کد خبر: 895099
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴
ساخت نيروگاه براي ۲۰۰ ساعت مصرف توجيه اقتصادی ندارد / از طرح بارورسازی ابرها باتجهیزات سپاه استقبال می‌کنم...
بهناز قاسمی

وزير نيرو با تأكيد بر اينكه ضعف‌هاي زيادي دارد، اما به هيچ‌وجه فشار مافياي نيروگاه‌سازي را نمي‌پذيرد، گفت: ‌ساخت نيروگاه براي جوابگويي به ۲۰۰ ساعت مصرف توجيه اقتصادي ندارد. 
رضا اردكانيان، از همان روزهاي نخست ورودش به وزارت نيرو، بر مديريت تقاضا تأكيد زيادي داشته و با توجه به رشد مصرف همواره بر اين موضوع اصرار دارد كه به جاي ساخت نيروگاه بايد به سمت كاهش مصرف و مديريت تقاضا حركت كرد و سرمايه‌ها را در جاي ديگر هزينه كرد. البته معاونان وزير وجود مافياي نيروگاه‌سازي را رد مي‌كنند و معتقدند اصلاً چيزي به نام مافياي نيروگاه‌سازي نداريم، اما به هر حال آنها نيز مجبور هستند براي اينكه روي پاي خود بايستند و كار خود را دنبال كنند به دنبال بازار جديد بگردند.  اردکانیان در حاشيه نشست استانداران سراسر كشور كه با موضوع بررسي آخرين وضعيت توليد و مشكلات فرآوري برگزار شد و در جمع خبرنگاران، در پاسخ به اينكه انتقادات مطرح شد، از سوي او درباره اينكه ساخت صرف نيروگاه توجيه اقتصادي ندارد، گفت: ضعف‌هاي زيادي دارم، اما مطلقاً اينگونه نيست كه اعمال فشار را بپذيرم. البته اگر لازم باشد نيروگاه احداث خواهد شد، اما اينكه صرفاً نيروگاه بسازيم نه؛ اين‌طور نيست. وی تأکید کرد: اينكه نيروگاه بسازيم تا جوابگوي 200 ساعت مصرف برق باشيم توجيه اقتصادي و اجتماعي ندارد و مسير پايداري نيست.  اردكانيان با اشاره به اينكه تا پايان دولت دوازدهم بايد 20 هزار مگاوات به ظرفيت توليد برق كشور اضافه شود، افزود: ولي منطقي نيست براي 200 ساعت زمان پيك مصرف در طول سال چند هزار ميليارد تومان براي هزاران مگاوات اضافه توليد سرمايه‌گذاري كنيم.  وي با بيان اينكه در سال 96 اوج مصرف به 55 هزار مگاوات رسيد، گفت: اگر يك درصد ميزان مصرف را در زمان پيك كاهش دهيم، ميزان مصرف 550 مگاوات كاهش مي‌يابد و اين به معني نساختن يك نيروگاه است و از صرف ٢ هزار ميليارد تومان هزينه در احداث نيروگاه جلوگيري مي‌شود. 
  
پيگيري صادرات برق توليدكنندگان داخلي

وزير نيرو گفت: در چارچوب برنامه‌هاي دولت دوازدهم، علاوه بر خريد برق از توليدكنندگان داخلي، بسترهاي لازم را براي صادرات نيز فراهم مي‌كنيم. كشور ما از نظر تنوع آب‌هاي مشترك و حوزه‌هاي آبخيز با همسايگان بي‌نظير است. اين يك فرصت است و مي‌توانيم از آن براي توسعه روابط مشترك استفاده كنيم. در خصوص صادرات برق نيز در صدد هستيم از طريق برخي همسايگان به شبكه برقي اروپا متصل شويم.  اردكانيان گفت: بنا داريم با خريد برق بر اساس قراردادهاي خريد علاوه بر تأمين نياز داخل، صادرات به كشورهاي همسايه از جمله افغانستان را از طريق شبكه‌هاي متصل فراهم كنيم. اردكانيان با تأكيد بر لزوم سرمايه‌گذاري در زمينه انرژي‌هاي نو گفت: در چارچوب برنامه‌هاي دولت دوازدهم، امكان جذب سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي بيشتري در حوزه انرژي‌هاي نو ايجاد شده است و به دنبال اين هستيم كه علاوه بر خريد برق از توليدكنندگان داخلي، بسترهاي لازم را براي صادرات نيز فراهم كنيم. 
  
استقبال از بارورسازي ابرها به دست سپاه

وزير نيرو از طرح بارورسازي ابرها به دست سپاه پاسداران انقلاب اسلامي استقبال كرد و در عين حال گفت: براي توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير و خريد برق از بخش خصوصي برنامه داريم. 
وزير نيرو با اشاره به اينكه طرح بارورسازي ابرها 20 سال است در دستور كار قرار دارد، افزود: اين تجهيزات مستعمل شده و نياز به نوسازي دارد؛ از اين رو در تلاشيم تا تجهيزات باروري ابرها را به‌روزرساني كنيم. 
وي درباره استفاده از آب‌هاي مرزي گفت: از نظر تنوع آب‌هاي مشترك و همچنين حوضه‌هاي آبريز مشترك بي‌نظير يا كم‌نظيريم، زيرا در حوضه‌هاي آبريز با همسايگان هم پايين‌دست و هم بالادست هستيم ضمن اينكه رودخانه‌هاي مرزي هم داريم. 
وزير نيرو با بيان اينكه از تنوع در حوضه‌هاي آبي بايد به عنوان يك فرصت استفاده كنيم، گفت: علاوه بر همكاري‌ها در ساير حوزه‌ها، با استفاده از آب هم مي‌توانيم براي توسعه روابط و همكاري‌ها با همسايگان به ويژه افغانستان و تركيه نيز اقدام كنيم، البته در اين باره مذاكرات مفصلي انجام شده كه به زودي جزئيات گفت‌وگوهاي مشترك را اطلاع‌رساني خواهيم كرد. 
اردكانيان همچنين گفت: در موضوع تبادل برق با كشورهاي پاكستان، ارمنستان، آذربايجان، تركيه و عراق به شكل تبادل انرژي همكاري داريم، ضمن اينكه بنا داريم براي تبادل انرژي از طريق برخي همسايگان به شبكه برق اروپا وصل شويم كه اين امر ظرفيت وسيعي براي شبكه برق كشور ايجاد مي‌كند.  وزير نيرو در پاسخ به اينكه طرح‌هاي انتقال آب مشكلاتي را براي برخي استان‌ها ايجاد كرده است، گفت: وزارت نيرو متصدي همه طرح‌هاي تأمين و عرضه آب است، البته در مصرف آب همه دستگاه‌ها وظيفه مشترك دارند، ضمن اينكه بايد بدانيم طرح‌هاي انتقال آب به تنهايي مشكلات مناطق دريافت‌كننده و توقف آن به تنهايي مشكلات مناطق عرضه‌كننده آب را حل نمي‌كند، بلكه با توجه به كم‌آبي در كشور بايد براي استفاده بهينه از آب‌هاي موجود برنامه‌ريزي كنيم؛ يعني طرح‌هاي انتقال آب و استفاده از آب رودخانه‌ها، سدها، منابع آب‌هاي زيرزميني يا آب‌هاي تصفيه شده در صورتي راه‌حل بحران كم‌آبي خواهد بود كه همزمان با آن شيوه‌هاي مصرف آب را آموخته باشيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار