کد خبر: 891940
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۴
كلانتري در جلسه كارگروه آلودگي هوا با اشاره به تجربه خشكسالي در سال‌هاي 77 و 87 در كشور گفته است: «امسال از پاييز دچار كمبود بارش و در آينده شاهد خشكسالي خواهيم بود. تهران كمترين آسيب را با وجود سدهاي اطراف در خشكسالي خواهد داشت، اما ساير كلانشهر‌ها نظير اصفهان با وجود آب كم سد زاينده‌رود دچار خشكسالي خواهند شد.»
وي با اشاره به برگزاري دو جلسه دولت در خصوص آلودگي كلانشهر‌ها گفت: «به دليل محدوديت‌ها در تصويب نشدن آيين‌نامه‌هاي قانون هواي پاك مسئله آلودگي هوا به‌صورت جدي دنبال نمي‌شود. براي بهبود وضعيت هوا در كلانشهر‌ها بايد به مديريت و نوسازي حمل‌و‌نقل عمومي، ساماندهي ساخت‌و‌ساز‌ها، اصلاح سوخت بخصوص گازوئيل توجه شود.» وي بروز ريزگرد‌ها در استان خوزستان و استان‌هاي اطراف را به دليل عدم تخصيص حقابه‌هاي محيط‌زيستي عنوان كرد و اظهار داشت: «منشأ ريزگرد‌ها در اين فصل صد‌در‌صد داخلي است و بايد با رعايت حقابه اين مشكل را برطرف كرد.»
كلانتري در ادامه با اشاره به اينكه مهم‌ترين مشكل الان ما كمبود آب است، گفت: «زيستگاه‌ها با كمبود آب مواجه است و حفظ اين 17 ميليون هكتار كار بزرگ و سختي است؛ چراكه منابع ژنتيكي بايد براي نسل آينده حفظ شود و حفظ آن مهم‌تر از توجه به هواي پاك است. ضمن اينكه 30درصد كشت بهاره بايد كم شود تا در تابستان خسارت ندهيم.»
وي افزود: «امسال 60درصد كمتر از متوسط 50 سال گذشته بارش داشتيم، هيچ برفي هم در كوهستان نداريم. شهرداري‌ها بايد امسال دور توسعه فضاي سبز را خط بكشند. هر كشوري در دنيا فقط مجاز به استفاده از 40درصد آب تجديد‌پذير است، اما ايران از اين منبع 110درصد برداشت مي‌كند.»
رئيس سازمان محيط‌زيست در ادامه اين جلسه هوا گفت: «وقتي مصوبه دولت را بخاطر چند خودروساز لغو مي‌كنند، خب كشور را بدهند دست سايپا و ايران‌خودرو اداره كنند.»
وي با اشاره به اينكه در فصل سرما 3درصد از آلودگي هوا مربوط به خودروهاي سواري و 11درصد موتور سيكلت است، افزود: «‌67 درصد اين آلودگي مربوط به كاميون‌ها و اتوبوس‌هاي فرسوده است.»
اين در حالي است كه براي كاهش چشمگير آلودگي سن فرسودگي خودروها بايد چهار تا پنج سال كاهش يابد. جالب آنكه اختصاص 5ميليارد يارانه به‌منظور اعطاي وام 5/2 ميليوني به دارندگان موتورسيكلت‌هاي فرسوده به اندازه خريد 2هزار موتور برقي است، اما براي شماره‌گذاري اين موتور‌ها حدود 18ماه در صف انتظار پلاك هستند. 
قانون هواي پاك در تير ۹۶ از سوي مجلس به تصويب رسيد و در مرداد ماه امسال از سوي رئيس‌جمهور ابلاغ شد؛ آيين‌نامه‌هاي اين قانون نيز تا چندي ديگر قرار است اجرايي شود. اين در حالي است كه حتي رئيس سازمان محيط زيست هم مي‌داند، مهم‌ترين مخاطب اين قانون يعني خودروسازان، بهايي براي آن قائل نيستند. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار