کد خبر: 888894
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
كارشناسان امور ایران در امریکا عموماً به كاخ سفید درباره حمایت‌های بی‌پرده از اعتراضاتی كه حالا دیگر شكل و شمایل اغتشاش گرفته هشدار می‌دهند...
كارشناسان امور ایران در امریکا عموماً به كاخ سفید درباره حمایت‌های بی‌پرده از اعتراضاتی كه حالا دیگر شكل و شمایل اغتشاش گرفته هشدار می‌دهند ولی بدنه سیاسی دموكرات‌‌‌‌‌ها و جمهوریخواهان، تقریباً همگی از توئیت‌های روزانه ترامپ در مورد ایران حمایت می‌كنند. 
به گزاش «جوان»  دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا دیروز هم صبحانه كاری در كاخ سفید را با توئیت در مورد ایران شروع كرد؛ توئیت‌های روزانه‌ای كه حالا دیگر عدد آنها به چهار رسیده است:‌« مردم بزرگ ایران سال‌هاست كه سركوب شده‌اند. آنها گرسنه غذا و آزادی‌اند. ثروت مردم ایران نیز همراه با حقوق بشرشان چپاول شده است...  زمان تغییر رسیده است.» ‌رئیس‌جمهور امریکا نوشت: «ایران به رغم توافق وحشتناک دولت اوباما با آنها، در همه سطوح در حال ورشکستگی است». 
در حالی كه برخی كارشناسان امور ایران در امریکا، همچنان در مورد نحوره برخورد كاخ سفید با تحولات ایران هشدار می‌دهند، سیاستمداران امریکایی از هر دو طیف چپ (دموكرات) و راست (جمهوریخواه) در تعدادی كم سابقه، در حمایت از موضع ترامپ صف كشیده‌اند، در حالی که حتی برخی پا فراتر گذاشته، خواستار این شده‌اند كه رئیس‌جمهور امریکا به توئیت كردن بسنده نكند. 
«لیندسی گراهام‌»، سناتور جمهوریخواه ایالت کارولینای جنوبی در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌بی اس‌» گفت ترامپ باید در حمایت از این تحولات اقداماتی فراتر از انتشار توئیت انجام دهد:« اینکه تنها به تماشای توئیت‌های بسیار دلسوزانه ترامپ برای مردم ایران بنشینیم، کافی نیست. شما نباید تنها پیام توئیتری ارسال کنید. شما باید برنامه‌ای را طرح‌ریزی کنید.»‌
 نیكی هیلی، سفیر امریکا در سازمان ملل هم كه این روز‌‌‌‌‌ها بیش از هر موقع دیگری بحث‌‌‌‌‌ها روی جایگزینی او با ركس تیلرسون، وزیر خارجه ترامپ متمركز شده، با گسترش اعتراضات به اغتشاشات  ابراز همبستگی كرده و گفته است:‌« در سال جدید، امید و دعای ما همراه میلیون‌‌‌‌‌ها نفر از مردمی است كه به شكلی دهشتناک از دولت‌های واپسگرای كره شمالی، ونزوئلا‌، كوبا و به خصوص ایران رنج می‌برند، جایی كه مردم ایران كه مدت‌هاست سركوب شده‌اند، حالا در حال بلند كردن صدای‌شان هستند.»
 ‌هیلی می‌گوید:« دولت ایران به آزمون شهروندان خود گذاشته شده است. ما دعا می‌کنیم كه روزی آزادی و حقوق بشر اجرا شود.»
 ‌همزمان، سخنگوی کاخ‌سفید دیروز بار دیگر گفت :« ما از حق مردم ایران برای ابراز عقایدشان به صورت مسالمت‌آمیز حمایت می‌کنیم. شایسته است صدای آنها شنیده شود. ما از همه طرف‌‌‌‌‌‌ها می‌خواهیم از این حق بنیادین مبنی بر ابراز صلح‌آمیز عقاید محافظت کرده و از هر اقدامی که باعث سانسور می‌شود اجتناب کنند.»‌
همچنین «ایوانکا ترامپ»، دختر رئیس‌جمهور امریکا در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت: «روحیه قهرمانی و شجاعت تظاهرات‌کنندگان صلح‌جو در ایران مرا تحت تأثیر قرار داد. ما بایستی در کنار مردم ایران بایستیم که در جست‌وجوی ر‌‌‌‌‌هایی از ظلم هستند.»
   
