کد خبر: 892095
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
سرهنگ مهدي شكيب*
اگر از فروشنده‌هاي بزرگ و سرشناس در مورد علل موفقيتشان سؤال بپرسيد قطعاً در كنار كيفيت كالاهاي ارائه‌شده از انجام تبليغات جذاب و متنوع نيز سخن خواهند گفت. بر كسي پوشيده نيست كه انجام تبليغ مناسب در مورد يك كالا روي ميزان فروش و كسب درآمد تأثير مستقيم و بالايي دارد. فضاي مجازي نيز با توجه به قابليت‌هاي بالايي كه دارد ازجمله كم كردن هزينه‌ها، صرفه‌جويي در زمان و... زمينه را براي سهولت انجام تبليغات فراهم آورده است، بنابراين تعجبي ندارد كه اين روزها شاهد رشد تبليغات گوناگون و رنگارنگ در فضاي مجازي و به خصوص شبكه‌هاي اجتماعي باشيم، اما نكته اينجاست كه، برخي از افراد سودجو و كلاهبردار با سوءاستفاده از ظرفيت تبليغاتي فضاي سايبر نه به دنبال فروش كالا و محصول خود بلكه به دنبال سوءاستفاده و كلاهبرداري از كاربران در اين فضا هستند. اين افراد با استفاده از تبليغات رنگارنگ، اغواكننده و جذاب تلاش دارند تا كاربران را ترغيب به انجام خواسته‌هاي خود كنند. گاهي اوقات اين خواسته مي‌تواند هدايت به سمت صفحات جعلي و فيشينگ باشد و گاه مي‌تواند در جهت ارسال بدافزار و ويروس‌هاي رايانه‌اي باشد. 

تبليغاتي كه با سوءاستفاده از احساسات هموطنان و بهره بردن از مطالب و عناوين جذاب و اغواگرايانه به دنبال فريب كاربران و به دام انداختن آنهاست. در اين بين زمينه فعاليت مجرمان سايبري در اين فضا بسيار گسترده و متفاوت است، از اين‌رو شما با انواع تبليغات كالا و خدمات از سوي اين مجرمان روبه‌رو هستيد، از تورهاي گردشگري گرفته تا فروش اجناس عتيقه و آنتيك، دارو و حتي كالاهاي مجرمانه و ممنوعه را در صفحات و سايت‌هاي مختلف تبليغ مي‌كنند. آن هم تبليغاتي جذاب و وسوسه‌انگيز كه كاربران را به خريد مشتاق كنند. 
يكي از روش‌هايي كه افراد سودجو براي عملي كردن اهداف مجرمانه خود از آن استفاده مي‌كنند اين است كه در مناسبت‌ها و ايامي خاص تبليغاتي متناسب با موضوع و در سطح گسترده انجام داده و سعي دارند با جلب اعتماد كاربران اهداف مجرمانه خود را عملي نكنند كه هدف اصلي اين افراد سرقت اطلاعات كاربران عنوان شده است. مجرمان سايبري با تبليغ و ارائه محصولاتي كه غيرمجاز بوده سعي دارند اطلاعات مهم كاربران را به سرقت ببرند، تا بتوانند اهداف مجرمانه خود را عملي کنند. 

افراد سودجو سعي مي‌كنند با تبليغ محصولات غيرمجاز، مطالب خلاف اخلاق و عفت عمومي كه نياز به دانلود كردن دارد، اقدام به ارسال بدافزار و ويروس‌هاي رايانه‌اي كرده و در ادامه اطلاعات مهم ذخيره ‌شده در حافظه دستگاه قرباني را به سرقت ببرند. با توجه به ممنوعيت فروش يا عرضه اين‌گونه كالاها و حتي مجرمانه بودن خريد و فروش آنها، كاربران به خاطر حفظ آبرو يا ترس از تبعات قانوني از شكايت خودداري مي‌كنند و اين امر باعث مي‌شود تا اين افراد راحت به فعاليت‌هاي مجرمانه خود ادامه دهند. مردم بايد دقت داشته باشند تا در دام اين‌گونه تبليغات و افراد سودجو گرفتار نشوند و در صورت گرفتاري حتماً از طريق مجاري قانوني نسبت به شكايت بر عليه اين افراد اقدام کنند و حتي مي‌توانند با مراجعه به سايت پليس فتا موارد مجرمانه را اعلام كنند. 

خريد يا دانلود از سايت‌هاي معتبر و داراي اصالت بسيار مهم است. خريد يا دانلود موارد مورد نياز از اين‌گونه سايت‌ها كه داراي نماد اعتماد الكترونيك هستند، قطعاً مانعي براي به دام افتادن كاربران در دام مجرمان است. سايت‌هاي معتبر با توجه به سابقه فعاليتي كه دارند و مجوزهايي كه اخذ كرده‌اند معمولاً به دنبال كسب‌وكاري آبرومند خواهند بود. به‌ عنوان نمونه مي‌توان به نماد اعتماد الكترونيك اشاره كرد. سايت‌هاي داراي نماد اعتماد الكترونيك به علت نظارتي كه روي فعاليت خود مي‌بينند سعي مي‌كنند حقوق شهروندان و مشتريان خود را رعايت كرده و از انجام فعاليت‌هاي غيرمجاز و مجرمانه خودداري كنند. 

 *رئيس اداره پيشگيري از جرائم سايبري پليس فتا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار