کد خبر: 893081
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۹
معاون فرهنگي قوه قضائيه گفت: رهبر معظم انقلاب در ديدار مسئولان عالي قضايي بر دو نكته مهم تأكيد داشتند؛ يكي برخورد علني با قضات فاسد و ديگري معرفي قضات خدوم و درستكار. رياست قوه قضائيه نيز بر هر دو جهت تأكيد دارد. 
حجت الاسلام هادي صادقي با اشاره به دستور رئيس قوه قضائيه درباره انتشار اسامي قضات متخلف اظهار داشت: اتمام حجت رئيس قوه قضائيه در واقع به‌معناي حساسيت بالاي مسئولان دستگاه قضا نسبت به وجود فساد در اين قوه است و حتي اگر مقدار اندكي هم باشد آن را برنمي‌‌تابند. هنگامي كه ما انتظار داشته باشيم كه دستگاه قضايي با فساد در كشور مبارزه كند بايد خودش در درجه اول پيراسته از فساد باشد و خودش در حد بسيار عالي از سلامت به‌سر ببرد تا اينكه بتواند با فساد مبارزه كند. 
وي راجع به فساد برخي افراد پرقدرت تصريح كرد: اين خطر بزرگ وجود دارد كه اينها با قدرت بزرگ اقتصادي بتوانند اعمال نفوذ كنند، بنابراين بايد يك سد محكمي در برابر اعمال نفوذ آنها زده شود. 
معاون فرهنگي قوه قضائيه با تأكيد بر اينكه قوه قضائيه بايد بسيار سالم باشد تا بتواند در برابر اصحاب قدرت و فساد بايستد، ادامه داد: هنگامي كه پرونده بستگان يا نزديكان كساني كه صاحبان قدرت هستند مورد بررسي قرار مي‌گيرد، طبيعي است كه فشارهايي وارد كنند، لذا اين قوه بايد خيلي محكم و سالم و با پاي استوار حركت كند تا اينكه بتواند با صاحبان قدرت فاسد هم مبارزه كند. 
معاون فرهنگي قوه قضائيه با تأكيد بر اينكه اتمام حجت آيت الله آملي لاريجاني و دستور انتشار اسامي قضات فاسد در رسانه‌ها به‌معناي گسترش فساد در قوه قضائيه نيست، افزود: دستگاه قضايي مثل هر دستگاه ديگري در معرض ورود ويروس‌ها و آلودگي‌هايي از بيرون هست و گاهي ممكن است بعضي از اين دستگاه را هم مبتلا كند كه بايد با آن مقابله شود و تاكنون هم اين كار مي‌‌شده است و مسئله تازه‌‌اي نيست. 
صادقي با ابراز اينكه برخي اين گونه مقابله با قضات فاسد را موجب لطمه به شأن قضات مي‌دانند، تصريح كرد: برخورد با قضات فاسد قبلاً هم صورت مي‌گرفته، ولي به‌دليل اينكه تا به امروز نام آن فاسدان اعلام نمي‌‌شده، اينها همچنان يك نوع مصونيت اجتماعي براي خودشان داشتند و آن‌گونه مقابله، بازدارندگي كافي را نداشت. مردم نيز به‌دليل عدم اطلاع از برخورد قاطع دستگاه قضايي، گمان مي‌‌كردند كه مسئولان دستگاه نسبت به فساد حساسيت لازم را ندارند، در حالي كه چنين نيست.  معاون فرهنگي قوه قضائيه با اعلام فعاليت حدود 11 هزار قاضي شريف در دستگاه قضا تأكيد كرد: درصد بسيار اندكي، شايد زير يك درصد، از اينها اگر پايشان بلغزد و زماني كه نام مفسدان اعلام نشود همه اين قضات زير سؤال مي‌روند و ابهام به‌وجود مي‌آيد و مردم در برخورد با هر قاضي احتمال مي‌دهند كه او ناسالم باشد و با اعلام اسامي هم رفع ابهام و هم رفع اتهام از ساير قضات سالم مي‌شود و اين دفاع از حيثيت قضات سالم است. 
صادقي تصريح كرد: ما نسبت به آن تعداد قليل هم حساس هستيم كه نبايد باشند كه خداي نكرده كج‌روي كنند و هدف اين هست كه اين مقدار كم هم نباشد و جلوي اين تعداد كم هم كه كج‌روي كنند گرفته شود. 
وي با اشاره به فعاليت برخي سودجويان تحت عنوان آشنايي و رابطه با قاضي گفت: برخي تحت اين عناوين كه از اقوام و آشنايان يا دوستان قاضي هستند يا اينكه رابطه پنهاني با قاضي دارند از مردم كلاهبرداري مي‌كنند كه بيشتر دستگيري‌هايي كه وجود دارد از همين واسطه‌‌ها و كارچاق‌كن‌‌ها است. 
معاون فرهنگي قوه قضائيه با اظهار اينكه دستگاهي كه مي‌‌خواهد با فساد در كشور مبارزه كند بايد از خودش آغاز كند، گفت: وقتي قوه قضائيه اسامي قضات فاسد خودش را اعلام كند، مشخص مي‌شود كه در مبارزه با فساد جدي است. 

تأكيد رهبر انقلاب در برخورد با قضات فاسد و معرفي قضات درستكار

صادقي گفت: رهبر معظم انقلاب در ديدار مسئولان عالي قضايي بر دو نكته مهم تأكيد داشتند؛ يكي برخورد علني با قضات فاسد و ديگري معرفي قضات خدوم و درستكار. رياست محترم قوه نيز بر هر دو جهت تأكيد دارند. معاونت فرهنگي قوه قضائيه طبق دستور رهبر معظم انقلاب در نظر دارد چهره‌هاي ماندگار قضايي و قضاتي را كه سال‌ها در سلامت كامل به مردم خدمت كرده‌اند به مردم معرفي كند تا به‌عنوان الگوهاي تقوا و سلامت به همه مردم معرفي شوند، به همين منظور دستورالعملي تهيه شده است كه ان‌شاءالله پس از تصويب رئيس محترم قوه قضائيه در زمينه چهره‌‌سازي از قضات برجسته كار خواهد شد. بايد اذعان كرد كه تاكنون در اين زمينه كار شايسته‌‌اي صورت نگرفته است. 
وي در پايان خاطرنشان كرد: همه دلسوزان كشور و اين مردم و اسلام و انقلاب بايد بدانند كه با حرمت نهادن به قضات است كه مي‌‌توان انتظار داشت اجراي حق و اجراي عدالت بشود. شأن قضات را همه بايد پاس بدارند هم درون قوه و هم بيرون قوه مبادا به‌خاطر همين برخورد صورت مي‌‌گيرد با فاسدان خداي نكرده كساني بيايند سوء استفاده كنند و بخواهند ديگران را هم متهم كنند. كار قضات ما مانند راه رفتن روي زمين يخ‌زده است كه بسيار مشكل و نيازمند تجهيزات لازم است. همه بايد كمك كنند كه لوازم حركت سالم و مؤثر دستگاه قضايي را فراهم كنند. از دولت و مجلس محترم انتظار مي‌‌رود در لايحه بودجه نيازهاي بسيار ضروري قوه قضائيه را تأمين كنند و نگذارند بر اثر كمبودهاي اين دستگاه، مردم آسيب ببينند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار