کد خبر: 889853
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
وزير جهاد بخشنامه جديد صادر كرد
درحالي كه گفته مي‌شود به ميزان بيش از مصرف امسال در هشت ماهه سال جاري برنج وارد كشور شده است...
بهناز قاسمی

درحالي كه گفته مي‌شود به ميزان بيش از مصرف امسال در هشت ماهه سال جاري برنج وارد كشور شده است، وزير جهاد كشاورزي كه يك ماه پيش دستور ممنوعيت ثبت سفارش برنج را صادركرده بود، اخيراً طي بخشنامه‌اي ترخيص تمامی محموله‌هاي برنج موجود در گمرك و مناطق آزاد را خواستار شد. 

بر اساس آمار، 2 ميليون و ۳۰۰ هزار تن توليد داخل داريم كه از فروردين ماه تاكنون بيش از يك ميليون و ۳۰۰ هزار تن واردات برنج انجام شد و با توليد داخل و برنج‌هاي وارد شده بيش از 3 ميليون و ۳۰۰ هزار تن برنج در داخل كشور داريم كه مي‌تواند نياز يك‌ساله كشور را تأمين ‌كند، از اين رو اوايل آذر بود كه وزير جهاد كشاورزي از واردات بي‌رويه برنج در هشت ماهه امسال انتقاد كرد و از واردات ۵ ميليون تني برنج به كشور خبر داد و از وزير صنعت خواست تا ثبت سفارش واردات برنج تااطلاع ثانوي متوقف شود. 

اكنون پس از گذشت ۴۰ روز حجتي بخشنامه جديد ديگري صادر كرده كه براساس آن واردات تمامی محموله‌هاي برنج كه قبل از تاريخ سوم آذر ۹۶ به گمركات كشور وارد و قبض انبار گرديده‌اند، آزاد شود. اكنون اين سؤال مطرح مي‌شود كه آيا مجوز ورود برنج به كشور به منظور تنظيم بازار است يا تسليم در مقابل واردكنندگان خاص. 

در پي ممنوعيت ثبت سفارش برنج از آذر ماه، قيمت برنج وارداتي گران شد و دلالان تلاش كردند با كاهش عرضه، كمبود برنج را به بازار القا و قيمت‌ها را گران كنند، البته پس از گذشت ۱۰ روز قيمت‌ها كاهش يافته و بازار تنظيم شد. اكنون از وزارت جهاد خبر مي‌رسد كه به دليل ركود بازار برنج ايراني، دولت به منظور تأمين ذخاير استراتژيكش برنج ايراني را از كشاورزان به قيمت حدود ۹ هزار تومان خريداري و در مقابل به منظور تنظيم بازار محموله‌هاي دپو شده در گمركات و مناطق آزاد را ترخيص و روانه بازار مي‌كند. به گفته فعالان بازار پس از محدوديت ۴۵ روزه، اين اقدام وزارت جهاد كشاورزي به معناي چراغ سبز براي وارد كنند گاني است كه به اميد ترخيص محموله‌هايشان را در ماه‌هاي ممنوعه به گمركات رساندند. معاون توسعه بازرگاني و صنايع كشاورزي وزير جهاد كشاورزي روز گذشته در توجيه اقدام اخير حجتي و ترخيص محموله‌هاي برنج گفت: اين دستورالعمل براي ساماندهي بازار برنج كه شامل كنترل واردات و خريد محصول داخلي براي تكميل ذخاير راهبردي است، صادر شده است. 

علي‌اكبر مهرفرد در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد: با توجه به اينكه برنج داخلي وارد ركود شده و مدتي است خريد و فروش آن و قيمتش نسبت به سال گذشته در همين بازه زماني كاهش يافته است، وزير جهاد كشاورزي دستورالعملي ابلاغ كرد كه براساس آن بخشي از خريد برنج براي ذخاير راهبردي و استراتژيك از محل توليد داخلي صورت گيرد تا ذخاير راهبردي از محل برنج ايراني تكميل و بازار آن از ركود خارج شود. وي افزود: از سوي ديگر برخي از محموله‌هاي برنج در دوران ممنوعيت واردات، به گمركات كشور آمده بودند که اجازه آن صادر شده و در حال ترخيص هستند و به صورت همزمان به دنبال اين هستيم كه از سويي برنج داخلي از ركود خارج شود و توليدكنندگان داخلي متضرر نشوند و از سوي ديگر برنج خارجي نيز به اندازه كافي در دسترس مردم و مصرف كنندگان قرار گيرد. 

معاون توسعه بازرگاني و صنايع كشاورزي وزير جهاد كشاورزي با بيان اينكه هدف از صدور اين ابلاغيه از سوي حجتي تقويت بازار برنج داخلي است، گفت: براي خريد برنج داخلي به دليل تنوع ارقام قيمت‌هاي متفاوتي وجود دارد كه البته اين خريد با نرخ‌هاي توافقي و حمايتي صورت مي‌گيرد كه بخشي از استان گيلان و بخشي ديگر از استان مازندران است، به گونه‌اي كه برنج شيرودي به قيمت كيلويي 5هزارو450 تومان، برنج ندا و نعمت كيلويي 4هزارو850 تومان از استان مازندران و برنج صدري هاشمي شمال نيز كيلويي 9هزارو100 تومان است كه تنها از كشاورزان خريداري مي‌شود. مهرفرد اعلام كرد: براي واردات برنج نيز محموله‌هايي كه در زمان ممنوعيت واردات اين محصول به گمركات كشور آمده بود، تصميم گرفته شد كه تا سوم آذرماه اگر برنجي به كشور وارد شده، ترخيص شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار