جواد محرمي
داستان حذف فيلم «لاتاري» از داوري جشنواره فيلم فجر همچنان ادامه دارد و با توئيت تازه تهيهكننده اين فيلم درباره شكايت به ديوان عدالت اداري وارد مرحله تازهاي شده است.
سيدمحمود رضوي، تهيهكننده فيلم سينمايي لاتاري روز گذشته با درج پستي توئيتري در واكنش به سخنان رسول صدرعاملي نوشت: «پس از صحبتهاي دو نفر از داوران عزيز جشنواره فيلم فجر در خصوص مميزي محتوا به جاي داوري و پست آقاي حميد فرخ نژاد يك تيم حقوقي به من اعلام كردند بر اساس بند ب جزء 1 ماده 10 قانون ديوان عدالت اداري و اصل 173 شكايت از دبيرخانه جشنواره به طور قطع قابل طرح در ديوان عدالت است و قصد پيگيري دارند.»
محتواگرا بودن همواره اتهامي بوده كه منورالفكران عرصه هنر از آن به عنوان چماقي براي كوبيدن بر سر انقلابيها استفاده ميكردند. شعار «هنر براي هنر» هم وحي منزل اين طيف براي پيش بردن امورشان بوده است. طبق شعار هنر براي هنر هيچ اثر هنري را نبايد نقد محتوايي كرد، ساحت هنر بسي والاتر از آن است كه مثلاً ايدئولوژي در آن دخالت داشته باشد. بماند كه در عمل همين افراد به وفور و در دوران مختلف پا روي اين نظريه گذاشتند و به قول خودشان محتوا را بر هنر غلبه دادند. بحث فرم و محتوا موضوع اين نوشته نيست اما در جشنواره امسال اتفاق عجيبي درباره داوريها رقم خورد و مسئله ساز شد و ميرود كه ابعاد تازه تري پيدا كند. شايد اگر صدرعاملي سكوت اختيار ميكرد و از پشت پرده ذبح يك فيلم مردم پسند و دوست داشتني آن هم صرفاً بنا به سليقه هيئت داوران سخن نميگفت ماجرا تا اين اندازه بيخ پيدا نميكرد.
او درباره لاتاري گفته: «رك بگويم؟ لاتاري آزارمان داد. همه هيئت داوران را به خاطر قصه و تماش آزار داد. در «لاتاري» وقتي قصه به اينجا ميرسد كه منجي فرض ميكند ريشه مشكلات بيرون از كشور است، اشتباه است. اول از همه فيلم بايد به دل بنشيند. من در درجه اول مثل يك كودك فيلم را ميبينم و فيلم كه تأثير گذاشت بعد مثلاً ميبينم فيلمبردارياش چطور بود و جدي ميشوم.»
محمدرضا فروتن يكي ديگر از اعضاي هيئت داوران جشنواره نيز درباره فيلم حسين مهدويان اينگونه اظهار نظر كرده است: «لاتاري مروج خشونت بود و ما مذاكره را ميپسنديم. براي همين كل فيلم را درنظر نگرفتيم.»
سيد عزت الله ضرغامي جزو افرادي بود كه به اين ظلم فاحش واكنش نشان داد و نوشت: «اينكه هيئت داوران به دليل محتواي يك فيلم، بررسي ساير ابعاد فني و هنري آن را كنار ميگذارند، قابل توجه است. اگر اين موضوع مورد تأييد همه داوران محترم باشد، آغاز يك بحث مهم راهبردي در عرصه سينماست.»
اكبر نبوي نويسنده و منتقد سينما نيز جزو افرادي بود كه به اين مسئله واكنش نشان داد و نوشت: «رسول جان درباره سخنانت حرف دارم، بدون آنكه بخواهم در رأي داوران گرامي و ارجمند چون و چرا كنم. دوست عزيز و ديرين! اگر فيلمي از نظر تم و قصه داراي مشكل باشد، اما در ساير بخشهاي هنري، فني و تكنيكي، از قوت و شايستگيهاي لازم برخوردار باشد، منطقاً و برپايه قواعد داوري، هيئت داوران نميتوانند به دليل ضعف اول، ساير ارزشهاي آن را ناديده بگيرند. ديگر آنكه اگر براي هيئت داوران محترم، محتوا و مضمون و چگونگي تحليل و نگرش فيلم لاتاري، نسبت به موضوعي كه برگزيده است، آنقدر مهم بوده كه در ساير رشتهها نيز كنار گذاشته شده، پس چگونه در همين دوره از جشنواره، آثاري كه مضاميني نامناسب داشتند، نه تنها مورد بيمهري قرار نگرفتند بلكه در رشته هايي كه مستحق بودند، ديده شده و حتي جايزه هم گرفتند؟ سربلند باشي و پيروز
به گزارش «جوان» اينكه اعضاي هيئت داوران جشنواره فجر نسبت به محتواي يك فيلم اينگونه اظهار نظر و با اين صراحت عنوان كنند كه به دليل محتواي فيلم باقي توانمنديهاي فيلم را ناديده گرفتهاند، موضوعي بيسابقه است. اين حرفها از زبان افرادي بيان ميشود كه همواره مدعي شعار هنر براي هنر بوده است، بماند كه هيئت داوران حتي نسبت به استقبال مردمي از اين فيلم هم اعتنايي نشان ندادهاند.