دموكرات‌‌‌‌‌ها هم‌نظرند

انتقاد جمهوریخواهانی مانند «لیندسی گراهام‌» به دولت دموكرات اوباما این است كه چرا او در سال 2009(1388) به جای آنچه او آن را «قرار گرفتن در طرف مردم ایران‌» خوانده، برای توافق هسته‌ای تلاش كرد اما حالا گراهام و هم‌حزبی‌های او شاهد این هستند كه دموكرات‌‌‌‌‌ها نیز در برخورد با ایران، در كنار ترامپ قرار گرفته‌اند. بعد از توئیت روز ‌‌‌‌‌‌شنبه هیلاری كلینتون رقیب انتخاباتی ترامپ كه نوشته بود «مردم ایران به خصوص جوانان در حال اعتراضات برای آزادی و آینده خودشان هستند»، دیروز تعداد بیشتری از دموكرات‌‌‌‌‌ها از تبدیل اعتراضات به اغتشاش حمایت كردند. براد شرمن، نماینده دموکرات كالیفرنیا و جاكوین كاسترو، نماینده دموکرات تكزاس در بیانیه‌ جداگانه خود، دولت ایران را «واپسگرا» توصیف كرده‌اند. برندان بویل، دیگر نماینده دموکرات نیز گفته است:‌« اعتراضات ایرانیان مرا تهییج كرده و این امید وجود دارد كه ما می‌توانیم برای آزادی بزرگ‌تر، بدون اینكه حمایت ما غیرسازنده باشد، از آنها حمایت كنیم.»‌ موضع‌گیری مشترك هر دو حزب امریکا در مورد تحولات ایران باعث شده كه ویل هارد، نماینده جمهوریخواه تگزاس‌، آن را جزو معدود موضوعاتی بخواند كه هر دو حزب امریکا حول آن اشتراك نظر دارند. او در گفت‌وگو با برنامه «رو در روی ملت» ‌شبكه سی بی اس گفته است:‌« ایران تهدیدی واقعی برای جهان است. این موضوعی است كه ما به عنوان جمهوریخواه و دموکرات می‌توانیم با هم باشیم و از آن حمایت كنیم.»‌ او خواستار این شده كه دیگر كشور‌‌‌‌‌ها نیز به به امریکا ملحق شوند:‌«ما نیاز داریم كه متحدین اروپایی ما در آلمان، فرانسه و انگلستان نیز از رهبری پرزیدنت ترامپ پیروی کنند و نشان دهند كه از مردم ایران حمایت می‌كنند.»
   
دیدگاه گاردین

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برخلاف سنت رفتاری خود، ترجیح داده همچنان در مورد رویدادهای ایران ساكت بماند، ولی یسرائیل کاتز، وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی در گفت‌وگوی رادیویی برای معترضان در ایران آرزوی موفقیت كرد ولی گفته تل‌آویو در اعتراضات گسترده روزهای اخیر در ایران دخالتی ندارد:«من برای مردم ایران برای رسیدن به آزادی و دموکراسی آرزوی موفقیت می‌کنم.»
‌عبدالباری عطوان در گفت‌وگو با فایننشال‌تریبون، با اشاره به توافق محرمانه تل‌آ‌ویو و  واشنگتن كه 12 دسامبر انجام و خبر آن اوایل این هفته منتشر شد، گفت كه بخشی از این توافق مربوط به بی‌ثبات كردن ایران بوده است. روزنامه انگلیسی گاردین نیز دیروز در یادداشتی نوشت: «تضعیف حکومت ایران می‌تواند به شدت گرفتن تنش‌های منطقه خاورمیانه بینجامد.» 
نویسنده یادداشت گاردین نوشت: «دشمنان و رقبای ایران چشمان‌شان را مانند لاشخور‌ها که در آسمان کویر در چرخش هستند، روی اغتشاشات ایران دقیق کردند. مقامات امریکایی و اسرائیلی به وضوح گفته‌اند در نتیجه این ناآرامی‌‌‌‌‌‌ها امید دارند حکومت ایران سقوط کند که این امیدی ناپخته به نظر می‌آید اما حتی اگر در واقعیت ایران تضعیف شود یا تصور اینکه ایران تضعیف خواهد شد، تنها می‌تواند از افزایش خطرناک تنش‌‌‌‌‌‌ها در منطقه گواهی دهد.» گاردین در ادامه نوشت: «ایران اکنون بازیگری پیشتاز در منطقه است.» 
از سوی دیگر تهران، عربستان سعودی را مسئول برانگیختن این اغتشاشات دانسته و استاندار لرستان گفته است گروه‌های تکفیری و سرویس‌های اطلاعاتی خارجی را مقصر این اغتشاشات می‌داند که به ادعای گاردین منظور استاندار لرستان عربستان سعودی است.

روسیه: دخالت خارجی در امور ایران غیرقابل قبول است
وزارت خارجه روسیه روز دو‌‌‌شنبه در بیانیه‌ای، به موضع‌گیری‌های اخیر واشنگتن پس از اغتشاشات در پاره‌ای از شهرهای ایران واکنش نشان داد.  به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه گفته «دخالت خارجی‌» در امور داخلی ایران غیرقابل قبول است. وزارت خارجه روسیه ابراز امیدواری کرده که «تظاهرات‌ها» در ایران به خشونت کشیده نشده و باعث خونریزی نشود. در بیانیه وزارت خارجه روسیه درباره ناآرامی‌های اخیر در ایران آمده است:« دخالت خارجی در مسائل داخلی ایران که ممکن است باعث بی‌ثباتی شود، غیرقابل قبول است.» همچنین کنستانتین کوساچف، رئیس کمیته بین‌الملل شورای روسیه در واکنش به حوادث روزهای اخیر ایران گفت که عوامل خارجی در اعتراضات ایران وجود دارند، گرچه هنوز تسلط ندارند. این سناتور روس گفت:«امریکا از هرگونه تحرک در ایران استقبال می‌کند. موج اعتراضات به زودی متوقف خواهد شد. تهران باید هشیار باشد که کشورهای دیگر علاقه‌مند هستند که حکومت ایران تغییر کند اما این آرزوی آنها ابداً محقق نمی‌شود.»
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ایرانی
|
United States
|
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
0
0
لاشخورهاي سياسي در آسمان ايران به پرواز درآمده اند و جیره خواران یا به زبان ساده تر. پلو خورهای سفارتخانه های اجتبی که قدمتی دیرینه در سرزمین ایران دارند در کف خیابانهای شهرهای پر از غرور و افتخار ایران به خوشرقصی برای اربابانشان مشغول . که شاید اربابشان تکه استخوان بیشتری جلویشان انداخته و دستی به سر و گوششان بکشد.غافل ازاینکه در این سرزمین پر از شجاعت و حماسه همواره شیرانی بوده و هستند که با خرسندی و غرور به دفاع از آن مشغول و مفتخرند.
said
|
Switzerland
|
۰۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
0
0
سلام. عزیزان تا وقتی که این دولت بی کفایت اجازه می دهد سازمان هایی مانند صندوق بین‌المللی پول در امور داخلی کشور دخالت کنند و دوملتی ها یا به فرنگ رفته ها در امور مملکت دخالت کنند . مشکلات بیشتر و بیشتر خواهند شد..باید از قوه و توانای های داخلی استفاد شود که تعهد انان به این ملک و ملت ثابت شده است..
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
0
0
حاجی گاردین این تظاهرات اصلا به مردم ارتباطی نداشت و دقیقا بازی صاحبان قدرت بود و ریشه در مردم نداشت. مردم ممکن است انتقاد کنند ولی بهیچوجه طرفدار هرج و مرج و این حرفا نیستند.
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
0
0
نیروی مقتدر نظام " بال و پر این لاشخورها راشکسته اند " گاردین
مطمئن هستید " انان قدرت پرواز بالای اسمان ایران را دارند ؟ شاید عده ای اراذل واوباشی که پرچم کشورشان را پائین کشید و سوزاندند " انان را به فکر انداختند " که طعمه خوبی برایشان
پیدا شده " اما کور خوانده اند " در ایران برای لاشخورها طعمه دندان گیری وجود ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار