کد خبر: 889268
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
سود افزایش قیمت سکه را دولت برد
در حالي كه قيمت نفت افزايش يافته و درآمدهاي ارزي دولت تقويت شده است اين روز‌ها شاهد رشد بهاي دلار آزاد در ارقامي بالاتر از 4هزار و 370تومان هستيم و بهاي سكه تمام نيز به فراتر از یک‌ميليون و500هزار تومان رسيده است.
بازار فردوسی باز هم داغ شدبه گزارش «جوان» بازار فردوسي تهران باز هم يادآور سال‌هاي ابتدايي 90 شد زيرا به دنبال رشد بهاي دلار و سكه در بازار آزاد صف‌هاي خريد دلار دولتي مجدد روز گذشته رؤيت شد. نوسانات شديد قيمت ارز كه از ابتداي هفته و بعد از اغتشاشات اخير آغاز شد، درحالي كماكان ادامه دارد كه قيمت دلار ركورد 4هزار و 420تومان را هم زد. 
صراف‌هاي فردوسي كه اين روزها ترجيح مي‌دهند تابلوهايشان را به‌روز نكنند بار ديگر دست از فروش دلار كشيده و تنها خريدارند، البته به شرط آنكه فروشنده‌اي در بازار پيدا كنند چراكه اين روزها همه خريدار دلارند و فروشنده‌اي در بازار پيدا نمي‌شود. بانك مركزي كه طبق روال هميشه از طريق صرافي‌هاي مجاز نسبت به تزريق ارز در بازار اقدام مي‌كند، اين روزها هم تلاش دارد آرامش را به خيابان فردوسي برگرداند ولي به نظر مي‌رسد چندان موفق نبوده، هرچند اين تلاش منجر به تشكيل صف‌هاي طولاني براي خريد دلار دولتي شده است. 
صرافي‌هاي مجاز كه ارز دولتي از بانك مركزي دريافت مي‌كنند اين روزها سرشان شلوغ شده و كاسبي‌شان سكه است. اين صراف‌ها كه البته صداي مردم و دلال‌ها را هم درآورده‌اند بعد از آنكه دلار را با نرخ 3هزار و 344تومان دريافت كردند، نسبت به فروش آن با قيمت 3هزار و 353تومان اقدام مي‌كنند. مردمي كه در مقابل صرافي‌ها صف كشيده‌اند دلار را قيمت 4هزار و 353تومان دريافت مي‌كنند و به ميزان 5هزار قطعه. 
   
توزيع دلار دولتي به اسم مردم به كام صراف‌ها

مردم مي‌گويند فقط تعداد محدودي مي‌توانند از اين صرافي‌ها ارز دولتي بگيرند چراكه همه را يا به دلال مي‌فروشند يا براي خودشان نگه مي‌دارند ولي دلال‌ها هم از اين صراف‌ها گلایه دارند و مي‌گويند سود اين اتفاقات فقط به جيب صراف‌ها مي‌رود كه اگر ارز با قيمت دولتي مي‌گيرند، مقدار كمي را به مردم مي‌فروشند و بقيه را دپو مي‌كنند اما اين تمام ماجراي اين روزهاي بازار ارز نيست چراكه شلوغي خيابان فردوسي تنها به صف‌هاي مردم مقابل صرافي‌هاي مجاز ختم نمي‌شود بلكه بار ديگر خيابان منوچهري و مقابل پاساژ افشار(پاتوق دلارفروش‌ها) با ازدحام جمعيت مواجه شده است. دلا‌ل‌هايي كه در اين محل به خريد و فروش دلار مي‌پردازند همه با يك صدا بانك مركزي و رياست آن را مقصر اصلي اتفاقات اخير در بازار ارز مي‌دانند. 
   
معاملات كاغذي ارزان‌تر از نقدي تمام شد

اين دلال‌ها مي‌گويند الان معامله دلار به صورت كاغذي(پيش فروش براي فردا) 4هزار و 380تومان است ولي نرخ آزاد يعني براي همين الان 4هزار و 420تومان اعلام شده است!
دلال‌ها مي‌گويند بانك مركزي دیروز نرخ را بالا برد چراكه قبل از ورود بانك مركزي به بازار دلار با قيمت 4هزار و 360تومان فروخته شده بود ولي اين بانك دلار را با قيمت 4هزار و 370تومان باز كرد. يكي از دلال‌ها كه از سياست‌هاي ارزي بانك مركزي به شدت شكايت دارد، مي‌گويد: آقاي سيف با اين وضعيت دلال بازي را رونق مي‌دهد، اگر بانك مركزي قصد تزريق به بازار ارز را دارد بايد درست عمل كند. 
يكي ديگر از اين افراد كه به گفته خود سال‌هاست در خيابان فردوسي به خريد و فروش ارز مي‌پردازد، مي‌گويد: چطور بانك مركزي و دولت در زمان انتخابات بازار را در اختيار كامل داشتند و اجازه افزايش قيمت نمي‌دادند ولي يك دفعه قيمت‌ها را رها كردند. 
   
قاچاقچيان بازهم دست به كار شدند

نكته مهمي كه واسطه‌ها و صرافان بازار همه به آن اذعان دارند، اين است كه در كنار مردم قاچاقچيان هم اختلاف قيمت سود برده و اجازه شكست قيمت‌ها را نمي‌دهند چراكه هم اكنون دلار در تركيه 4هزار و 470تومان فروخته مي‌شود و قيمت بازار ايران 4هزار و 420تومان است، به همين خاطر قاچاقچيان براي سودجويي دلار مي‌خرند و لب مرز با قيمت بالا مي‌فروشند. 
اين فرد در ادامه مي‌گويد: در اين لحظه فقط و فقط بانك مركزي عامل گراني است چراكه سه‌شنبه بازار را با قيمت 4هزار و 270تومان شروع كرد و دیروز نرخ را به 4هزار و 370تومان افزايش داد، بنابراين عامل اصلي كه از اين وضعيت سود مي‌برد، دولت و بانك مركزي است كه كسري بودجه‌شان را با اين روال تأمين مي‌كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار