کد خبر: 891170
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵
در این گزارش به این ابهام پاسخ داده شده که آیا نصب پرچم پاناما به‌روی نفتکش ایرانی سانچی به‌دلیل تحریم‌ها بوده و یا هدف از این اقدام، پوششی برای مشخص نشدن ملّیت نفتکش ایرانی بوده است؟
تسنیم: ابهامات متعددی در خصوص نفتکش ایرانی سانچی که دو روز پیش، پس از ۸ روز سوختن به‌روی آب، به‌همراه پیکر سرنشینانش غرق شد، در فضای مجازی، رسانه‌های داخلی و خارجی و حتی بین مردم مطرح می‌شود که با جمع‌آوری این ابهامات و گفت‌وگو با کاپیتان محسن بهرامی، دریانورد باسابقه کشورمان که مسئولیت سخنگویی کمیته اضطرار سانحه نفتکش سانچی را به‌عهده داشته، پاسخ هر ابهام را یافته است.

کاپیتان محسن بهرامی: اصالتاً این نفتکش به‌صورت شرکت Bright Shipping در خارج از کشور ثبت شده؛ مالکیت این کشتی‌ها از نظر مستعمراتی متعلق به شرکت ملی نفتکش نیست، اما ما به‌عنوان اداره کننده این کشتی‌ها یا مدیریت کننده این کشتی‌ها هستیم.

از آنجایی که این نفتکش در کشور پاناما ثبت شده، می‌بایست با پرچم پاناما تردد کند. کشور‌هایی در دنیا هستند که با وجود آنکه کشور‌های بزرگی نیستند، اما در بحث مارکتینگ حمل‌ونقل دریایی در دنیا مطرح هستند، از جمله این کشور‌ها می‌توان به لیبریا، قبرس، مالت و پاناما اشاره کرد که اگر پرچم این کشور‌ها به‌روی کشتی یا نفتکش نصب باشد، به‌معنای این است که آن کشتی یا نفتکش در این کشور‌ها ثبت شده و قوانین و استاندارد‌های راحت‌تری برای مدیریت کنندگان این کشتی‌ها و نفتکش‌ها دارند. علاوه بر راحتی کار برای اداره کنندگان نفتکش‌ها و کشتی‌هایی که تحت پرچم این کشور‌ها هستند، به‌دلیل فعال بودن این کشور‌ها در بحث مارکتینگ حمل‌ونقل دریایی، ثبت نفتکش‌ها و کشتی‌ها در این کشورها، هزینه‌های کمتر و توجیه اقتصادی بیشتری برای مالکان و اداره کنندگان کشتی‌ها و نفتکش‌ها به‌دنبال دارد.

در مجموع ۷۰ تا ۸۰ درصد تناژ کشتی‌های بزرگ و اقیانوس‌پیما در این کشور‌ها ثبت شده است. این موضوع در تمامی جهان مطرح است و تنها مربوط به ایران نیست. این نیست که فقط نفتکش‌های ایرانی با پرچم کشور‌های این‌چنینی تردد کنند، بلکه کشور‌های مختلف آسیایی و اروپایی اقدام به این کار می‌کنند، مثلاً کشوری، چون انگلستان بخش اعظمی از کشتی‌های خود را در مناطق آزاد خود یا دیگر کشور‌ها به ثبت رسانده است، مثلاً در برخی کشورها، چون انگلستان قوانینی وجود داشت که اگر کشتی در این کشور به ثبت برسد، باید فرمانده و سرمهندس آن ملّیت انگلیسی داشته باشند و با توجه به اینکه دریانوردان انگلیسی نسبت به ناوگان این کشور کم بودند، این گونه قوانین مشکلاتی را برای کشتی‌هایی که در انگلستان ثبت شده بود به‌وجود آورد، اما برای کشتی‌هایی که در کشورهایی، چون پاناما ثبت می‌شوند، این قبیل قوانین دست‌وپاگیر وجود ندارد.

در حال حاضر نفتکش‌ها و کشتی‌هایی که در کشور پاناما ثبت شده‌اند و با پرچم این کشور تردد می‌کنند از نظر تناژ، با چند کشور اروپایی برابری می‌کند و مربوط به کشور‌های مختلف آسیایی و اروپایی هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار