افزود: وزارت نفت قول داده است كه سوخت يورو ۴ و استاندارد در اختيار مردم قرار دهد و ما نيز به خودروسازان اعلام آمادگي كرديم تا در انطباق مسائل فني خودرو با موتور‌هاي كم‌مصرف كمكشان كنيم. سيدمصطفي ميرسليم گفت: در سال‌هاي اخير بايد ۶ميليون موتور ملي توليد مي‌كرديم كه متأسفانه آمار آن به ۶۰۰ هزار تا نيز نمي‌رسد. اين آمار نشان‌دهنده عقب‌ماندگي ماست. خودروسازان به توليد موتورهاي قديمي علاقه دارند و از سرمايه‌گذاري جديد در اين حوزه نيز ابا دارند. فكر مي‌كنند توليد موتورهاي قديمي سود بيشتري دارد، در حالي كه بايد كيفيت توليد خودرو و قطعات ارتقا پيدا كند و ادامه روند فعلي نه اقتصادي است و نه منطقي. 
  
توقف توليد خودروهاي برقي به‌‌رغم رونمايي در هيئت‌دولت

همچنين مديرعامل شركت تحقيق، طراحي و توليد موتور ايران خودرو نيز در حاشيه اين همايش در جمع خبرنگاران از لابي قدرتمند برخي در هيئت دولت سخن گفت و افزود: سال ۹۳ سه‌خودروي برقي به ساختمان هيئت‌دولت برديم و رئيس‌جمهور نيز سوار اين خودروها شد. در ادامه اين رونمايي توصيه‌هايي براي توليد اين خودروها ارائه شد، ولي متأسفانه توليد آن در نطفه خفه شد، اين در حالي است كه دولت بزرگ‌ترين مصرف‌كننده خودروهاست. محمد زالي افزود: با توجه به ميزان مصرف اين خودروها به هيئت‌دولت پيشنهاد داديم كه 5هزار خودروي برقي از سوي دولت پيش خريد شود، اين امر موجب مي‌شود كه خودروهاي برقي جايگزين خودروهاي مكانيسم احتراقي شوند، اما هيچ همكاري‌ای در اين زمينه نشد. 
همچنين رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست كه در اين همايش سخن مي‌گفت، طي سخناني انتقادي از صنعت خودروي داخلي گفت: سالانه حدود 16هزار نفر در اثر سوانح جاده‌اي جان خود را از دست مي‌دهند، اين در حالي است كه تلفات ناشي از آلودگي موتورهاي آلوده غيراستاندارد را كه سالانه حدود 30هزار نفر است، كسي نمي‌بيند. عيسي كلانتري افزود: حال محيط‌زيست كشور خوب نيست، با وجود تغييرات اقليمي و خشكسالي نمي‌توان آينده خوبي را پيش‌بيني كرد. بررسي‌هاي اوليه نشان مي‌دهد، سالانه 7ميليارد دلار بنزين اضافه مصرف مي‌كنيم و علاوه بر اين از لحاظ اجتماعي، بهداشتي و رواني مردم دچار مشكل مي‌شوند. معاون رئيس‌جمهور تأكيد كرد: حمايت‌هاي يك‌سويه از مخربان محيط‌زيست تا چه زماني بايد ادامه داشته باشد و چه كسي پاسخگو خواهد بود. 
 
لايحه‌اي كه بعد از ۲۷ سال همچنان اجرا مي‌شود

كلانتري يادآور شد: در سال 69 دكتر نژادحسينيان كه وزير صنايع وقت بود، لايحه‌اي را به مجلس ارائه كردند كه براساس آن براي پنج سال فرصت خواستند تا خودروهاي داخلي را اصلاح كنند و قرار بود پس از پنج سال اين قانون لغو شود. ما خيلي بي‌توجه هستيم، زيرا قانوني كه پس از پنج سال بايد لغو مي‌شد، پس از گذشت 27سال از تصويب آن هنوز اين لايحه لغو نشده است و از امتيازات آن استفاده مي‌شود. رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست افزود: انحصار و رانت سبب شده تا خودروسازان داخلي اجازه ورود شركت‌هاي دانش‌بنيان را به بازار ندهند و تخريب محيط‌زيست، به خطر انداختن سلامت افراد و تعطيلي كشور دستاوردهاي خودروسازان ماست. وي گفت: ما در گذشته مانده‌ايم، زيرا خودروسازهاي سنتي كه 50سال پيش در كشور شروع به كار كردند، هنوز هم وجود دارند، با اين تفاوت كه پيكان سال 46 به سمند 96 تبديل شده است. طبيعي است انحصاري كه در سال حدود 70 ميليارد تومان درآمد داشته باشد، اجازه نفس كشيدن به تكنولوژي‌هاي جديد را نخواهد داد. 
كلانتري افزود: مصلحت كشور و مردم اين نيست كه يك مدير به خاطر اينكه خودرو توليد مي‌كند، سلامت مردم را به خطر اندازد. كاهش آلودگي هوا با تعارف حل نمي‌شود. ما در مقابل دو خودروساز عقب‌نشيني كرديم و سؤال اينجاست كه چرا نمي‌توانيم با آنها مقابله كنيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار