کد خبر: 893396
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۶
تكنولوژي جديد با استفاده از بدن لقمه ماهي مي‌تواند منجر به پيشرفت و بازسازي بافت‌ها شود.
مترجم: رضا محمدی

تكنولوژي جديد با استفاده از بدن لقمه ماهي مي‌تواند منجر به پيشرفت و بازسازي بافت‌ها شود. بدن اين جانور تخت است و باله‌هاي كناري آن از سر موجود شروع و تا انتهاي دم كشيده مي‌شود. اين ويژگي‌ها باعث شده است كه بدن لقمه‌ماهي براي مدل‌سازي سيستم زيست الكترومكانيك مناسب باشد. 
پروفسور علي خادم حسيني سرپرستي گروه توسعه تحقيق درباره يك روبات نرم از جنس بافت زنده را كه مي‌تواند بيومكانيك لقمه ماهي را شبيه‌سازي كند، برعهده داشت. اين فناوري جديد مي‌تواند منجر به پيشرفت‌هايي در علم روبات‌هاي الهام گرفته از موجودات زنده، پزشكي ترميمي و تشخيص پزشكي شود. 
طول اين روبات 10 ميليمتر بوده و از چهار لايه ساخته شده است. بافت، متشكل از سلول‌هاي زنده قلب، دو نوع ماده زيستي خاص براي پشتيباني از ساختار روبات و الكترودهاي انعطاف‌پذير است. با تقليد از طبيعت، زماني كه الكترودها با سلول‌هاي قلب برخورد مي‌كنند، روبات لقمه ماهي، در اين ساختار مواد زيستي، حتي قادر به حركت دادن باله‌هاي خود است. 
خادم حسيني در اينباره مي‌گويد:توسعه چنين سيستم‌هاي الهام گرفته از موجودات زنده كه متشكل از بافت‌هاي بيولوژيكي و سيستم‌هاي الكترونيكي است، مي‌تواند آينده روباتيك را توانمند سازد. از اين پيشرفت مي‌توان براي درمان‌هاي پزشكي مانند قسمت‌هايي از بافت اندام فرد و جهت تقويت بافت عضله قلب براي بيماران مبتلا به حمله قلبي استفاده كرد. وي با هدف ساخت اندام‌هاي مصنوعي مبتني بر بافت و توسعه آن در راستاي درمان‌هاي پزشكي شروع به تحقيق و مطالعه در زمينه روباتيك نرم كرده است. پيش از اين محققان موفق به توليد سلول‌هاي بنيادي مصنوعي قلب شدند كه مي‌تواند تأثير درماني مشابهي با سلول‌هاي بنيادي انساني داشته باشد. در زمينه قلب و عروق، تيم‌هاي تحقيقاتي فراواني از سلول‌هاي بنيادي براي بازسازي بافت آسيب ديده قلب كه براي مثال در اثر حمله قلبي آسيب ديده‌اند استفاده كرده‌اند. سلول‌هايي كه آنها به بافت‌هاي آسيب ديده تزريق مي‌كنند از سلول‌هاي پرتوان به دست آمده است. از مزاياي سلول‌هاي مصنوعي اين است كه خطر رد سيستم ايمني و رشد تومور را محدود مي‌كنند. محققان ابتدا اسيد پلي لاكتيك گليكوليك كه يك پليمر زيست تخريب پذير و سازگار است را ساختند و سپس آنها را با پروتئين‌هاي فاكتور رشد انسان قبل از پوشاندن آنها با غشاي سلول بنيادي قلب انسان آغشته كردند. سلول‌هاي به دست آمده باعث رشد مجدد ماهيچه‌هاي قلب در محيط آزمايشگاهي ‌شدند. اين سلول‌هاي مصنوعي به بافت قلب متصل مي‌شوند، فاكتورهاي رشد را آزاد و بافت آسيب‌ديده را ترميم مي‌كنند. 
منبع: AP
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سارا رهنوردی
|
United Arab Emirates
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
0
0
سلام ،لطفا راهنمایی کنید ،بافت آسیب دیده قلب آیا با سلول بنیادی به صورت اجرا درآمده است و کدام بیمارستان انجام میشود؟ یا تزریق پروتین درست است؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر