کد خبر: 890940
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
نگاهي به آخرين اخبار حوزه كتاب
آخرين خبرها از حوزه كتاب حكايت از اين دارد كه همزمان با برگزاري روز ايران در نمايشگاه كتاب دهلي‌نو، از كتاب شعر مدرن ايران رونمايي انجام گرفت و...
جواد محرمي

آخرين خبرها از حوزه كتاب حكايت از اين دارد كه همزمان با برگزاري روز ايران در نمايشگاه كتاب دهلي‌نو، از كتاب شعر مدرن ايران رونمايي انجام گرفت و همچنين دو كتاب «مثل عابس» و «فرزند عمار» شامل سرگذشت نامه‌هاي دو شهيد از فرماندهان لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) به زودي توسط نشر ۲۷ بعثت منتشر مي‌شود. رونمايي از كتاب شعر مدرن ايران در ادامه فعاليت‌هاي غرفه ايران در بيست و ششمين دوره نمايشگاه كتاب دهلي‌نو كه توسط محمدجواد آسمان، مصطفي علي‌پور و عليرضا قزه گردآوري‌ شده، انجام گرفت. اين كتاب به زبان انگليسي توسط عزيز مهدي ترجمه ‌شده است.

در كتاب شعر مدرن ايران مجموعه اشعاري از ۸۵ شاعر ايراني از نيما تا نسل جديد گردآوري و توسط انتشارات «رو پا» از كشور هندوستان چاپ‌ شده است. اين اولين عنوان كتاب ايراني است كه توسط اين انتشارات به چاپ مي‌رسد. در مراسم رونمايي از اين كتاب، علي‌اكبر شاه، استاديار گروه فارسي دانشگاه دهلي‌نو عليرضا قزوه، علي دهگاهي رايزن فرهنگي ايران در دهلي‌نو، حجت‌الله عابدي معاون رايزني و احسان الله شكراللهي رئيس مركز تحقيقات فارسي ايران در هند و جمعي از ايرانيان مقيم هندوستان حضور داشتند. همچنين در ادامه اين مراسم از كتاب «دنيا كا آخري سين» نوشته عليرضا قزوه و ترجمه احمد شهريار، شاعر فارسي‌سرا و اردو‌سراي كشور پاكستان رونمايي شد. اين كتاب در ايران با عنوان «سكانس آخر دنيا» برگرفته از ۶۰ شعر كوتاه عليرضا قزوه كه نگاهي فلسفي عرفاني به زندگي و مرگ دارد انتشار يافته است. در ادامه فعاليت‌هاي حضور كشورمان در نمايشگاه كتاب دهلي‌نو از مسئولان غرفه ايران براي حضور در نمايشگاه بين‌المللي كتاب كوچي به ‌صورت رسمي دعوت به عمل آمد. كوچي، يكي از شهرهاي ايالت كرالا هندوستان است كه داراي بالاترين ميزان باسوادي است. بر اساس دعوتنامه دريافتي مسئولان برگزاركننده اين نمايشگاه آمادگي خود را براي در اختيار قرار دادن غرفه به‌صورت رايگان به نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران اعلام داشتند. بيست و ششمين دوره نمايشگاه كتاب دهلي‌نو روز گذشته به كار خود پايان داد. 
   
«مثل عابس» و «فرزند عمار» در صف انتشار

از سويي ديگر دو كتاب «مثل عابس» و «فرزند عمار» شامل سرگذشت نامه‌هاي دو شهيد از فرماندهان لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) به زودي توسط نشر ۲۷ بعثت در صف انتشار قرار دارند. «مثل عابس» سرگذشت نامه شهيد‌حميد حاج ملاحسين يكي از فرماندهان گردان حيبب بن مظاهر از لشکر 27 محمد‌رسول‌الله را شامل مي‌شود كه به قلم مريم سادات زكريايي نوشته شده است. شهيد‌حاج ملاحسين به خاطر شخصيت شجاع و سر نترسش بين دوستان و رزمندگان معروف بوده است. درباره اين شهيد نقل مي‌شود كه هنگامي‌كه نيروهاي رزمنده در مقاطعي متوقف شده كه دل و جرئت پيشروي نداشته‌اند يا به اصطلاح كپ مي‌كرده‌اند، او مي‌ايستاده و شروع به قدم زدن در ديد دشمن مي‌كرده است. اين شهيد فرمانده گروهان عابس از گردان حبيب لشکر ۲۷ هم بوده و علت نام انتخاب «مثل عابس» براي اين كتاب هم اين فرماندهي و هم شخصيت نترس اوست كه با يكي از شهداي كربلا به نام عابس شباهت دارد. كتاب ديگر هم «فرزند عمار» نام دارد كه سرگذشت نامه شهيد‌بهرام (محمد) تندسته را در‌بر‌مي‌گيرد. اين شهيد فرمانده گردان عمار لشکر 27محمد رسول‌الله است كه در عمليات والفجر يك به شهادت مي‌رسد.

كتاب مربوط به اين شهيد به قلم شمسا سبزيان نوشته شده است. شهيد تندسته از محافظان جماران و از جمله پاسداراني است كه هنگام سخنراني امام خميني (ره) پايين سكوي سخنراني ايشان مي‌ايستاده است. خاطره مربوط به نام اين شهيد، به زماني اختصاص دارد كه يك روز امام خميني(ره) وي را در جماران ديده و نامش را مي‌پرسد. او خود را بهرام تندسته معرفي مي‌كند و امام‌(ره) به او مي‌گويند، محمد اسم برازنده‌اي براي شماست. از آن به بعد اين شخصيت بين دوستانش به نام محمد معروف مي‌شود. شهيد تندسته كه از نيروهاي گردان‌هاي سپاه تهران بوده است، پس از مدتي به مناطق جنگي اعزام مي‌شود و در عمليات والفجر يك شهيد مي‌شود. كتاب مربوط به اين شهيد نيز در حال حاضر مراحل آماده‌سازي را طي مي‌كند. دو كتاب ياد شده در مرحله نهايي صفحه‌بندي و تصويب طرح جلد هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار