کد خبر: 894684
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۵
سرنوشت شاخص‌هاي توسعه در 4 دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی
اگر‌چه در مسير انقلاب اسلامي همواره دست‌اندازها و پيچ‌هاي تندي قرار داشته، اما شاخص‌هاي اقتصادي بيانگر آن است كه...
اگر‌چه در مسير انقلاب اسلامي همواره دست‌اندازها و پيچ‌هاي تندي قرار داشته، اما شاخص‌هاي اقتصادي بيانگر آن است كه با وجود همه اين مشكلات كارنامه قابل‌قبولي ارائه شده است، به‌خصوص كه شاخص‌هاي توسعه‌اي از جمله اميد به زندگي و توسعه نيروي انساني رشد چشمگيري داشته است. البته توقع مردم و مقام معظم رهبري با توجه به پتانسيل‌هاي موجود و نيروي انساني پاي كار از مسئولان بيشتر است و بايد برنامه‌ريزان و مسئولان در تراز انقلاب تلاش و برنامه‌ريزي بيشتري از خود نشان دهند. 
به گزارش «جوان»، نگاهي به اين آمارها و شاخص‌ها در آستانه 22بهمن يادآوري مناسبي است كه به‌رغم دشمني‌هاي موجود در فضاي بين‌الملل و كم‌كاري برخي مسئولان در مقاطع مختلف اين چهار دهه باز هم اميدوارانه است. در عين حال نافي اين موضوع نيست كه بايد آحاد مردم و مسئولان در راه انقلاب و در حوزه اقتصاد، ايجاد رفاه و عدالت اقتصادي بيشتر تلاش كنند و براي رفع مشكلات مقطعي و تنظيم بازارهاي مختلف و مقابله با فساد برنامه‌ريزي عملياتي بهتري ارائه کرد. 
برخي از اين آمارها به شرح زير است: 
 
افزايش 3 برابري توليد ناخالص داخلي ايران در ۴ دهه اخير

براساس گزارش مركز آمار ايران، توليد ناخالص داخلي به ‌قيمت‌هاي ثابت در سال 53 حدود22 هزار و 533 ميليارد تومان بوده، در حالي كه اين رقم در سال 93 به حدود61 هزار و 667 ميليارد تومان افزايش يافته است، به اين ترتيب توليد ناخالص داخلي در اين مدت حدود سه برابر شده است. 
از سوي ديگر ميزان ارزش افزوده فعاليت‌هاي مختلف اقتصادي نيز در سال 93 نسبت به سال 54 و 55 رشد قابل‌توجهي داشته است، بر اين اساس مجموع ارزش افزوده مجموع فعاليت‌ها از22 هزار و 179 ميليارد تومان به61 هزار و 316 ميليارد تومان افزايش يافته است. 
 
بهر‌ه‌مندي ۹۵درصدي جمعيت ايران از نعمت گاز تا پايان سال

وزير نفت نيز با بيان اينكه تا پايان امسال ميانگين بهره‌برداري از گاز در كل كشور به حدود ۹۵درصد مي‌رسد، گفت: اين رقم در جهان بي‌سابقه است. 
بيژن زنگنه در ارتباط تصويري با بخش خبري 21 شبكه يك سيما با بيان اينكه اكنون حدود 99درصد جمعيت شهري ما از شبكه گاز استفاده مي‌كنند، گفت: تا پايان امسال ميزان بهره‌مندي جمعيت روستايي ما از گاز به حدود 80درصد مي‌رسد كه در اين صورت ميانگين بهره‌برداري از گاز در كل كشور به حدود 95درصد مي‌رسد كه رقم بي‌سابقه‌اي در جهان است. 
وزير نفت افزود: اين كار بزرگي بود كه در سال‌هاي گذشته انجام شده و حتي براي اين منظور يك ريال از بودجه عمومي استفاده نشده است و همه اين كارها را با استفاده از فرآورده‌هاي نفتي مايع كه با گازرساني صرفه‌جويي شد‌، انجام داديم. 
وي در بخش ديگري از سخنان خود، تكميل فازهاي باقيمانده پارس‌جنوبي را از مهم‌ترين اقدامات وزارت نفت در بخش گازي و ميادين مشترك بيان و اضافه كرد: اكنون شش فاز پارس‌جنوبي را در دست اجرا داريم كه به طور متوسط بيش از 90درصد پيشرفت دارند. 
وي ادامه داد: امسال فاز نخست پالايشگاه ستاره خليج‌فارس توليد بنزين را آغاز كرد و تا پايان سال فاز دوم آن به مدار مي‌آيد و فاز سوم آن نيز اميدواريم تا پايان سال 1397 وارد مدار شود و بتوانيم به ‌طور كامل در توليد بنزين به خودكفايي برسيم. 
 
رشد ۱۰۰۰درصدي توليد برق 

وزير نيرو هم از رشد هزار درصدي توليد برق و خودكفايي ۹۰درصدي ساخت تجهيزات صنعت برق ايران در چهار دهه اخير خبر داد و گفت: چهاردهمين كشور دنيا و نخستين كشور منطقه از نظر ظرفيت ساخت اين تجهيزات هستيم. 
به گزارش تسنيم رضا اردكانيان گفت: در دهه فجر امسال 5هزار و 317 طرح انتقال، توزيع و فوق ‌توزيع با سرمايه‌گذاري 27 هزار و 840 ميليارد تومان به بهره‌برداري مي‌رسد كه از جمله آنها 43 طرح نيروگاه‌هاي تجديدپذير به ‌ظرفيت 183 مگاوات است. 
اردكانيان افزود: هفت پروژه نيروگاهي به‌ظرفيت 2هزار و 723 مگاوات با سرمايه‌گذاري 2 ميليون و 90 هزار يورو از جمله اين طرح‌هاست. 
اردكانيان با بيان اينكه پيش از پيروزي انقلاب اسلامي ظرفيت نصب ‌شده توليد برق در كشور تنها 7هزار و 24‌مگاوات بود، افزود: هم‌اكنون 90درصد تجهيزات صنعت برق را در داخل كشور مي‌سازيم و چهاردهمين كشور دنيا و نخستين كشور منطقه از نظر ظرفيت ساخت اين تجهيزات هستيم. ظرفيت اسمي توليد برق كشور هم‌اكنون به مرز 78 هزار مگاوات رسيد. 
وي گفت: 40 سال پيش 4هزار و 300 روستاي كشور به شبكه برق متصل بودند كه اين تعداد هم‌اكنون به 57‌ هزار روستا رسيده است.‌
وزير نيرو افزود:99/4 درصد جمعيت شهري و 73درصد جمعيت روستايي كشور به شبكه آب شرب متصل هستند. 
وي گفت: 6 ميليون جمعيت روستايي هم‌اكنون تحت‌پوشش شبكه آب آشاميدني قرار دارند كه تا پايان دولت دوازدهم اين تعداد به 8 ميليون نفر خواهد رسيد. 
اردكانيان افزود: 48 درصد جمعيت كشور تحت پوشش شبكه فاضلاب قرار دارد. 
 
رشد قابل‌توجه منابع امور اجتماعي بودجه در ۴ دهه اخير

همچنين بررسي گزارش‌هاي مربوط به درآمد و هزينه‌هاي دولت در 50 سال گذشته نشان مي‌دهد در حوزه منابع مربوط به امور اجتماعي، امور عمومي و امور دفاعي تحولات قابل‌توجهي رخ داده است و بر اين اساس تنها در حوزه امور اجتماعي منابع از 47/6 ميليارد تومان در سال 1354 به 163 هزار ميليارد تومان در سال 95 افزايش يافته است. 
ميزان درآمدهاي مالياتي از 273 ميليارد ريال در سال 54 به 89 هزار ميليارد تومان در سال 94 افزايش پيدا كرده است. درآمدهاي نفت و گاز نيز از 124 ميليارد تومان به 53 هزار ميليارد تومان در سال 94 افزايش يافته است. 
  
رشد شاخص «توسعه انساني»

گزارش دفتر توسعه سازمان ملل متحد نيز نشان مي‌دهد جمهوري اسلامي ايران با افزايش  0/337 درجه‌اي شاخص توسعه انساني بالاترين رشد را از لحاظ توسعه‌يافتگي در چهار دهه اخير بين كشورهاي دنيا كسب كرده است. 
تسنيم در‌اين‌باره نوشته است: بر اساس جديدترين گزارش توسعه انساني 2016 كه اوايل سال‌جاري منتشر شد، شاخص توسعه انساني ايران به 0/774 از يك رسيد كه در مقايسه با نمره 0/437 ايران در قبل از پيروزي انقلاب اسلامي بيش از 0/337 درجه افزايش نشان مي‌دهد. 
اين در حالي است كه بين 105 كشور دنيا كه از سال 1980 ميلادي شاخص توسعه انساني براي آنها محاسبه مي‌شد، ايران طي اين چهار دهه بالاترين رشد را در شاخص توسعه انساني داشته است. پس از ايران، چين با رشد 0/334 درجه‌اي در رتبه دوم جهان جاي گرفته است. نپال با رشد 0/316 درجه‌اي و تركيه با رشد 0/304 درجه‌اي در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفته‌اند. 
  «اميد به زندگي» ايراني‎ها در ۴دهه اخير به 75 سال رسید
گزارش توسعه انساني سازمان ملل نشان مي‌دهد شاخص «اميد به زندگي» در مردم ايران طي چهار دهه اخير رشد خيره‌كننده‌اي داشته و ۸۲ كشور را پشت سر گذاشته است. رشد «اميد به زندگي» هم در ايران طي ۴۰ سال اخير از ۱۸۰ كشور دنيا بيشتر شد. 
بر اساس گزارش دفتر برنامه توسعه سازمان ملل، ميزان اميد به زندگي در ايراني‌ها قبل از پيروزي انقلاب اسلامي 54 سال بوده كه اين رقم در آخرين گزارش توسعه انساني 2016 به بيش از 75/6 سال رسيده است كه رشد حدود 22 سال را نشان مي‌دهد. 
بر همين اساس، جمهوري اسلامي ايران طي چهار دهه اخير به لحاظ رشد اميد به زندگي جزو 10 كشور اول دنيا بين حدود 190 كشور بوده است، يعني 180 كشور از ايران عقب‌ترند. رتبه جهاني ايران در شاخص اميد به زندگي قبل از پيروزي انقلاب اسلامي 143 بوده كه اين رتبه در حال حاضر به 61 ارتقا يافته، به عبارتي ايران در اين چهار دهه از 82 كشور دنيا پيشي گرفته است. 
 
رشد رفاه خانوار روستايي در ۴ دهه اخير

به علاوه بر اساس گزارش مركز آمار ايران در چهار دهه اخير اكثر شاخص‌هاي مربوط به لوازم عمده زندگي و رفاهي خانوار روستايي با رشدی قابل‌توجه همراه بوده است. 
 بررسي شاخص‌هاي اقتصادي در سال‌هاي ميانه دهه 50 با اواسط دهه 90 شمسي نشان مي‌دهد در اكثر حوزه‌هاي مرتبط با معيشت خانوار رشد قابل ‌ملاحظه‌اي ايجاد شده است. 
بر اين اساس در بخش هزينه و درآمد خانوار، در حالي كه درآمد خانوار روستايي در سال 55 حدود 120 هزار ريال و هزينه كل حدود 152 هزار ريال بوده، اين شاخص‌ها در سال 94 به ترتيب به 161ميليون ريال و 146ميليون ريال و به اين ترتيب در سال‌هاي بعد از انقلاب درآمدها از هزينه‌ها خانوار روستايي پيشي گرفته است. اين آمار نشان مي‌دهد در جمهوري اسلامي توجه ويژه‌اي به معيشت خانوار روستايي صورت گرفته است. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار