کد خبر: 891915
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
15 ساعت عملیات تروریستی در هتل اینتر كانتیننتال با آزادی 160 گروگان تمام شد
15 ساعت حمله تروریستی مسلحانه و گروگانگیری طالبان در هتل كانتیننتال كابل، با كشته شدن شش گروگانگیر و آزاد‌سازی 160 گروگان به پایان رسید...
15 ساعت حمله تروریستی مسلحانه و گروگانگیری طالبان در هتل كانتیننتال كابل، با كشته شدن شش گروگانگیر و آزاد‌سازی 160 گروگان به پایان رسید. وزارت کشور افغانستان گفته كه گروه تروریستی «شبکه حقانی» در این عملیات تروریستی نقش داشته؛ گروهی كه به گفته افغان‌‌‌ها در‌« بیرون از کشور» پایگاه‌‌‌هایی امن دارد. 
وزارت كشور افغانستان ظهر دیروز پایان عملیات تروریستی در هتل اینتركانتیننتال كابل را اعلام كرد، عملیاتی كه از ساعت 9:30‌‌‌‌ شنبه شب شروع شد و تا 13:30 ظهر دیروز ادامه پیدا كرد. در این عملیات تروریستی چندین مهاجم كه به جلیقه‌های انتحاری و ادوات نظامی مجهز بودند، وارد هتل بین‌المللی اینتركانتیننتال در غرب کابل شدند و به سوی میهمانان، کارمندان هتل و مأموران امنیتی شلیک کردند و 160 نفر از حاضران را در این هتل كه 40 نفر آنها خارجی بودند، به گروگان گرفتند. آنها همچنین با پرتاب نارنجک بخش‌‌‌‌هایی از هتل را منفجر کردند. ساعتی بعد از عملیات تروریستی در هتل اینتركانتیننتال كه یك بار هم در سال 2011 هدف حمله تروریستی گروه تروریستی حقانی قرار گرفته بود، وزارت کشور افغانستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که با کشته شدن چهارمین مهاجم، عملیات پاکسازی در هتل به پایان رسیده ولی این خبر دوام نداشت و بار دیگر صدای تیراندازی از محل بلند شد تا اینكه ظهر دیروز، حدود ساعت 13 وزارت كشور افغانستان پایان عملیات علیه تروریست‌‌‌ها را اعلام كرد. در حالی که این وزارتخانه شمار تلفات حمله تروریستی كابل را پنج تن اعلام کرده، منابع گفته‌اند که ۱۱ تن از کارمندانشرکت کام‌ایر که در زمان حمله در هتل بوده‌اند و شهروندان ونزوئلا و اوکراین هستند، در این حمله کشته  شده‌اند و  18کارمند دیگر هنوز ناپدید هستند. 
  
انگشت اتهام به سمت اسلام‌آباد

در واکنش به این حمله، هیئت سازمان ملل در افغانستان(یوناما) با انتشار بیانیه‌ای، حمله به هتل اینترکانتیننتال را که طالبان مسئولیت آن را به عهده گرفته، محکوم کرده است. تدامیچی یاماموتو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان گفت: «‌هیچ توجیهی برای این حمله فجیع که به طور خاص توسط قانون بشردوستانه بین‌المللی منع شده است و شاید جرم جنگی محسوب شود، وجود ندارد.» ‌حمله تروریستی به هتل اینتر كانتیننتال دو روز پس از هشدار سفارت امریکا در كابل انجام شد كه در آن از شهروندان امریکایی خواسته شده بود از نزدیک شدن به مراکز حساس از جمله هتل‌‌‌ها خودداری کنند. برخلاف حملات دو سال اخیر در کابل که اكثر آنها را داعش به عهده گرفته، این بار طالبان مسئولیت حمله به هتل اینترکانتیننتال را بر عهده گرفت. وزارت کشور افغانستان تلویحاً انگشت اتهام را به سمت پاكستان نشانه گرفته و گفته كه شبکه حقانی مسئول طرح‌ریزی و عملی کردن این حمله است. شبکه حقانی، شبکه‌ای تندرو از طالبان است که ارتباط نزدیکی با سازمان اطلاعات نظامی ارتش پاکستان و همچنین القاعده دارد. اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان نیز در اولین موضع‌گیری در مورد این حادثه تروریستی در صحبت‌های خود با هیئت شورای امنیت سازمان ملل متحد، به وارد نمودن فشار بیشتر بر حامیان تروریسم تأکید و تصریح کرد تا زمانی که گروه‌های تروریستی از حمایت و پناهگاه‌های امن برخوردار باشند، مردمان منطقه به امنیت، ثبات و آسایش دست نخواهند یافت. اشاره اشرف غنی در بیان «برخورداری تروریست‌‌‌ها از‌ حمایت و پناهگاه‌های امن»، به پاكستان است كه طی هفته‌های اخیر، مناسبات آن با امریکا و افغانستان پرتنش شده است.

سیدعباس حسینی، خبرنگار خبرگزاری صدای افغان، به «جوان» گفت:« این حمله به صورت مستقیم متأثر از فضای شدید تنش و سردی روابط میان افغانستان و پاکستان است. در گذشته، هرگاه روابط دو کشور وخیم و تیره شده، شبکه حقانی با هماهنگی سازمان اطلاعات ارتش پاکستان دست به انجام حملات گسترده در کابل یا دیگر شهرهای بزرگ زده است.» ‌او معتقد است كه حمله به هتل كانتیننتال‌ پس از مذاکرات صلح نمایندگان افغانستان و طالبان در ترکیه انجام شد كه معلوم شد یک بازی سیاسی از سوی گلبدین حکمتیار بوده و همچنین مذاکرات نمایندگان یک حزب(محاذ ملی) با نمایندگان طالبان قطر در اسلام‌آباد صورت می‌گیرد و می‌تواند حاوی پیام خاصی از طرف پاکستان باشد.» حسینی شرایط محیطی را هم در تحریك حمله تروریستی طالبان به كابل دخیل می‌داند:‌ «در بعد دیگر، طالبان در فصل زمستان که امکان مبارزه کمتری در میدان‌های جنگ در روستا‌‌‌ها و شهرستان‌‌‌ها دارد، به انجام حملات گسترده انتحاری و مسلحانه در شهرهای بزرگ و به خصوص کابل روی می‌آورد.»
 
مقام‌های محلی: فراه سقوط نمی‌کند

در حالی که در روزهای اخیر نگرانی‌‌‌‌ها از احتمال سقوط فراه به دست طالبان افزایش یافته، سخنگوی والی فراه به نقل از فرمانده قول اردوی ۲۰۷ ظفر می‌‌گوید که این ولایت سقوط نخواهد کرد. به گزارش خبرگزاری صدای افغان(آوا)، در این اواخر، اعضای شورای ولایتی، فعالان مدنی و مردم فراه به شدت از وضعیت امنیتی این ولایت ابراز نگرانی کرده و حتی احتمال سقوط مرکز فراه به دست طالبان را مطرح کرده‌اند. جمیله امینی، عضو شورای ولایتی فراه در گفت‌وگو با خبرنگار آوا گفت که طالبان به داخل شهر فراه نفوذ کرده و اقداماتی را انجام داده‌ است. او مقام‌های محلی، امنیتی و دولت مرکزی را به بی‌توجهی متهم کرد و گفت که از سقوط این ولایت طالبان و اداره‌ محلی سود می‌برند. امینی پیش‌تر نیز به خبرنگار آوا گفته بود که والی فراه از تمام مشکلات این ولایت مطلع است اما هیچ اقدامی نمی‌کند. دادالله قانع، دیگر نماینده مردم در شورای ولایتی فراه هم می‌گوید که معترضان با تجمع در مقابل ساختمان ولایت فراه، خواهان برکناری والی و رئیس امنیت ملی این ولایت شده‌اند. در همین حال، محمد ناصر مهری، سخنگوی والی فراه احتمال سقوط مرکز این ولایت به دست طالبان را رد کرده و از بهبود وضعیت امنیتی این ولایت در روزهای آینده سخن گفته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار