کد خبر: 890449
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
چاووش اوغلو: ایران و روسیه به تعهدات عمل کنند...
با شدت گرفتن درگیری ارتش سوریه با جبهه النصره و گروه‌های متحد آن در محورهای نزدیک به یک فرودگاه نظامی در نزدیکی شهر ادلب، وزیر خارجه ترکیه درباره حملات نیروهای دولتی سوریه به تهران و مسکو هشدار داد. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه بدون اینکه به تحرکات گروه‌های تروریستی در سوریه اشاره کند، از ایران و روسیه خواسته است به تعهدات خود در قبال درگیری‌‌‌‌ها در این منطقه عمل کنند. چاووش‌‎اوغلو در گفت‌وگو با آناتولی، خبرگزاری دولتی ترکیه، نیروهای سوریه را متهم کرده است که ‌به بهانه نبرد با گروه تروریستی جبهه النصره‌، توافق مربوط به منطقه عدم درگیری در شهر ادلب سوریه را نقض کرده‌اند.  وزیر خارجه ترکیه خطاب به ایران و روسیه گفت: «‌اگر شما ضامن‌های سوریه هستید -که هستید - باید جلوی این رژیم را بگیرید. این تنها یک حمله هوایی ساده نیست. رژیم دارد وارد ادلب می‌شود.» چاووش‌اوغلو هشدار داد که چنین اقدامی روند صلح را در سوریه به خطر می‌اندازد.  این هشدار یک روز بعد از آن داده شد که در خبر‌‌‌ها آمده بود وزارت امور خارجه ترکیه سفرای ایران و روسیه را در آنکارا برای اعتراض به حملات ادلب فراخوانده که البته بعداً تکذیب شد.

ادلب در شمال شرق سوریه و در نزدیکی مرز ترکیه یکی از چهار منطقه‌ای است که براساس توافقی میان ترکیه با ایران و روسیه به عنوان مناطق عدم درگیری در خاک سوریه شناخته می‌شوند.  چاووش‌اوغلو در مصاحبه دیروز خود گفته است که بعد از برگزاری نشست سوچی ترکیه هم با «‌همفکران‌» خود نشستی درباره سوریه برگزار خواهد کرد.  دولت ترکیه عموماً از تجمع تروریست‌‌‌ها در ادلب به عنوان اهرم فشار بر سوریه و روسیه استفاده می‌کند و با وجود چرخش‌‌‌هایی در تاکتیک‌های خود در سوریه و چرخش به سمت روسیه و دور شدن از امریکا، با توجه به طیفی از دلایل از جمله انگیزه‌های فرقه‌گرایانه و همینطور مسئله موازنه‌سازی در برابر کرد‌‌‌ها با حمایت از گروه‌های تروریستی تجمع کرده در ادلب سعی دارد علاوه بر توجیه حضور نظامی خود در شمال، موضع لزوم رفتن اسد را به این بهانه که اگر اسد باشد، جنگ داخلی ادامه می‌یابد، توجیه کند. در واقع ترک‌‌‌ها امیدوارند با نزدیک شدن به روسیه و با این محاسبه که پوتین به تنهایی می‌تواند ارتش و مقاومت را کنترل کند و کیک بزرگ‌تری از سوریه را به آنکارا اعطا کند و در برابر تحرکاتش در تسلیح تروریست‌های شمال سوریه، دمشق را وادار به انفعال کند،‌ در چند سال گذشته سرمایه‌گذاری ویژه‌ای روی ادلب کرده است و روی گروه‌های عربی تجمع کرده در این قسمت حساب باز می‌کند‌. این درحالی که شواهد میدانی نشان می‌دهد روس‌‌‌ها با وجود لبخندهای دیپلماتیک به ترکیه، برای سرکوب تروریسم تمرکز یافته در ادلب به ارتش سوریه چراغ سبز نشان داده‌اند. 
   
صحنه نبرد به نفع ارتش 

همزمان با موفقیت ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در پس گرفتن 15 روستا در شرق استان ادلب از تروریست‌های جبهه النصره و تکمیل محاصره افراد مسلح در ۳۰۰ روستای حومه‌ ادلب، حماه و حلب‌، منابع نظامی از درگیری‌های شدیدی میان ارتش سوریه و متحدین با گروه تروریستی جبهه‌ النصره و گروهک‌های متحد آن در محورهای نزدیک به فرودگاه نظامی ابوالظهور در جنوب شرقی استان ادلب خبر می‌دهند.  عملیات ارتش سوریه در جنوب شرقی ادلب، استانی که کل آن جز دو شهرک فوعه و کفریا تحت کنترل نیروهای ویژه ائتلاف «هیئه تحریرالشام‌» (جبهه النصره) و دیگر گروه‌های تروریستی است، از حدود یک تا دو ماه گذشته آغاز شده که شامل بخشی از شمال استان حماه، جنوب غرب استان حلب و جنوب شرقی استان ادلب می‌شود.  طی 10 روز گذشته، نزدیک به 400 کیلومتر مربع از جنوب شرق استان ادلب و بخشی از شمال استان حماه به دست ارتش سوریه آزاد شده است.  گفته می‌شود ارتش سوریه قصد دارد با رسیدن به فرودگاه مهم ابوالظهور در جنوب شرق استان ادلب، بخشی از گروه‌های مسلح را در شمال استان حماه و جنوب غرب استان حلب در محاصره خود بگیرد.  ارتش سوریه و نیروهای مقاومت شامگاه سه‌‌‌‌شنبه موفق شده بودند در ادامه عملیات خود به سمت فرودگاه نظامی «ابوالظهور‌» شهرک «الجابریه» را آزاد کنند.  نیروهای سوری با این عملیات قصد دارند فرودگاه ابوالظهور را آزاد و بدین ترتیب منطقه گسترده‌ای میان ریف‌های حماه و حلب را محاصره کنند که در اشغال گروه‌های تروریستی از جمله جبهه النصره قرار دارد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار