کد خبر: 892116
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
گزارش«جوان» از هفتمين همايش بانكداري الكترونيك
سخنرانان متعدد هفتمين همايش بانكداري الكترونيك بيشتر حول سه محور اساسي سخن گفتند كه ...
سخنرانان متعدد هفتمين همايش بانكداري الكترونيك بيشتر حول سه محور اساسي سخن گفتند كه عبارت بود از لزوم افزايش توجه به چالش‌هاي امنيتي بانكداري الكترونيك، توجه به فين تك‌ها به عنوان رقيبي كه بايد با آنها تعامل كنند و بالاخره لزوم درآمدزايي براي بانك‌ها از طريق دريافت كارمزد! اما آنچه بيش از همه اين همايش را تحت‌الشعاع قرار داد اظهار نظر قاطعانه سيف بود كه گفت: «مردم دلار نخرند چون قطعاً ارزان مي‌شود و ضرر مي‌كنند.» 
رئيس كل بانك مركزي گفت: ذخاير و منابع ارزي كشور به دليل فروش خوب نفت اكنون بسيار خوب است و قيمت ارز در روزهاي آينده به طور قطع كاهش مي‌يابد. 
به گزارش «جوان» ولي‌الله سيف در همايش بانكداري الكترونيك در جمع خبرنگاران گفت: سرمايه‌گذاري در بازار ارز را به هيچ عنوان به مردم توصيه نمي‌كنم چون اگر سرمايه‌گذاري كنند به ضررشان است. سيف افزود: قيمت ارز طي روزهاي آينده قطعاً كاهش خواهد يافت. 
 
ناچار به اصلاح نظام كارمزدي هستيم

ولي الله سيف همچنين در نشست ميزگرد نوآوري، بازيگران جديد و كارايي در كسب و كار مالي كه در اين همايش برپا بود، گفت: نظام بانكي با چالش‌هايي مانند درآمد و هزينه نظام بانكي و نقدينگي رو به‌رو است كه نياز به اصلاح ساختار جدي در اين بخش دارد. وي با بيان اينكه ساختار ما هم اكنون نامناسب است، اضافه كرد: براي ايجاد تعادل بايد ساختار كارمزدي چه در بانكداري الكترونيك و چه در ساير خدمات بانكي بايد اصلاح شود و ما ناچار به اجراي اين مهم هستيم. وي همچنين در اين مراسم گفت: نگاهي به شواهد و تجربيات بين‌المللي نشان مي‌دهد كه در چند سال آينده نظام پولي و بانكي با تغييراتي روبه‌رو مي‌شود كه پيش از اين بخش‌هايي نظير نشر و اطلاع‌رساني و ارتباطات را زير و زبر كرده بود. 
سيف گفت: ادامه رويكرد فعلي، با انفعال سياستگذار، نقش آن را به كنشگري بي‌تأثير و تشريفاتي بدل مي‌كند. بديهي است با كنار ماندن سياستگذار از سير تحولات – چنانچه در پديده مؤسسات غيرمجاز پولي مشاهده شد - هرج و مرج و آسيب‌هاي ناشي از آن كليت اقتصاد را با تهديدات جدي روبه‌رو مي‌كند. 
  
بانك‌ها حواسشان به فين تك‌ها باشد 

رئيس پژوهشكده پولي و بانكي نيز در همايش بانكداري الكترونيك بر تغيير در مدل كسب درآمد بانك‌ها تأكيد كرد و افزايش كيفيت خدمات با فناوري را بهانه افزايش كارمزد دانست. دبير اين همايش در عين حال به موضوع اصلي همايش هم گريزي زد و با اشاره به اينكه بر اساس آخرين آمارها، سرمايه‌گذاري جهاني در فين‌تك‌ها در سه ماهه سوم ۲۰۱۷ بالغ بر 2/8ميليارد دلار بوده است، افزود: نگاهي به نحوه تعامل بانك‌هاي جهان با اين بازيگران جديد نشان مي‌دهد كه بانك‌ها نيز به منظور پاسخ‌دهي مؤثرتر و دقيق‌تر به نيازهاي مشتريان مي‌توانند با فراهم آوردن پلت‌فرم‌هاي مناسب، از ظرفيت بالاي فين تك‌ها در عرصه خدمات مالي بهره‌مند شوند. وي امنيت و نيز فناوري نظارتي (RegTech) رااز ديگر محورهاي اصلي همايش امسال عنوان كرد كه در قالب آن به موضوعاتي همچون نوآوري و فناوري جديد در حوزه امنيت، كاربردهاي هوش امنيتي در شبكه بانكي، سيستم‌هاي نظارتي و تشخيص و نظاير آن پرداخته شده است. 
وزير ارتباطات نيز ديگر مدعو اين همايش به استناد آمار پليس فتا گفت: در نيمه اول امسال حدود ٤٢ميليارد تومان كلاهبرداري و تراكنش غیرمجاز در فضاي الكترونيك انجام شده است و چالش‌هاي امنيتي بانكداري الكترونيك در كشور جدي است، لذا انديشمندان اين حوزه بايد تدبير اساسي كنند. وي همچنين گفت: بيش از 60 درصد شكايت‌هاي اعلامي به پليس فتا مربوط به برداشت‌هاي غيرمجاز بانكي است. 
آذري جهرمي افزود: اقتصاد ديجيتال بخشي از برنامه دولت و مجلس است، هم اكنون تدوين پيش‌نويس سند ديجيتال آماده شده و ظرف يك ماه آينده آن را به دولت ارائه خواهيم كرد. وي با اشاره به اينكه در حال حاضر بالغ بر يك‌ميليون دستگاه پوز غيرفعال در كشور وجود دارد، گفت: مدل اقتصادي كشورهاي مختلف در زمينه اقتصاد ديجيتال بايد مد نظر ما نيز قرار بگيرد تا از توسعه دور نمانيم. سيدابوطالب نجفي مديرعامل شركت خدمات انفورماتيك نيز با اشاره به فشار بي‌سابقه تحولات فناوري بر بانك‌ها، گفت: ۳۳درصد متولدين سال‌هاي ۱۹۸۰ به بعد اظهار مي‌كنند كه اصلاً به بانك احتياجي ندارند، همچنين ۶۸درصد مردم جهان تراكنش‌هاي مالي خود را از طريق شبكه‌هاي اجتماعي انجام مي‌دهند، ضمن اينكه ۵۲درصد از مديران ارشد صنعت بانكي رقباي خود را خارج از صنعت بانكي مي‌دانند. 
رئيس بخش بانكداري حوزه اروپا در مؤسسه مك كينزي نيز در اين همايش گفت: سرمايه گذاري در ديجيتال بايد به صورت سازماندهي شده انجام گيرد و بانك‌ها هم بايد با فين تك‌ها شريك شوند. لوچينتني گفت: امروزه ۴۰درصد از معاملات به صورت ديجيتال انجام مي‌گيرد و ۳۰درصد فروش‌ها از اين بستر عبور مي‌كند. وي خاطر نشان كرد كه نفوذ ديجيتال در كشورهاي آسيايي سهم ۳۵درصدي به خود گرفته و اين موضوع در كشورهاي اسكانديناويايي ۹۵درصد است كه در هر دو منطقه بيشترين سهم آن به بانكداري موبايل نسبت داده مي‌شود. وي در ادامه گفت: شركت مكنزي پيش‌بيني مي‌كند كه اكوسيستم بانكي ۶۵درصد از فعاليت‌هاي ديجيتال بانك به اتوماسيون بانكي تبديل شود و امروزه شاهد آن هستيم كه دستگاه‌هاي پُز در حال محو شدن هستند و پلت فرم‌هاي جايگزين ويژه‌اي جاي آنها را خواهند گرفت كه با سيستم‌هاي عامل تجار در تطابق هستند و مي‌توانند رويه بانكداري خود را از بستر آن انجام دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار