کد خبر: 892218
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۷
وزارت كار گزارش‌هاي صادقانه ارائه دهد
در حالي كه بازدهي سرمايه‌گذاري‌هاي انجام گرفته در صندوق‌هاي بازنشستگي بسيار ناچيز و نشان از ضعف شديد مديريت و آلوده شدن اين صندوق‌ها به مقوله سياست‌زدگي است...
در حالي كه بازدهي سرمايه‌گذاري‌هاي انجام گرفته در صندوق‌هاي بازنشستگي بسيار ناچيز و نشان از ضعف شديد مديريت و آلوده شدن اين صندوق‌ها به مقوله سياست‌زدگي است، معاون وزير رفاه ضمن بحراني خواندن وضعيت صندوق‌هاي بازنشستگي، راهكار رشد سن بازنشستگي را راه برون‌رفت صندوق‌ها از خطر ورشكستگي عنوان كرده است، اين در حالي است كه هم‌اكنون ميليون‌ها شاغل، بازنشسته و مستمري‌بگير فقير در كشور داريم. 

به گزارش «جوان» پايين بودن بازدهي دارايي‌هاي صندوق‌هاي بازنشستگي در كشور و پر شدن بنگاه‌هاي متعلق به مجموعه‌‌هاي بازنشستگي از مديران سياسي، مشکلات مديريت در صندوق‌ها را پديد آورده است، به‌طوري‌كه بازدهي دارايي‌هاي برخي از صندو‌ق‌هاي بازنشستگي در سال حتي به 5درصد هم نمي‌رسد، حال تحت اين شرايط، بي‌انصافي است كه بدون اشاره به ضعف مديريت بخش اقتصادي صندوق‌هاي بازنشستگي، رشد سن بازنشستگي در كشور را تنها راه برون‌رفت از بحران صندوق‌هاي بازنشستگي در كشور عنوان كنيم. 

صندوق‌هاي بازنشستگي در تمام دنيا يكي از بخش‌هاي مهم مالي، تأمين اجتماعي و رفاهي كشورها به‌شمار مي‌رود كه حتي شفافيت اين بخش از حوزه دولت نيز بالاتر است و حرفه‌اي‌ترين مديران، متخصصان و اساتيد دانشگاه در اين حوزه فعاليت مي‌كنند، اما متأسفانه در ايران صندوق‌هاي بازنشستگي علاوه بر اينكه با شفافيت فاصله زيادي دارند به مقوله سياست‌زدگي آلوده شده‌اند، به‌طوري‌كه در رسانه‌ها بنگاه‌هاي متعلق به صندوق‌هاي بازنشستگي را حياط‌ خلوت مديران سياسي معرفي مي‌كنند. 

در‌حالي‌كه بحران مديريت صندوق‌هاي بازنشستگي از تأمين اجتماعي گرفته تا صندوق بازنشستگي كشوري حرف اول و آخر را در بحران مي‌زنند و بازدهي دارايي‌ها در اين صندوق‌هاي غير‌شفاف فوق‌العاده پايين و مديران سياسي بر صدها بنگاه متعلق به اين صندوق‌ها سوار هستند، امروز بحران مديريت در اين صندوق‌ها با بيان مطالب نظري آغشته به برخي از آمار و ارقام از نظرها دور نگه داشته مي‌شود، در شرايطي كه مديران صندوق‌ها اگر مي‌خواهند وضعيت صندوق‌ها را صحيح تحليل كنند بايد جامع، شفاف و صحيح باشد. 
در همين رابطه اگر فكري براي صندوق‌هاي بازنشستگي نشود در آينده نزديك با وضعيتي سخت روبه‌رو مي‌شويم. 

احمد ميدري، معاون رفاه اجتماعي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي درباره صندوق بازنشستگي گفت: اگر فكري براي صندوق‌هاي بازنشستگي نشود در آينده نزديك با وضعيتي بحراني روبه‌رو مي‌شويم، مشابه با وضعيتي كه براي مؤسسه‌هاي مالي غيرمجاز به وجود آمد. 
وي ادامه داد: پيشنهاد ما اضافه شدن سن بازنشستگي به ميزان شش ماه در هر سال است. در دولت و مجلس، طرح موضوع كرده‌ايم و اميدواريم در بودجه امسال، مجلس اين مجوز را به ما بدهد كه سن و سابقه را در بحث بازنشستگي تغيير دهيم. 

ميدري اظهار داشت: آقاي روحاني هم تا حدودي اجرايي كردن راه‌حل براي صندوق‌هاي بازنشستگي را قبول كرده‌اند. متوسط سن بازنشستگي در ايران 51‌سال است كه با افزايش 20 ساله سال‌هاي اميد به زندگي طي 30 سال گذشته، عملاً فشار بر صندوق‌هاي بازنشستگي و بودجه دولت افزايش يافته است.  معاون وزير رفاه بيان كرد: به‌طوري‌كه در سال 95 تنها دو صندوق دولتي (كشوري و نيروهاي مسلح) معادل 37هزار ميليارد تومان كسري داشته‌اند. حكومت بايد بپذيرد كه اين موضوع مانند مرزهاي كشور حياتي است، شوخي‌بردار هم نيست. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار