کد خبر: 893047
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۲
اين روزها شرکت آب و فاضلاب اهواز براي يک واحد مسکوني، صورتحسابي از 1396/9/4 تا 1396/10/18ارسال داشته که اقلام زير در آن به چشم مي‌خورند: آب‌بها، مبلغ دفع فاضلاب، آبونمان آب، آبونمان فاضلاب، تبصره 3 آب‌بها، تبصره 3 فاضلاب‌بها، ارزش افزوده بند 76، قانون بودجه کسر هزار ريال و بدهي قبلي؛ بدين ترتيب آب‌بها که (75532) ريال بوده به مبلغ (205618) افزايش يافته است، يعني حدود سه‌برابر. انصافشان شکر که تا اين قدر دست در جيب مردم مي‌برند. آقاي رئيس جمهور در مصاحبه تلويزيوني گفتند امسال تا آخر اسفند عايدات ارزي 90 ميليارد دلاري داريم و چون هزينه‌ها 75 ميليارد دلار است، خاطرمان آسوده است. 
ايشان به قدري با اميد و نشاط پاسخ مي‌دادند که من ديرباور هم باور کردم و خوش‌خوشانم شد اگر اينچنين است، چرا اينقدر به مردم و سفره و سبد خانواده‌ها فشار وارد مي‌شود؟
چندي پيش مقامات ذي‌ربط دستور دادند و حکم قانوني صادر شد که از قبوض گاز، هزينه آبونمان را نگيرند. يک هفته نگذشت عنوان آن را به هزينه خدمات مستمر تغيير دادند که باز ديوان عدالت حکم کرد آن عنوان هم غلط است و نبايد از مردم وجهي تحت اين عنوان گرفته شود ولي کو گوش شنوا. چند روز پيش براي دريافت کارت هوشمند ملي رفتم. اولاً سه ساعت و نيم معطل شديم که ما را به صف کردند آن‌هم به وسيله يک خانم عکاس‌باشي با دستگاه‌هاي جديد از ما عکس بگيرند. از خودم پرسيدم با اين هزينه‌اي که از هر ايراني مي‌گيرند و تقريباً نفري 50 هزار تومان مي‌شود، چرا گيرنده اوراق در يک پستخانه بايد يک نفر باشد و چرا عکاس يک نفر. 100 نفر سه ساعت وقتشان تلف شود که کارت هوشمند ملي دريافت دارند. حساب کردم اگر سواي شيرخوارگان و پيران 99 ساله از همه مردم ايران نفري 50 هزار تومان بستانند چه مبلغ گزافي خواهد شد؟ مدت‌هاست از هر صورتحساب رستوران و چلوکبابي و کله‌پزي هم ماليات بر ارزش افزوده مي‌گيرند. آقاي رئيس جمهور هم که فرمودند 90 ميليارد دلار درآمد ارزي دارند، پس اين همه فشار به طبقات عادي و پايين مردم براي چه؟
به نظرم رسيد به سازمان آب و فاضلاب اهواز پيشنهاد کنم. ارقام ديگري اضافه کنند و لازم نيست مردم بدانند براي چه؟
مثلاً تبصره‌اي اضافه کنند با شماره 210-ح-چ-خ کسي چه مي‌فهمد يعني چه؟ تبصره‌اي بگذارند مصوب خدمات ويژه فوق سري آن را هم کسي پرس‌وجو نمي‌کند يا هزينه برطرف کردن خاک و گرد و غبار آلمان خوزستان. 
- هزينه پاک کردن باتلاق‌هاي خوزستان
- هزينه زدودن و پالايش لکه نفت 100 کيلومتر مربعي در درياي چين از کشتي سانچي که اقيانوس را آلوده کرده است و کارشناسان پيش‌بيني کرده‌اند ممکن است لکه مزبور از درياي چين برود به اقيانوس کبير و از آنجا برود اقيانوس هند، برسد به آب‌هاي خليج‌فارس و طعم آب آشاميدني مردم اهواز را گس و تلخ کند. 
- يا اضافه بفرمايند هزينه آب زيادي که دارسي بابت تبخير نفت بختياري که به پالايشگاه آبادان طي 50 سال از 1293 تا 1330 جريان مي‌يافته مصرف کرد و بايد ملت نجيب ايران آن را جبران کنند يا هزينه سد معبر کشتي جنگي اکباتان که آلماني‌ها و عثماني‌ها در سال 1915 در اروندرود غرق کردند و آب به نفت و مازوت آغشته شد. مي‌توان 100 جور تبصره جور کرد و از مردم پول گرفت، چنانکه از چلو خورش قيمه بادمجان و چلوکباب کوبيده هم ماليات بر ارزش افزوده مي‌گيرند. 
بايد صورتحساب شرکت مخابرات و آب و فاضلاب و برق و گاز را کامل کرد، اما هر پرداختي يک خروجي هم دارد. پرسش من اين است اگر ما تمام صورتحساب‌هاي شرکت‌هاي دولتي را کامل و تقديم کرديم، چه کسي تضمين مي‌کند زيرکي، عمري اين پول‌ها را به جيب نزند و به کانادا نگريزد. دولت که مي‌گويد اضافه درآمد دارد، دولت که مي‌فرمايد هيچ مشکلي نيست و همه چيز آرام و سر جاي خودش است، پس اين پول زوري که از جيب مردم، از حلقوم آنان و از سفره خانواده‌شان برمي‌دارند، از بهر چيست؟ 
مي‌گويم چرا به سبک آن قديم قديم‌ها از همه مردم گزيت يا جزيه نمي‌گيرند. از هر کس به صورت سرانه سالانه دريافت شود. چند روز پيش، دکتري که گويا رئيس بيمه سلامت است گفته بود ميليون‌ها ايراني از بيمه سلامت استفاده مي‌کنند. اگر ماهانه 20 هزار تومان بپردازند، مثلاً سالي چندين ده هزار ميليارد تومان درآمد خواهيم داشت. خبرنگار از حقوق ايشان سؤال کرد، گفت 8‌ميليون تومان حقوق مي‌گيرم به اضافه 4 ميليون تومان اضافه کار، چند ميليون تومان هم از محل‌هاي ديگر دريافت مي‌کنم. ديدم اين آقا که مسئول يک سازمان است، چقدر خوش‌خيال است و بايد هم باشد. کسي که حدود 20 ميليون تومان حقوق ماهانه دريافت مي‌کند چه مي‌داند که اخذ 20‌هزار تومان از اعضاي يک خانواده پنج نفري يعني 100 هزار تومان چه بلايي بر سر آن خانواده خواهد آورد. بي‌انصاف‌ها کنار ساحل در سايه نشسته‌اند و به کشتي‌شکستگان بي‌پول طعنه مي‌زنند که چرا خودشان تمام خرج درمان خودشان را نمي‌دهند؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار