کد خبر: 892051
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
گفت‌و‌گو با مدير جمعيت خودجوش انيميشن‌سازان سيستان‌و‌بلوچستان
صادق ساماني متولد زاهدان و طلبه حوزه علميه سفيران هدايت اين شهر است. او كه اكنون در سطح 2 حوزه علميه تحصيل مي‌كند، حدود پنج سال است در زمينه انيميشن وارد شده‌ و به فعاليت مي‌پردازد.
    معصومه طاهري
صادق ساماني متولد زاهدان و طلبه حوزه علميه سفيران هدايت اين شهر است. او كه اكنون در سطح 2 حوزه علميه تحصيل مي‌كند، حدود پنج سال است در زمينه انيميشن وارد شده‌ و به فعاليت مي‌پردازد. با وي در مورد اين تجربه‌اش و فعاليت‌هايي كه در حال سازماندهي است گپ و گفتي داشتيم.
شما طلبه‌ايد، چه شد كه وارد بحث انيميشن شديد؟
قبل از آن‌كه وارد حوزه علميه شوم به نوعي نسبت به كار هنري، رسانه‌اي و ديني علاقه و دغدغه داشتم. معتقدم بايد در كنار بحث ديني، كار رسانه‌اي انجام شود و از روش‌هاي نوين تبليغ در حوزه دين استفاده كنيم. براي همين در بحث طراحي سايت، طراحي گرافيكي و فتوشاپ و همين‌طور مدل‌سازي سه بعدي ورود كردم. سيستان و بلوچستان مثل تهران يا شهرهاي ديگر نيست كه نيرو براي تيم كاري زياد داشته باشد و شما راحت از دو انيماتور براي كار دعوت كنيد؛ البته يكي دو تيم هستند كه به بقيه كاري ندارند و آموزشي هم نمي‌دهند علي‌الخصوص در جبهه انقلاب اسلامي سيستان‌و‌بلوچستان ضعف بزرگي در اين زمينه داشتيم. به همين خاطر نياز بود كار شود. براي هنرمندان انقلابي استان‌، گروهي با مديريت آقاي زحمتكش كه طلبه است را تشكيل داديم به نام خانه هنر انقلاب اسلامي سيستان‌و بلوچستان؛ گروهي خودجوش بدون هيچ وابستگي به نهادهاي دولتي در حوزه‌هاي مستند، انيميشن و گرافيك، مشغول كار شديم و خودم مسئول پوپانمايي هستم و كارگاهي را با موضوع چگونگي ساخت انيميشن راه‌اندازي كرديم. الان يك تيم 16 نفره انيميشن داريم كه تخصصي كار مي‌كنند.
از اين تيم كاري چه خروجي‌هايي گرفتيد؟
هدفمان اين بود كه همزمان با آموزش، توليد را پيش ببريم كه هم بازدهي بيشتري دارد و هم بچه‌ها كار تيمي ياد مي‌گيرند و به يك خروجي برسيم. بچه‌ها هم با ديدن خروجي خودشان انگيزه ادامه كار پيدا ‌كنند. به خصوص بچه‌هايي كه صفر هم نبودند، بلكه در انيميشن‌سازي منفي 10 بودند. انيمه استوديو را يادشان داديم و بعد از گذشت يك ماه و نيم بچه‌ها در اين استوديو مهارت و تخصص پيدا كردند و صاحب تيم طراحي شديم. تيم‌سازي ما شامل طراحي، ريك و انيميت بود. همه تقسيم كار كرديم و آموزش‌هاي تخصصي به افراد مجموعه داديم. بعد وارد توليد كار اتود شديم، در آخر يك كار اتود سه، چهار دقيقه‌اي هم انجام داديم.
موضوع كار اولي كه كرديد هم ظاهراً سياسي بود؛ درست است؟
بله؛ يك بحث انتقادي درباره گازرساني به استان سيستان و بلوچستان بود، گفته بودند گاز به زاهدان رسيده است كه درست بود ولي فقط تا اول شهر، جوري بحث تبليغات را انجام داده بودند كه گويا گاز به همه خانه‌هاي مردم شهر زاهدان رسيده و از اين مسئله به عنوان تبليغ انتخاباتي استفاده مي‌كردند. ما اين مسئله را موضوع كار قرار داديم كه اگر گاز رسيده به زاهدان چرا زير تابلويي كه نوشته گاز را به زاهدان رسانديم، كپسول گاز مي‌فروشند و هنوز گازي را ما حس نكرده‌ايم! البته باز هم تأكيد مي‌كنم كه اين كار حين دوره آموزش افراد درست شد.
تأثيري هم داشت؟
بعد از اين‌كه انيميشن توليد شد از كانال خودمان در فضاي مجازي منتشر كرديم بيش از 5 هزار بازديد داشت. سپس در يك‌سري از كانال‌هاي معروف كه در زمان انتخابات فعاليت مي‌كردند انتشار پيدا كرد و از هر كدام 7، 8 هزار بازديد داشت. بعد از اين كار بود كه بچه‌ها انگيزه پيدا كردند و ديدند كلاس‌ها برايشان مفيد بوده؛ يك نفر برادرش را آورد، يك نفر دوستش را آورد، يك نفر خواهرش را آورد. الان اگر بخواهيم در بحث درآمدي هم براي خودمان كار كنيم در استان‌مان از سوي ادارات و ارگان‌ها سفارش كار وجود دارد ولي هدف ما اين است كه يك تيم قوي ساخته شود كه بتواند سفارش‌ها را به بهترين شكل ممكن انجام دهد و تأثيرگذار باشد.
در سيستان به خاطر محروميت‌هايي كه دارد از نخبه‌ها و نيروهاي خلاق و كارآفرين حمايت نمي‌كنند. آيا نخبه‌هايي هم داريم كه از استان به تهران يا كشورهاي ديگر مهاجرت كرده باشند؟
خيلي زياد؛ البته در حوزه انيميشن اطلاعي ندارم ولي در حوزه مستند زياد هستند مثلاً آقاي ريگي و خيلي‌هاي ديگر كه از سيستان مهاجرت كردند. هركس كه به جايي مي‌رسد نمي‌ماند چون يك سري محدوديت‌هايي داريم و حس مي‌كند اينجا جاي پيشرفتي ندارد به‌خصوص مسئولان استاني اذيت مي‌كنند و جلوي پيشرفت خيلي‌ها را مي‌‌گيرند در نتيجه مجبور به كوچ از استان و مهاجرت مي‌شوند.
فضاي مجازي يك‌سري از اين فاصله‌ها را برداشته و شما از همان سيستان مي‌توانيد با كل دنيا ارتباط داشته باشيد حتي بدون اين‌كه هزينه رفت و برگشت و هزينه اسكان بپردازيد. به نظر شما جوانان از اين فرصت فضاي مجازي تا حالا در سيستان چقدر استفاده كرده‌اند؟
بقيه را چندان اطلاع ندارم ولي ما خودمان تقريباً استفاده كرده‌ايم. مثلاً از همين جا از طريق فضاي مجازي با آقاي سلطاني مسئول بازي‌سازي سراج ارتباط گرفتيم يا با آقاي همداني كارگردان انيميشن فهرست مقدس كه خانه انيميشن دارد، مرتبط شديم و راهنمايي‌هايي ‌گرفتيم كه روند كارمان چگونه باشد. نمونه كارهايمان را مي‌فرستاديم انتقاد مي‌كردند و نظر مي‌دادند. همه از طريق فضاي مجازي بود.
از هنرمندان تهران به غير از دوستاني كه نام آورديد كسي هم بوده كه اردوي جهادي‌اش را كمك به توانمندسازي تيم شما قرار دهد؟
بله؛ در همايش فضل وصل با عباس گودرزي صحبت كرديم كه به صورت جهادي براي آموزش نيروهاي ما به زاهدان بيايد و اين يك اتفاق خيلي خوب براي ما محسوب مي‌شود. به نظرم اگر اين نوع تفكر جهادي در توانمندسازي فرهنگي اقتصادي از يك سو بين بچه‌هاي انقلابي زاهدان و از سوي ديگر نزد هنرمنداني كه توان اين كار را دارند وجود داشته باشد و ادامه پيدا كند به طور قطع شاهد اتفاقات بسيار خوبي خواهيم بود. چه اين‌كه استعداد و انگيزه در جوانان منطقه ما وجود دارد و تنها نياز به حمايت و راهنمايي هستند تا ظرفيت‌ها و توانايي‌هاي بالقوه خود را بالفعل كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار