کد خبر: 890260
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
مذاکرات پیونگ‌یانگ– سئول در یک نقطه مرزی شروع شد
مقامات ارشد کره‌شمالی و جنوبی برای اولین بار پس از دو سال و در حالی که تنش‌های بین‌المللی بر سر برنامه اتمی و موشکی پیونگ‌یانگ بالا گرفته، با یكدیگر دیدار كردند.
مقامات ارشد کره‌شمالی و جنوبی برای اولین بار پس از دو سال و در حالی که تنش‌های بین‌المللی بر سر برنامه اتمی و موشکی پیونگ‌یانگ بالا گرفته، با یكدیگر دیدار كردند. به پیشنهاد سئول قرار است مذاکرات نظامی بین دو كشور برقرار شود و کره‌شمالی هم هیئتی را به المپیک زمستانی کره‌جنوبی اعزام کند. با این حال، امریکا همچنان با بدبینی مذاكرات دو طرف را زیر نظر دارد و مقامات این كشور گفته‌اند كه فعلاً سیاست خود را در قبال کره‌شمالی تغییر نمی‌دهند. 

پیونگ‌یانگ و سئول به‌رغم مخالفت صریح امریکا و سنگ‌اندازی‌های این کشور دیروز با برقراری اولین دیدار، مذاکرات صلح را رسماً کلید زدند؛ مذاکراتی که امید می‌رود به آشتی دو کره منتهی شود. آن طور که رسانه‌های کره‌شمالی و جنوبی اعلام کرده‌اند، نخستین دور مذاکرات دو همسایه که دیروز برگزار شد موفقیت‌‌آمیز بوده و نتایج ملموسی در بر داشته است. ری سان‌ گوان، رئیس هیئت کره‌شمالی گفت:« ما با امید به وجود رویکردی جدی و صادقانه به این مذاکرات آمده‌‌ایم تا برای مردم شبه‌جزیره کره که انتظارات زیادی از گفت‌وگو‌‌‌‌ها دارند، نتیجه‌‌بخش باشد». به گزارش خبرگزاری رویترز، چو میونگ که ریاست هیئت کره‌جنوبی را برعهده دارد، گفت:«ما امروز درباره چگونگی مشارکت کره‌شمالی در بازی‌های المپیک و پاراالمپیک زمستانی و بهبود روابط بین دو کره بحث كردیم.» این مقام کره‌جنوبی همچنین ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگو‌‌‌‌ها با جدیت دنبال شود و دوام بیاورد.

گفت‌وگو‌‌‌‌ها در روستای «پانمونجوم‌» در منطقه به شدت تحت حفاظت غیرنظامی انجام شد، جایی که دو طرف به طور تاریخی برای مذاکرات از آن استفاده کرده‌اند. با آغاز مذاکرات، سئول پیشنهاد آغاز مذاکرات نظامی را به پیونگ‌یانگ مطرح کرد و به گفته مقامات سئول، کره‌شمالی اقدامات فنی برای بازگشایی خط تلفن نظامی را به اتمام رسانده و گفت‌وگوهای تلفنی دو طرف از امروز (چهارشنبه) برقرار می‌شود. بر اساس توافقات انجام شده، کره‌شمالی هم قرار است هیئتی را به المپیک زمستانی کره‌جنوبی اعزام کند. به گزارش بلومبرگ، کره‌جنوبی همچنین پیشنهاد کرده است با استفاده از فرصت برگزاری جشن‎های عید بهار، اعضای خانواده‎‌‌‌‌هایی که در دو کشور از یکدیگر جدا افتاده‎اند بار دیگر با هم دیدار کنند و مذاکرات صلیب سرخ نیز برگزار شود.  کره‌جنوبی روز سه‌‌‌‌‌شنبه گفت كه برای تسهیل سفر ورزشکاران کره‌شمالی به کره‌جنوبی برای شرکت در المپیک زمستانی، تحریم‌های کره‌شمالی را لغو می‌کند كه به گفته سخنگوی وزارت خارجه کره‌جنوبی، این تصمیم پس از مشورت با شورای امنیت سازمان ملل و دیگر کشورهای مرتبط اتخاذ خواهد شد. در ماه‌های اخیر شورای امنیت سازمان ملل برای مقابله با توقف برنامه موشكی كره شمالی، تحریم‌های گسترده‌ای را علیه این كشور اعمال كرده است.

این مذاکرات از نزدیک از سوی رهبران جهانی که مشتاق به مشاهده هر نشانه‌ای از کاهش تنش‌‌‌‌ها در شبه‌جزیره کره هستند، رصد می‌شود. هر دو کشور محتاطانه گام بر می‌دارند، اما مایلند که این ملاقات آغازی برای تماس‌‌‌‌ها و تعامل بیشتر باشد. این مذاكرات پس از آن انجام شد كه كیم جونگ اون، هفته گذشته در پیام سال نو میلادی اعلام كرد كه آماده است با مقامات كره جنوبی مذاكره كند و سئول نیز از این پیام استقبال كرد.  به گزارش بی‌بی‌سی، روابط میان دو کشور پس از آنکه سئول یک پروژه اقتصادی را در مجتمع صنعتی کاسونگ در کره‌شمالی معلق کرد، وخیم‌تر شد. آن تصمیم پس از آزمایش‌های موشکی و اتمی کره‌شمالی بود. پس از آن تصمیم، کره‌شمالی تمامی مجاری ارتباطی با سئول را قطع کرد که شامل خط تماس اضطراری‌‌‌‌ می‌شد. آخرین گفت‌وگوها در سطح عالی میان دو کشور در دسامبر ۲۰۱۵ انجام شده بود. حضور امریکا در شبه‌جزیره کره، عملاً این منطقه را به سمت بی‌ثباتی و تشنج سوق داده است. تحركات نظامی امریکا در شبه‌جزیره كره و تهدیدهای نظامی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا برای تحریك كره شمالی، منطقه را در آستانه جنگ اتمی قرار داده است. به دستور ترامپ، در ماه‌های اخیر هزاران نفر از نیروهای امریکایی و كشتی‌های جنگی این كشور به شبه‌جزیره كره اعزام شده‌اند تا از متحدان واشنگتن در مقابل تهدیدات پیونگ‌یانگ حمایت كنند. 
   
بدبینی واشنگتن 

در شرایطی که مقام‌های دو کره در شروع مذاکرات نسبت به بهبود روابط ابراز امیدواری کردند اما امریکا با بدبینی به این مذاكرات نگاه می‌كند. یک مقام امریکایی روز سه‌‌‌‌‌شنبه گفته است کشورش برای تغییر سیاست در قبال کره‌شمالی هنوز تصمیمی نگرفته است. به گزارش راشاتودی، برایان هوک، مشاور ارشد سیاسی رکس تیلرسون، وزیر خارجه امریکا گفت:« برای نتیجه‌گیری زود است و اکنون اشتباه است که تصور شود امریکا با شروع یک دور از مذاکرات دو کره، سیاست خود را در قبال کره‌شمالی تغییر می‌دهد. اظهارات مقامات واشنگتن در روزهای اخیر حاكی از این است كه دولت امریکا چندان تمایلی به برقراری صلح در شبه‌جزیره كره ندارد.  نیكی هیلی، نماینده امریکا در سازمان ملل هفته گذشته در سخنانی گفته بود:« ما مذاکرات آتی میان کره‌جنوبی و کره‌شمالی را به رسمیت نمی‌شناسیم. آنگونه که شنیده‌ایم برخی گزارش‌‌‌‌ها حاکی از آن است که کره‌شمالی برای انجام یک آزمایش موشکی دیگر آماده می‌شود. امیدوارم که این اتفاق نیفتد اما اگر چنین آزمایشی انجام گرفت ما باید تدابیر تنبیهی بیشتری را علیه رژیم کره‌شمالی اعمال کنیم».

دونالد ترامپ نیز اخیراً در اظهاراتی كه سبب تشدید تنش‌‌‌‌ها می‌شود، گفته است كه دكمه اتمی كه روی میزش قرار دارد، از دكمه اتمی كره شمالی بزرگ‌تر است. همچنین بر اساس گزارشی جدید، دولت ترامپ در حال بررسی مزایا و معایب یک حمله احتمالی محدود به کره‌شمالی است. به گزارش روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، هربرت ریموند مک‌مستر، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ مایل به اجرای این حمله است در حالی که رکس تیلرسون و جیمز ماتیس، وزرای خارجه و دفاع امریکا مخالف آن هستند. این استراتژی پاسخی به برخی آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی به واسطه وارد کردن ضربه‌ای هدفمند و دقیق به تأسیسات هسته‌ای کره‌شمالی برای به «‌گوشمالی دادن‌» پیونگ‌یانگ است تا متنبه شود که به دلیل عملکردش احتمالاً بهای سنگینی می‌پردازد.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
-
|
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
0
0
جمهوری اسلامی باید از روابط دوستانه وکم شدن تنش بین دوکره رسما"استقبال کند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار