کد خبر: 892265
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
عضو نبودن ايران در قانون كپي‌رايت 5 ناشر را به تكاپو انداخته است
ايران جزو كشورهايي است كه هنوز به عضويت قانون جهاني كپي‌رايت درنيامده است...
فرزين ماندگار

ايران جزو كشورهايي است كه هنوز به عضويت قانون جهاني كپي‌رايت درنيامده است و براي همين هم هر كتابي كه خارج از مرزهاي ايران منتشر مي‌شود مي‌تواند در داخل ايران توسط ناشران مختلف ترجمه و منتشر شود، همين مسئله باعث شده تا چندين ناشر ايراني به تكاپو براي انتشار كتاب جنجالي «آتش و خشم» درباره دونالد ترامپ بپردازند. 
در حالي‌كه كمتر از ۲۰ روز از انتشار كتاب «آتش و خشم در درون كاخ سفيد» مي‌گذرد، پنج ناشر ترجمه اين كتاب را در سازمان اسناد و كتابخانه ملي ثبت كرده و براي آن فيپا گرفته‌اند. «آتش و خشم دردرون كاخ سفيد» عنوان كتابي است كه اين روزها در امريكا حاشيه‌ها و جنجال‌هاي بسياري برپا كرده است؛ كتاب جديد مايكل وُلف كه بر اساس مصاحبه با مقام‌هاي ارشد و شخص ترامپ نوشته شده است‌، انتشار اين كتاب موجب شد تا ترامپ مورد معاينات سلامت روان قرار گيرد. مايكل وُلف، خبرنگار امريكايي و نويسنده اين كتاب از وقايع درون كاخ سفيد پس از پيروزي در انتخابات رياست جمهوري خبر داد. «آتش و خشم» از نحوه حكومت گرفته تا ايوانیكا ترامپ و رؤياهاي رياست جمهوري‌اش راكه گوشه‌هايي از آن توسط رسانه‌هاي خبري امريكايي و انگليسي منتشر شده است، در بر می‌گیرد، اين در حالي‌ است كه وكلاي «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور امريكا درخواست‌هايي را براي توقف انتشار اين كتاب جنجالي آغاز كرده‌اند. 
رئيس‌جمهور امريكا در توئيت خود در واكنش به كتاب «آتش و خشم در درون كاخ سفيد ترامپ» نوشته مايكل ولف آن را سراسر دروغ خوانده و تهديد كرده‌است نويسندگانش را تحت پيگرد قانوني قرار خواهد داد. 
در اين كتاب گفته شده دونالد ترامپ هرگز فكرش را هم نمي‌كرد رئيس‌جمهور شود و پس از پيروزي در انتخابات نيز وحشت‌زده شده‌است. بر اساس اطلاعات موجود در سايت سازمان اسناد و كتابخانه ملي‌، تاكنون پنج ناشر ايراني نحل، مهرانديش، نسل نوانديش، كتاب كوله‌پشتي و كتاب سده براي انتشار ترجمه اين كتاب فيپا گرفته‌اند. البته انتشارات كوله پشتي از چاپ اين كتاب انصراف داده است. در اين ميان تنها يك ناشر رايت كتاب را خريداري كرده است. 
از آنجايي كه ايران به معاهده كپي‌رايت نپيوسته است، ناشران براي انتشار كتاب‌هاي خارجي ملزم به پرداخت حق رايت نيستند، بنابراين در سال‌هاي اخير بارها كتاب‌هاي پرفروش دنيا از سوي چند ناشر همزمان با هم منتشر شده‌اند، جالب اينكه معمولاً اين كتاب‌ها ترجمه‌هاي از هم كپي شده‌اند. از سوي ديگر برخي از ناشران فعال در حوزه نشر بين‌الملل مي‌كوشند با پرداخت حق رايت آثار به ناشران خارجي اعتماد بازارهاي نشر جهاني را براي گسترش ادبيات ايران به خارج از مرزها كسب كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار