کد خبر: 890950
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
سخنگوي قوه‌قضائيه با بيان اين مطلب كه در سه روز اول اغتشاشات براي ٦٢٢ نفر قرار بازداشت موقت صادر شد، گفت: در حال حاضر ۵۵ بازداشتي در تهران داريم.
نیره ساری

سخنگوي قوه‌قضائيه با بيان اين مطلب كه در سه روز اول اغتشاشات براي ٦٢٢ نفر قرار بازداشت موقت صادر شد، گفت: در حال حاضر ۵۵ بازداشتي در تهران داريم. كل كشور تا شنبه حدود ۴۵۵ نفر بود كه در دو روز گذشته بخشي آزاد شدند. 
حجت‌الاسلام والمسلمين غلامحسين محسني اژه‌اي در صد و بيست و سومين نشست خبري خود با خبرنگاران اظهار داشت: در هفته‌هاي اخير شرارت‌هاي امريكا و صهيونيست‌ها را در پشتيباني و حمايت از ايجاد اغتشاشات در كشور داشتيم. احساس كرده بودند كه مي‌توانند بر موج اعتراضات مردم سوار شوند. 
وي ادامه داد: طبق قانون كساني كه در اغتشاشات فعال بوده و از دشمنان بودند، مجازات مي‌شوند. از همان ابتدا تأكيد شد كه نيروهاي امنيتي و اطلاعاتي مراقب باشند، افرادي كه از مردم عادي بودند، جوان بوده و شايد سخني هم گفته باشند، اما آسيبي به اماكن نزده باشند، اينها را دستگير نكنند. البته اغتشاش خياباني است و ممكن است كساني بازداشت شوند، با اين حال از ابتدا گفته شد كه سوء‌سابقه براي اين دسته از افراد لحاظ نشود. 

صدور 622 قرار بازداشت در سه روز اول اغتشاشات 

سخنگوي دستگاه قضا با اشاره به وضعيت برخي بازداشتي‌ها گفت: در دو مرحله بيشتر  بازداشت‌شدگان آزاد شدند. اين افراد اغلب قبل از معرفي به دادسرا آزاد شدند. تعدادي هم بودند كه طبق گزارش اوليه سازمان اطلاعات سپاه به عنوان مطلع و ليدر بازداشت شدند كه در سه روز اول براي ٦٢٢ نفر قرار بازداشت موقت صادر شد. از اين تعداد هم عده‌اي آزاد شدند.  وي در خصوص مجموع بازداشتي‌هاي تهران گفت: در حال حاضر ۵۵ بازداشتي در تهران داريم. كل كشور تا ديروز حدود ۴۵۵نفر بود كه احتمالاً ديروز و امروز بخشي آزاد شدند. 
سخنگوي دستگاه قضا در خصوص اينكه برخي مي‌گويند سينا قنبري كسي كه در زندان خودكشي كرده است؛ مرتبط با اغتشاشات نبوده است، گفت: اين فرد دانشجو نبوده و معتاد بود. 
وي افزود: ۲۵نفر در مجموع در اغتشاشات اخير در خيابان كشته شدند. سلاح‌هاي مورداستفاده و مؤثر در كشته شدن اين تعداد از سلاح‌هاي افراد نظامي نبوده است. سخنگوي قوه‌قضائيه با بيان اين مطلب كه دشمن هم قصد داشته مثل فتنه ٨٨ كشته‌سازي كند، گفت: دستگير شده خارجي در اين ايام نداشتيم و تا جايي كه پيگيري كردم يك دوتابعيتي داشتيم كه اين فرد در حال عكسبرداري و فيلمبرداري دستگير شد. 
وي اظهار داشت: اگر يك دانشجو مجرم شد، نبايد انتظار داشت دانشجو تحت تعقيب قرار نگيرد، پس عده‌اي بايد دست از فضاسازي بردارند. اين حرف بدون منطق است.  وي ادامه داد: با توجه به اينكه زمان امتحانات بود اعلام شد دانشجويان آزاد شوند، بروند امتحان دهند اگر هم تحقيقات تكميل نشده بود ترتيباتي اتخاذ شد كه امتحان خود را بدهند تا به درس آنها لطمه‌اي نخورد. 
اژه‌اي در پاسخ به سؤالي درباره نسبت دادن اعتراضات اخير به مسائل اقتصادي يا غيراقتصادي گفت: اگر اعتراضي در چارچوب قانون باشد، ايرادي ندارد، در كل اعتراضاتي كه صورت گرفت بيشتر مسائل اقتصادي بوده است. 
   
ممكن است عده‌اي در داخل يا خارج كشور مخفي شده باشند

سخنگوي دستگاه قضا در بخش ديگري از اظهارات خود نيز گفت: ممكن است عده‌اي در داخل يا خارج كشور مخفي شده باشند، اينهايي كه دست به برخي تخريب‌ها زدند ارتباط با نفاق و جريان‌هاي سلطنت‌طلب دارند و برخي كشورهاي منطقه، امريكا و صهيونيست از آنها حمايت مي‌كنند. 
محسني اژه‌اي در پاسخ سؤال خبرنگاري مبني بر اينكه خانواده آيت‌الله هاشمي اعلام كردند پرونده‌اي در رابطه با درگذشت ايشان در شوراي عالي امنيت ملي تشكيل شده و آيا به قوه‌قضائيه ارسال شده است؟ گفت: خير، نه از سوي خانواده ايشان و نه دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي چيزي به قوه‌قضائيه ارسال نشده است. 
محسني اژه‌اي در خصوص فيلم منتشر شده در رابطه با مجلس خبرگان همزمان با سالگرد آيت‌الله هاشمي و پاسخ به اين سؤال كه اين فيلم‌ها فقط در آرشيو صدا و سيما پيدا مي‌شود و اغلب اينها در رسانه‌هاي خارجي هم منتشر مي‌شود، آيا قوه‌قضائيه نسبت به مسائل خروجي فيلم‌ها ورود مي‌كند؟ گفت: اينها لزوماً از صداوسيما منتشر نمي‌شود و برخي چيزها فقط در آرشيو صداوسيما نيست و مثلاً همين الان جلسه مجلس، مجمع و خبرگان ضبط شود.  وي ادامه داد: اما اينكه معمولاً سند و صوتي باشد كه طبقه‌بندي شود و نبايد افشا شود، هر وقت كه افشا شود، تعقيب مي‌شود. در اين موضوع مذكور ابتدا سيستم‌هاي اطلاعاتي ورود مي‌كنند و چيزي به قوه‌قضائيه ارسال نشده است. 
محسني اژه‌اي در خصوص بازگشت خاوري‌ و رايزني‌هاي انجام شده، گفت: رايزني‌هاي مختلفي از كانال‌هاي مختلف انجام شده است. فرصت اعتراض اين فرد تمام نشده و دوماه است. البته هنوز اعتراضي از سوي فرد واصل نشده است. 
   
اينترنت ارزان به مردم داده شود

محسني اژه‌اي در پاسخ به اين سؤال كه شما سه سال پيش نامه‌اي زده بوديد و درخواست كرديد با سوء‌استفاده از فضاي مجازي برخورد شود؛ اخيراً هم ‌معاون دادستاني كل در برخورد با تخلفات فضاي مجازي اظهارات جدي داشتند، برخورد قوه‌قضائيه چطور است؟ گفت: ما دنبال عدم استفاده از فضاي مجازي نيستيم و حتي مي‌گوييم كه اينترنت ارزان به مردم داده شود. وزارت ارتباطات همان سه سال پيش قول‌هايي دادند؛ به نظرم اقدامات انجام شده كافي نبود. هر كسي كه بتواند و كاري نكرده باشد، مقصر است؛ از وزارت ارتباطات گرفته تا بقيه. چه در دولت سابق و فعلي افرادي هستند كه مي‌گويند مي‌توان فيلتر نكرد و مديريت كرد و اگر از لحاظ فني مي‌شده كه جلوي اين همه فساد گرفته شود، كوتاهي كردند و بايد با آنها برخورد كرد. خود شوراي عالي امنيت ملي به اين نتيجه رسيد كه بايد جلويش را گرفت. 
محسني اژه‌اي در خصوص آخرين وضعيت پرونده حسين فريدون هم گفت: اين پرونده مسكوت نيست و كار روي آن در حال انجام است. اين پرونده بيش از يك متهم دارد. يكي‌ از متهمان مرتبط با مسائل بانكي بوده است. اخيراً مطابق طلب بانك وجهي ‌در حال انتقال است. نسبت به مسائلی كه اين پول از كجا آمده و كجا خرج شده‌، بررسي‌ها در حال انجام است. هنوز كيفرخواست اين پرونده صادر نشده است.  محسني اژه‌اي در خصوص تعيين مكاني براي اعتراضات گفت: بر اساس آنچه در قانون اساسي آمده است، به نظر مي‌رسد، مشكلي نباشد. تعيين ‌مكان به معناي اين نيست كه كار تمام است. اگر مكاني انتخاب شد و جرم رخ داد چه مي‌شود؟ شايد اين مسئله در نظم عمومي تأثير داشته باشد. 
سخنگوي دستگاه قضا در خصوص آخرين وضعيت پرونده مهدي جهانگيري هم گفت: اين فرد آزاد  نشده است. تحت نظر است و قرار صادره منفك‌ نشده است. بعضي از اقدامات سندي و امضاها زيرنظر مأموران در حال انجام است. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار