کد خبر: 892612
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵
مديركل حفاظت از محيط زيست استان سمنان خبر داد:
مديركل حفاظت از محيط زيست استان سمنان از وجود 24 منطقه تحت تأثير فرسايش بادي در اين استان خبر داد.
عباس دامنگير  با اعلام اين خبر گفت: با مطالعات انجام شده در سطح استان سمنان، حدود يك ميليون و 262 هزار و 843 هکتار از اراضی استان سمنان در 24 منطقه تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارد.

وي از مهمترين و بزرگترين مناطق تحت تأثير فرسايش بادي در استان سمنان نام برد و افزود: كانون ‌هاي جنوب شهر سمنان،  جنوب گرمسار، منطقه‌ي چاه ميش مست در گرمسار، كانون رضا آياد شاهرود و زمان آباد بيارجمند شاهرود از مهمترين و بزرگترين مناطقي هستند كه تحت تأثير فرسايش بادي قرار دارند.

مديركل حفاظت از محيط زيست استان سمنان ادامه داد: گرد و غبار یا ریزگرد ،توده‌ای از ذرات جامد ریز غبار و گاه دود و … است که در جو پخش شده و دید افقی را میان ۱ و ۲ کیلومتر محدود می‌کند و برای بیماران تنفسی بسیار زیان‌آور است فرسایش بادی یکی از مهمترین جنبه ها ی ظهور و بروز پدیده بیابانزایی می باشد.

دامنگير خاطرنشان كرد:   پدیده مخرب فرسایش بادی كه كشور ما متاثر از آن  است،  موجب وارد شدن خسارات متعددي به تاسیسات زیستی و منابع زیربنایی مي گردد. وقوع طوفان هاي گرد و غبار در خاورمیانه و از جمله صحاری عربستان، عراق، یمن و امارات متحده عربی اثرات مخرب زیادی را به ویژه در سال هاي اخیر و جاری به نواحی غربي و جنوب غربی کشور وارد نموده است.

وي افزود: در ايران در طول چهار دهه گذشته فعاليت ها و اقدامات گسترده اي در زمينه بيابانزدائي به ويژه كنترل فرسايش بادي و حركت ماسه هاي روان بعنوان يكي از مهمترين مصاديق بيابانزايي انجام گرفته است. ليكن علي رغم همه اقدامات انجام شده تشديد اثر عوامل انساني موثر در بيابانزايي و عدم جامع نگري در منابع آب و خاك در كلان حوضه هاي آبريز داخل و خارج از كشور در بروز پديده مذكور نقش به سزايي دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار