کد خبر: 890912
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴
انتخابات كميته ملي المپيك در حالي امروز برگزار مي‌شود كه صالحي اميري رسماً به عنوان جانشين كيومرث هاشمي انتخاب خواهد شد.
سعيد احمديان

انتخابات كميته ملي المپيك مهم‌ترين خبر امروز ورزش ايران است، از ساعت 14 جمعي از مديران و قهرمانان ورزش كشورمان در آكادمي ملي المپيك در مجموعه ورزشي انقلاب تهران گردهم مي‌آيند تا در مجمع انتخاباتي كميته ملي المپيك رئيس جديد را انتخاب را كنند، رئيسي كه جانشين كيومرث هاشمي خواهد شد تا در 4 سال آينده در كنار وزارت ورزش نقش تأثيرگذاري در تحولات ورزش داشته باشد. 
  
كميته و وزارت هم‌خط مي‌شوند

از ارديبهشت 1325 كه كميته ملي المپيك ايران شكل گرفت، 71 سال مي‌گذرد و در 7 دهه گذشته از عمر اين كميته مديران زيادي آمده‌اند و رفته‌اند، مديراني كه گاهي كم‌حاشيه بوده‌اند و برخي اوقات هم پر حاشيه، كمتر پيش آمده كه ساز كميته و رؤساي سازمان تربيت بدني سابق و وزارت ورزش فعلي يكسان بزند و اختلافي نباشد، اختلافاتي كه در بعضي دوره‌ها حتي كار را به جاهاي باريك مي‌كشيد و دود آن در نهايت در چشم ورزش مي‌رفت. مانند همين دوره اخير كه امروز آخرين روز آن است و كمتر كسي است كه در 4 سال اخير اختلاف كميته ملي المپيك و وزارت ورزش را انكار كند، چه آن روز كه محمود گودرزي وزير بود و چه امروز كه مسعود سلطاني‌فر جاي وي را گرفته بود. اختلافاتي كه برخي مواقع اوج مي‌گرفت و بعضي وقت‌ها هم آتش زير خاكستر مي‌شد. 
حالا امروز انگار با خبرهايي كه مي‌رسد قرار است به اين اختلافات بعد از چند دوره پايان داده شود و مديري مورد حمايت وزارت ورزش و دولت به كميته ملي المپيك برود تا دو متولي ورزش در يك خط حركت كنند و ساز مخالف براي هم نزنند. در همين راستاست كه مدت‌ها پيش نام رضا صالحي اميري به عنوان جانشين كيومرث هاشمي سر زبان‌ها افتاد، شايد از همان روزي كه كيومرث هاشمي در انتخابات 95 به ستاد رقيب حسن روحاني رفت، تصور مي‌شد، او زمستان امسال بايد از كميته خداحافظي كند تا مديري هم راستاي دولت سر كار بيايد، همين بود كه مدير حامي حجت الاسلام رئيسي تصميم گرفت تا شانسش را براي انتخاب دوباره امتحان نكند و در هيچ پستي نامزد نشود. 
 
رئيس جديد از شهرداري مي‌آيد

همه چيز براي انتخاب صالحي اميري به عنوان رئيس جديد كميته ملي المپيك آماده است، او در حالي نامزد پست رياست شده كه انتخاب وي به عنوان خبره ورزشي كه به نوعي مجوز حضورش در انتخابات بود، با واكنش‌هاي زيادي روبه‌رو شد. برخي مديران سابق تربيت بدني و كميته مانند مصطفي هاشمي طبا از مخالفان صالحي اميري بودند، با تمام انتقاداتي كه به حضور وزير سابق فرهنگ ارشاد و اسلامي شده، او عصر امروز با توجه به استقبال رؤساي فدراسيون‌ها و اعضاي مجمع رسماً به عنوان جانشين كيومرث هاشمي رأي اعتماد خواهد گرفت و بايد او را رئيس جديد كميته ملي المپيك دانست. خسروي وفا ديگر نامزد پست رياست هم امروز همان طور كه اعلام كرده است به نفع صالحي اميري انصراف خواهد داد تا وي بدون رقيب از مجمع رأي بگيرد. 
با اين حال موضوعي كه پس از انتخاب صالحي اميري مي‌تواند باعث چالش شود، دو شغله بودن وي است. صالحي اميري در حال حاضر معاون اجتماعي-فرهنگي شهرداري تهران نيز هست و طبق قانون بايد با شهرداري خداحافظي كند. حضور صالحي اميري در انتخابات كميته با وجود مخالفت ضمني نجفي نشان از اين دارد كه وي مديريت ورزشي را انتخاب كرده است و از مديريت شهري و پستش در شهرداري كناره‌گيري خواهد كرد. 
  
رقابت داغ براي دبيركلي و نواب رئيسي

هر چقدر در پست رياست همه چيز آماده انتخاب صالحي اميري است، در بقيه پست‌ها مانند دبيركلي و نايب رئيسي، رقابت داغي بين نامزدهاي مختلف در جريان است. پس از رياست، پست دبيركلي يكي از سمت‌هاي مورد علاقه مديران در كميته ملي المپيك است، پستي كه مهدي علي نژاد، محمد درخشان، صادق فرجي، علي مرادي و شاهرخ شهنازي براي آن نامزد شده‌اند. شهنازي كه در حال حاضر دبيركل است، مي‌خواهد شانسش را براي انتخاب دوباره امتحان كند، اگر چه وي رقيبان قدرتمندي دارد. مهدي علي نژاد رئيس فدراسيون ووشو يكي از ديگر از نامزدهاي پرشانس پست دبيركلي است كه گفته مي‌شود حمايت وزارت ورزش را نيز دارد. مرادي رئيس فدراسيون وزنه‌برداري هم براي اين پست كم شانس نيست، درخشان و فرجي را هم به عنوان رؤساي فدراسيون جودو و كاراته نمي‌توان دست گرفت. با اين حال به نظر مي‌رسد انتخاب علي‌نژاد محتمل‌تر از نامزدهاي ديگر خواهد بود. 
در پست نايب رئيسي هم رباب شهريان، محمود خسروي‌وفا، فضل الله باقرزاده، هاشم اسكندري، طاهره طاهريان، غلامرضا نوروزي، حسين بابوئي، علي مرادي، مجيد شايسته و هادي ساعي رقابت خواهند كرد. در اين بين خسروي‌وفا با توجه به هماهنگي‌اش با صالحي اميري و انصراف از نامزدي براي پست رياست به نظر مي‌رسد شانس زيادي براي انتخاب به عنوان يكي از نواب رئيس كميته ملي المپيك دارد. براي عضويت در هیئت اجرايي هم شانزده رئيس فدراسيون نامزد شده‌اند اما تنها شش نفر از آنها مي‌توانند وارد هيئت اجرايي شوند. با توجه به چهره‌هايي كه كانديدا شده‌اند به نظر مي‌رسد رقابت نزديكي بين رؤساي فدراسيون‌ها به وجود ‌آيد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار