کد خبر: 891515
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱
اقتصاد گردشگری در استان اردبیل
اقتصاد گردشگری در استان اردبیل به مدت طولانی‌تری اجرا می‌شود و استان اردبیل به عنوان مرکز سفرهای تابستانی ایران در جامعه هدف معرفی شده است. هر سال بیش از 8 میلیون نفر مسافر وارد استان می‌شود.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل،از آنجا که با توجه به اقلیم ییلاقی اين استان خيل مسافران در فصل تابستان به اين منطقه وارد مي شود . تعطیلات ، شرایط اقلیمی و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی دست به دست هم داده‌اند تا اردبيل در اقتصاد گردشگری به استاني فعال تبدیل شود و سازمان میراث فرهنگی ارتقاي خدمات به مسافران را در راس برنامه هاي خود قرار دهد تا انجا که میزان مسافر در استان اردبیل هر سال 10تا 12 درصد رشد می‌کندو صنعت گردشگري استان با شیب ملایمی در حال توسعه است. با اين حال انچه اخيرا مطرح شده توجه به قابليت هاي اين استان براي خروج از گردشگري تک فصلي و انجام اقدامتي براي جذب گردشگر به اين استان در فصل زمستان است. چرا که بنا به گفته مسئولان مربوطه اين استان قابليت هاي بسياري براي گردشگري زمستاني دارد.

استان اردبیل ازنظر قابلیت‌های طبیعی،فرهنگی و تاریخی از مهمترین استان ایران است. اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری ماموریت سنگین‌تری را دراین حوزه دارد و باید بطورهمزمان این قابلیت‌ها را برای توسعه اقتصاد گردشگری فعال کرد و از این پتانسیل برای حفاظت منابع طبیعی استفاده کرد تا در استان اردبیل شاهد تخریب سرمایه‌ها نشد.

چندین سال است وضعیت اقتصادی دولت دچار محدودیت شده ولی با تمام این محدودیت‌ها مجموعه فعالیت و برنامه‌های میراث فرهنگی در استان طراحی و اجرا شده است.این اداره کل در میان دستگاههای اجرایی استان خود را به رتبه اول ارتقا داده است وامسال نیز در جشنواره شهید رجایی اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل در تمام آیتم‌های قابل ارزیابی در میان دستگاههای اجرایی رتبه اول را کسب کرد و نشان داد که این اداره کل در انجام وظایف خود خیلی جدی عمل کرده تا به برنامه‌های مورد نظر دست یابند.

همچنین اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل در بین استان‌های کشور در مقیاس ملی بهترین دستگاه اجرایی کشور شد.وقتی این چنین پتانسیل برنامه‌ریزی و اجرا در دست این اداره است جایگاه این اداره در برنامه دولت در سطح بالاتری ارزیابی می‌شود و انتظار می‌رود رتبه ومقام ممتاز را در سطح کشور حفظ کند وامیدواریم در سال 97 نیز این برنامه‌ها تکرار شود. در اين ميان موضوع گردشگري زمستاني هم مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اردبیل با توجه به اینکه اردبیل ظرفیت بالای گردشگری زمستانی را دارد به جوان گفت:«هدف میراث فرهنگی در صنعت گردشگری از نظر فصلی و جغرافیایی توسعه سفر در تمام مناطق شمال و جنوب استان است. با قرار دادن تاسیسات در تمام مناطق استان بايد تلاش کنيم تا توسعه متوازن در استان ایجاد شود.»

وی اظهار کرد:«اردبیل اصلی‌ترین قابلیت‌ها را در فصل زمستان دارد. در فصل زمستان اردبیل با فعالیت‌های ورزشی و تفریحی از بیشترین قابلیت‌ها برخوردار است.در مناطق جنوبی مانند خلیج‌ فارس برای اینکه بتوانند ظرفیت گردشگری زمستانی را فراهم کنند به صورت مصنوعی فضاهای زمستانی ایجاد می‌کنند میلیاردها هزینه می‌کنند تا اقلیم زمستانی آلپ را در منطقه خود ایجاد کنند تا برای مسافرهای مربوط به ورزش‌های زمستانی اسکی و فعالیت‌های مربوطه را فراهم کنند.»

کریم حاجی‌زاده با اشاره به نعمتهای طبیعی استان افزود:« ارتفاع ما از آبهای آزاد جهانی و توپوگرافی کاملا کوهستانی به اصطلاح مستعد ورزش‌های مربوط به کوهستان است اقلیم سرد و پربارش، طولانی‌ترین زمستان و آب وهوای سرد باعث می‌شود روی این پتانسیل‌ها برنامه‌ریزی کنیم.»

مدیر کل میراث فرهنگی استان اردبیل تصریح کرد:«سیاست گردشگری زمستانی استانی این است تا سرمایه‌گذاران را تشویق کنند تادر حوزه زیرساخت‌های گردشگری زمستانی سرمایه‌گذاری کنند و معاونت سرمایه‌گذاری بخشهای را که نیاز به تاسیسات زمستانی دارد را شناسایی کرده است.اولویت اهداء تسهیلات کم‌بهره و پرارزش بانکی را روی تاسیسات زمستانی متمرکز کرده‌ایم.»

 

اردبیل پتانسیل پایلوت ورزش‌های زمستانی بین‌المللی

سازمان ورزش و جوانان رویدادهای رسمی ورزش‌های زمستانی را طراحی کرده و کوهنوردی، اسکی و فعالیت‌های ماجراجویانه را که با شرایط اقلیمی ما مناسب باشد را انجام می‌دهند و اینها باعث می‌شود قابلیت‌های ما در وضع موجود معرفی شود تا در سرمایه‌گذارها انگیزه‌ای ایجاد شود که روی این پتانسیل‌ها سرمایه‌گذاری کنند در آینده نزدیک تاسیسات را در مقیاس بین‌المللی تجهیز خواهند کرد.

حاجی‌زاده افزود:«استان اردبیل این پتانسیل را دارد که بتواند پایلوت ورزش‌های زمستانی بین‌المللی شود هدف‌گذاری روی این مسئله انجام می‌شود و رویدادهای ملی برنامه‌ریزی شده است و امسال دو تا مسابقه ملی اسکی در استان اجرا می‌شود و همزمان کوهنوردی حرفه‌ای زمستانی نیز برگزار می شود ومسابقات مختلف و مرتبط با ورزش‌های ماجراجویانه بعد اینکه قطعی شد مطرح شده و اعلام می‌گردد.»

وی با اشاره به رقابت با استان‌های همجوار در جذب گردشگر زمستانی گفت: «در رابطه با فعالیت‌های زمستانی استان اردبیل، آذربایجان شرقی با قرار دادن پیست اسکی سهند تقریبا تنها مرکز ورزش‌های زمستانی همجوار است که یکی از مجموعه‌های فعال می‌باشد ولی قابلیت طبیعی استان اردبیل را ندارد اردبیل با ارتفاع بیشتر و پایداری برف زیاد قابلیت طبیعی بیشتری از سهند دارد و با تنوع فضاها چشم‌انداز زیباتر و بدیع‌تری دارد.»

مدیر کل میراث فرهنگی استان اردبیل یادآور شد:«تنوع فضاها باعث شده که شهرستان‌های خلخال و مشگین‌شهر نیز جزء مرکز ورزش‌های زمستانی قرار گیرند ولی هنوز تاسیسات در آن شهرها قرار داده نشده ولی به صورت ضمنی این فعالیت‌ها در این شهرها وجود دارد.»

 

خروج استان از گردشگری تک فصلی

برای اینکه استان اردبیل از شرایط فصلی بیرون بیاید سیاست سازمان، توزیع جغرافیایی و فصلی سفر است تا تاسیسات در جهت مناطق شمال و جنوب استان هدایت شود و در فصلهای غیر تابستان یعنی پاییز و زمستان نیز برنامه‌های سازمان برای جذب گردشگر بیشتر شود همه این موارد مطالعه شده و دقیقا با برنامه‌ریزی پیش می‌رود.

حاجی زاده در این مورد به "جوان" گفت:«در توزیع جغرافیایی شرایط سفر در استان مشگین‌شهر تغییر پیدا کرده و سال 97 منطقه جنوبی استان خلخال و کوثر با توسعه زیرساخت‌های ارتباطی به سفرهای داخلی و خارجی وصل می‌شود.در منطقه مغان نیز شهرستانهای پارس‌آباد،بیله‌سوار و گرمی و اصلاندوز چشم‌انداز عالی و زیبایی دارند ودر این شهرستانها فعالیت‌های بوم‌گردی و توریسم عشایر انجام می‌شود وتلاش می‌کنیم کشت وصنعت مغان را نیز در مدار فعالیت‌های گردشگری بیاوریم.»

وی گفت:«با این برنامه‌ها استان اردبیل در اینده‌ای نزدیک به عنوان مقصد سفر تمام فصل در ایران معرفی می‌شود و اقتصاد مردم این استان را نیز تغییر خواهد داد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر