کد خبر: 894351
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
بررسي تأثير انقلاب اسلامي بر مقاومت لبنان در مستند «زمن الثوره»
مستند «زمن الثوره» (زمان انقلاب) در گفت و گو با انديشمندان لبناني به بررسي نقش پيروزي انقلاب اسلامي در ايران بر تحولات كشور لبنان خواهد پرداخت.
محمدصادق عابديني

معاونت برون مرزي سازمان صداوسيما در ايام الله دهه فجر، مستندي را با عنوان «زمن الثوره» تهيه و توليد كرده است كه در آن انقلاب ايران از ديدگاه شخصيت‌هاي برجسته لبناني از جمله عدنان منصور وزيرامورخارجه لبنان، حسين الحسيني رئيس سابق پارلمان لبنان، شيخ نعيم قاسم معاون دبيركل حزب الله لبنان، جورج صليبا انديشمند مسيحي لبنان، شيخ احمد الزين رئيس هيئت امناي تجمع علماي مسلمان، زاهر الخطيب وزير سابق لبناني، شيخ ماهر حمود رئيس اتحاديه جهاني علماي مقاومت و منير شفيق انديشمند اسلامي، روبه‌روي دوربين مستندساز ايراني نشسته و به تأثيرات انقلاب اسلامي در كشورمان بر تحولات لبنان پرداخته شده است. 

اين افراد هر كدام ديدارهايي با امام خميني(ره) داشته‌اند و بخشي از «زمن الثوره» به نقل خاطرات اين ديدار‌ها اختصاص دارد. «زمن الثوره» به تهيه كنندگي و اجراي خانم فاطمه عواضه، خبرنگار العالم در دفتر برون‌مرزي در بيروت توليد شده است. 

در اين مستند سه قسمتي كه از شبكه العالم پخش مي‌شود شماري از شخصيت‌هاي لبناني و فلسطيني اعم از مسلمان و مسيحي كه در روزهاي نخست پيروزي انقلاب اسلامي با امام خميني(ره) ديدار كرده‌اند خاطرات و برداشت‌هاي خود را از امام و نهضت اسلامي مردم ايران بيان مي‌كنند كه در نوع خود بي‌سابقه است. در بخش دوم از «زمن الثوره» شخصيت‌هاي لبناني نظر خود را نسبت به مواضع اصولي امام خميني(ره)، بیان خواهند کرد. در سومين قسمت از اين مجموعه مستند، تأثير انقلاب اسلامي و مواضع امام خميني(ره) بر وقايع لبنان بازخواني مي‌شود و براي نخستين بار از واقعه ديدار گروه‌هاي مقاومت فلسطيني و لبناني با رهبر كبير انقلاب اسلامي در سال 1359، اطلاعاتي بيان خواهد شد. به اعتقاد بسياري از انديشمندان سياسي، اين ديدار و رهنمودهايي كه امام خميني به مبارزان فلسطيني و لبناني ارائه كردند در تشكيل گروه‌هاي مقاومت در جنوب لبنان نقش اساسي داشته و باعث پايه گذاري جريان مقاومت مردم لبنان در مقابل رژيم صهيونيستي و بعدها زمينه‌ساز شكل‌گيري جنبش حزب الله لبنان شده است. 

بيان تأثيرات بين‌المللي انقلاب اسلامي به خصوص نقش مؤثر آن در بيداري اسلامي مي‌تواند به تشخيص بهتر جايگاه خاص نظام اسلامي در معادلات منطقه‌اي و جهاني بينجامد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار