کد خبر: 890570
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۶
بازي آمريکا با طرح «خروج از برجام»
به نظر مي رسد آمريکايي ها در طول روزهاي اخير تعمدا بحث خروج اين کشور از توافق هسته اي را برجسته کرده تا...
امیرعباس رسولی
ژست برجام ستيزي براي اميتازگيريبه نظر مي رسد آمريکايي ها در طول روزهاي اخير تعمدا بحث خروج اين کشور از توافق هسته اي را برجسته کرده تا بواسطه چنين فضاسازي بتوانند امتيازات جديدي را از طرف ايراني دريافت کند و بواسطه امتيازات جديد بتواند فعاليت هاي جمهوري اسلامي ايران در عرصه منطقه اي و بين المللي را گسترده تر کند.
به واقع آمريکايي ها تلاش کرده تا با معرفي چهره اي خشن و غير قابل پيش بيني از دونالد ترامپ که مي تواند تصميمات آني و خلق الساعه بگيرد، کشورهاي مهمي از جلمه ايران که بسياري از منافع ايالات متحده آمريکا را با چالش هاي فراواني مواجه ساخته در موقعيتي دادن امتياز به اين کشور قرار دهد.
تهديدات گسترده نظامي عليه کره شمالي و گسيل چند ناوشکن از سوي آمريکا به نزديکي مرزهاي آبي کره شمالي در طي ماههاي گذشته توسط دونالد ترامپ نيز با اين هدف صورت گرفت که مقامات کره شمالي از فعاليت هاي هسته اي خود دست برداشته و آزمايش بمب هاي هسته اي خود را تعطيل کنند.
دولت دونالد ترامپ تلاش کرده اند تا با دشمني ظاهري با برجام ، اينگونه وانمود که محتواي توافق هسته اي و امتيازات داده شده و گرفته شده در اين متن برخلاف آنچيزي است که آمريکايي خواسته و اهداف نهايي اين کشور را در رويارويي با جمهوري اسلامي ايران محقق نمي کند اين در حالي است که ژست برجام ستيزي آمريکا در طول ماههاي اخير و بويژه در روزهاي کنوني که بحث خروج آمريکا از برجام جدي تر به نظر مي رسد ، تنها با هدف کشاندن ظريف به پاي مذاکرات جديد و غير رسمي(محرمانه) است که طي آن وزير امور خارجه کشورمان براي حفظ برجام( عدم خروج آمريکا از آن) تعهداتي را به طرف مقابل ارائه دهد که بر خلاف سياست هاي مبتني بر انقلابي گري در عرصه سياست خارجه است.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، نیز در دیدار با سفیران کشورهای عضو پیمان ناتو نيز، احتمال لغو برجام از سوی دونالد ترامپ را «یک احتمال واقعی» مي داند و تلاش مي کند تب خروج آمريکا از برجام را داغ کرده و فشارهاي رواني به تيم مذاکره کننده کشورمان را براي تعديل مواضع خود در برابر رئيس جمهور آمريکا بيش از گذشته تمايل نشان دهد. 
نتانیاهو در این دیدار ضمن هشدار به اروپایی ها، مي گويد: «رهبران اروپا باید هشدار رییس‌جمهوری ترامپ را در مورد ابطال برجام جدی بگیرند».

بازي آمريکا با طرح «خروج از برجام»

سفر روز پنج شنبه محمدجواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان به اروپا و ديدار با وزراي امور خارجه کشورهاي آلمان ، فرانسه و انگليس نيز نمايانگر اين مسئله است که آمريکايي ها تا اين جاي کار به هدف مورد نظر خود يعني « وادار کردن ايران به انفعال جديد » رسيده و دلالي اروپايي در اين ميان منتج به نتيجه شده است و طرف مذاکره کننده ايراني در آستانه ارائه امتيازاتي محرمانه قرار گرفته است.
اينها در حالي است که کشاندن محمدجواد ظريف به اروپا و لابي گري با وزراي امور خارجه کشورهاي اروپايي نيز مانع از آن نشده که آمريکايي از وضع و اجراي تحريم هاي جديد ضدبرجامي منصرف شده و يا حداقل آن را چند صباحي به تعويق بيندازند.
به بيان بهتر ، کسب امتيازات احتمالي توسط دونالد ترامپ از تيم مذاکره کننده کشورمان با واسطه گري اروپايي ها نيز اعتياد آمريکا به ابزاري مانند تحريم را نيز نتوانسته کاهش دهد کمااينکه به عنوان نمونه رکس تیلرسون وزیر خارجه ايالات متحده آمریکا پنجشنبه در جمع خبرنگاران از ضرورت اعمال تحريم هاي جديد عليه کشورمان سخن به ميان مي آورد و استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا هم در یک کنفرانس خبری مي گويد انتظار دارد ترامپ در روزهای آینده تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کند :« من انتظار دارم تحریم‌های بیشتری علیه ایران معرفی شود».
منوچين در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه رئيس جمهور آمريکا چه تصمیمی درباره تحریم‌ها اعلام خواهد کرد، بيان مي کند : «من در این مورد نظر خاصی اعلام نمی‌کنم. رایزنی‌ها در این مورد در جریان است... بسیاری از جنبه‌های برجام هستند که لازم است تغییر پیدا کنند. بسیاری از فعالیت‌های خارج از برجام هستند که ما کمکاکان آنها را تحریم خواهیم کرد».
بی بی سی رسانه انگليسي نيز به نقل روزنامه گاردین گزارش مي دهد که تصور می شود دولت ترامپ تعلیق تحریم های مرتبط با صداوسیمای ایران را تمدید نکند و آنها را دوباره فعال کند؛ اين رسانه انگليسي در ادامه از قول يک مقام آگاه مي نويسد که ترامپ پذیرفته تحریم های بانک مرکزی را دوباره اعمال نکند اما قصد تحریم تلویزیون ایران را دارد.
 گزارش بي بي سي به اين معناست که فعالیت صداوسیما در خارج از ایران از جمله خریداری محصولات بین المللی و پخش زنده ماهواره ای با محدوديت هاي جدي روبرو خواهد شد. 
جالب اينجاست که مجلس نمایندگان آمریکا نيز هفته گذشته با صدور قطعنامه‌ای ضمن حمایت از اغتشاشات در ایران، از دولت دونالد ترامپ درخواست مي کند تا تحريم هاي جديدي با همين عنوان عليه جمهوري اسلامي ايران اعمال کند. 


زماني مي توان در مورد هدف سفر محمد جواد ظريف به اروپا قضاوت دقيق تري داشت که به ياد بياوريم نتانیاهو ارتباطات فشرده اي را با مقامات ارشد اروپايي براي افزايش فشارها به ايران با هدف امتيازگيري از تيم مذاکره کنندگان کشورمان ، تدارک ديده آنهم با محوريت توافق هسته اي ايران و 1+5.
در همين رابطه يکي از رسانه هاي مشهور اسرائیل مي نويسد ، نتانیاهو در روزهای گذشته پیام مشابهی را در خصوص «حقیقی بودن گزینه لغو برجام از سوی آمریکا» برای سران آلمان، بریتانیا و فرانسه ارسال کرد.
در روزهاي گذشته نيز برخي ديگر از رسانه هاي اين رژيم به نقل از دفتر نخست‌وزیری این رژیم خبر داده بودند که نتانیاهو هفته گذشته با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و ترزا می‌ نخست‌وزیر بریتانیا در مورد ایران گفت‌و‌گوی تلفنی داشت؛ اما به گفت‌و‌گوی او با امانوئل مکرون رییس‌جمهوری فرانسه اشاره‌ای نکرده بودند.
 جالب تر اينکه ترامپ و نتانياهو در مواضعي مشابه به ظاهر از برجام اعلام تنفر کرده اند ، ترامپ برجام را «بد‌ترین توافقی که در عمرش دیده» توصیف و بنیامین نتانیاهو هم برجام  را «یک خطای تاریخی» معرفي مي کند.

پيامدهاي بيشتر در راه است

منوچهر متکی وزیر پیشین امور خارجه کشورمان درباره بازي خروج آمريکا از برجام مي گويد : آمریکا بهایی برای خروج از برجام نمی پردازد، اروپایی ها را از کار اقتصادی جدی و همکاری بانکی با ایران باز می دارد، به چین و روسیه برای محدودسازی روابط با ایران فشار وارد می کند و دراین میان تنها جمهوری اسلامی است که بر پایبندی یکسویه به تعهداتش در برجام باقی می ماند و بصورت تکراری مسئولان ذیربط مصاحبه می کنند که اگر آمریکا از برجام خارج شود ما تصمیمات لازم را اتخاذ کردیم.
وي در ادامه از چشم انداز رفتار دونالد ترامپ نيز اينگونه مي گويد: شرایط کنونی به ضرر ما ادامه خواهد یافت، البته آمریکایی ها به همین حد بسنده نخواهد کرد و در ادامه سیاست تهاجمی خود از هم اینک با اروپایی ها رایزنی درخصوص پروتکل های الحاقی به برجام را آغاز کرده اند و در نظر دارند آن را به یک مطالبه عمومی تبدیل کنند... ادامه وضعیت کنونی قدرت چانه زنی ١+٥ را در برابر جمهوری اسلامی افزایش داده و باعث تحمیل تنگناهای بیشتر علیه ما می شود.

برجام منافع حداکثري آمريکا را تضمين کرده است

آنچه مبرهن مي باشد اين مسئله است که بر اساس يک بررسي ساده از 27ماه اجراي برجام مي توان نتيجه گرفت که آمريکا به بهترين شکل ممکن منافع خود از توافق هسته اي با ايران را تامين کرده چرا که نه تنها هيچ کدام از تعهدات خود را اجرايي نکرده بلکه به صورت مکرر اين توافق را نقض کرده بدون آنکه کمترين هزينه بين المللي بابت آن پرداخت کند؛ طبيعي است که در چنين شرايطي هيچ کدام از سياستمداران آمريکايي تمايلي به خروج از آن نداشته و تنها تلاش خواهند کرد با بازي «خروج» امتيازات کسب شده را ارتقا دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار