کد خبر: 892209
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۱
سرلشكر صفوي مطرح کرد
دستيار و مشاور ارشد فرمانده كل قوا گفت: ايران با هوشمندي مي‌تواند با تشكيل يك ائتلاف منطقه‌اي كه علاوه بر روسيه و سوريه، شامل پاكستان و عراق نيز باشد در مقابل ائتلاف امريكايي‌ها بايستد.
به گزارش فارس، سردار سرلشكر سيد يحيي صفوي دستيار و مشاور ارشد فرمانده معظم كل قوا در گفت‌وگوي ويژه خبري، با اشاره به حوادث سال‌هاي اخير در منطقه به خصوص عراق و سوريه اظهارداشت: اين حوادث و اين توطئه بزرگ در سه سطح قابل بررسي است كه بخش اول آن طرح‌ريزي اين ماجراها بود كه امريكا بازيگري اصلي آن را بر عهده داشت. بخش دوم موضوع حمايت‌هاي مالي و تسليحاتي از تروريست‌هاست كه توسط سعودي، اماراتي‌ها و حتي قطري‌ها صورت گرفت و موضوع سوم بحث آموزش است كه توسط تركيه و اردن انجام شد. 
صفوي خاطرنشان كرد: در مناظرات سال گذشته رياست جمهوري امريكا نيز خانم كلينتون به صراحت اعلام كرد امريكا داعش را به وجود آورده است. وي خاطرنشان كرد: تروريست‌ها در 82 ماه درگيري در كشور سوريه زيرساخت‌هاي اين كشور را نابود كردند و نفع اصلي اين حوادث براي اسرائيل بود كه موجب امنيت آن شد و همچنين تخريب محور مقاومت. فرمانده سابق كل سپاه گفت: هرچند داعش در سوريه و عراق مثل حبابي تركيده است اما به هر حال خسارت‌هاي زيادي به اين كشور و به محور مقاومت وارد كرد. 
صفوي افزود: يكي از تأثيرات آن تضعيف محور مقاومت بود و موضوع ديگر اين است كه سوريه بين 300 تا 400ميليارد دلار خسارت ديد كه جبران آن چند سال طول مي‌كشد و عراق هم تقريباً چنين وضعي دارد و اين همان چيزي است كه امريكا، سعودي و اسرائيل مي‌خواستند و البته ايران هم تا حدودي درگير شد و اگر تدبير رهبري نبود ما امروز به جاي جنگيدن با داعش در اين كشورها بايد در مرزهايمان با آنها درگير مي‌شديم، كمااينكه تقريباً به اين منطقه نيز رسيدند. 
صفوي با بيان اينكه از بسياري كشورها از جمله عربستان، فرانسه، آلمان، اردن و ديگران تعداد زيادي از جوانان فريب تروريست‌ها را خورده و به آنها پيوستند، تصريح كرد: از ايران هم برخي افراد به ويژه از غرب كشور به اين تروريست‌ها پيوستند كه البته اكثرشان كشته شدند. 
وي در بخش ديگري از سخنان خود تصريح كرد: مسئله اصلي امروز منطقه اتفاقي است كه در غرب فرات در حال رخ دادن است و امريكا مي‌خواهد با تشكيل يك نيروي 30هزار نفري به ايجاد يك منطقه خودمختار براي كردها در جنوب تركيه و غرب عراق كمك كند و راهبرد اصلي امريكا در سال جديد حفظ كانون‌هاي مناقشه در منطقه و حتي گسترش آن براي بهره‌وري سياسي، اقتصادي و نظامي خود است. 
دستيار و مشاور ارشد فرمانده كل قوا گفت: آنها مي‌خواهند در سوريه به كساني كه هنوز در ادلب مانده‌اند روحيه بدهند اما همانطور كه وقتي تروريست‌ها 100هزار نفر بودند منهدم شدند اين بار نيز شكست خواهند خورد و اكنون بيش از 70درصد از خاك سوريه در اختيار دولت و ارتش اين كشور است. صفوي ادامه داد: اين منطقه 20 تا 25درصد از خاك سوريه را شامل مي‌شود كه البته 50درصد از منابع و درآمدهاي گازي و نفتي اين كشور را در بر مي‌گيرد. 
وي با تأكيد بر اينكه سوريه در اين توطئه نيز پيروز خواهد شد، گفت: ايران و تركيه مخالف جدي اين طرح هستند، عراق هنوز موضع‌گيري نكرده و روسيه هم به طور جدي مخالف است، هرچند به نظر مي‌رسد ممكن است اين مسئله قدري ادامه پيدا كند. فرمانده سابق كل سپاه خاطرنشان كرد: امريكايي‌ها به هيچ‌كدام از قوانين بين‌المللي در احترام به حاكميت دولت‌ها پايبند نيستند در حالي كه سوريه هم ورود امريكا و هم ورود تركيه براي اشغال عفرين را محكوم كرده، بنابراين ورود امريكايي‌ها غيرقانوني است. 
صفوي در ادامه با اشاره به تلاش امريكايي‌ها براي دامن‌زدن به موضوع ايران‌هراسي در جهت بهره‌برداري سياسي، اقتصادي و نظامي خاطرنشان كرد: ايران با هوشمندي مي‌تواند با تشكيل يك ائتلاف منطقه‌اي كه علاوه بر روسيه و سوريه شامل پاكستان و عراق نيز باشد در مقابل ائتلاف امريكايي‌ها بايستد و همچنين وقتي نيروهايي مثل حشدالشعبي در عراق تشكيل شده، ما در اين ائتلاف مي‌توانيم از پتانسيل ملت‌ها نيز براي تقابل با امريكا استفاده كنيم. وي خاطرنشان كرد: امروز منطقه ما عرصه تقابل و رقابت بزرگ استراتژيك امريكا با روسيه، چين و حتي هند است كه اين تقابل در عرصه‌هاي حضور سياسي، اقتصادي و حوزه نفوذ مي‌باشد، بنابراين مي‌توان غرب آسيا را محل مناقشه قدرت‌هاي بزرگ و منطقه‌اي دانست. 
دستيار و مشاور ارشد فرمانده كل قوا ادامه داد: سعودي‌ها در يك طرف اين رقابت منطقه‌اي هستند كه مي‌خواهند با پول زياد و دخالت در مناطقي مثل يمن، لبنان و عراق براي خود كسب وجهه كنند كه البته جواب نمي‌دهد. صفوي تصريح كرد: تركيه هم به اين رقابت ورود كرده و در عمل نشان داده با امريكا هماهنگ است، هرچند در موضوعي مثل كردها با آنها اختلاف دارد چون نمي‌خواهد يك منطقه خودمختار كردي به وجود بيايد. 
وي اضافه كرد: اين رقابت‌ها ممكن است چند سال طول بكشد و جمهوري اسلامي ايران در جهت حفظ امنيت خود و منطقه و همچنين تقويت محور مقاومت يك رقيب جدي براي امريكاست كه پيروزي‌هايي نيز داشته است. فرمانده سابق كل سپاه در خصوص مباني اقدام تركيه در حمله به عفرين در سوريه تصريح كرد: نيروهايي در ادلب (شمال سوريه) حضور دارند كه مي‌خواهند به آنها قوت قلب بدهند، البته ترك‌ها در استراتژي كلان با امريكايي‌ها و صهيونيست‌ها هماهنگ هستند و مجادله‌هاي آنها نيز بيشتر تاكتيكي است و آنها از مذاكرات آينده سوچي و حاكميت آينده سوريه سهم مي‌خواهند، البته با ايران و روسيه هم كار مي‌كنند اما هميشه منافع اقتصادي خود را در اولويت قرار داده‌اند.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار