کد خبر: 886470
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۳
سخنگوي وزارت بهداشت خبر داد
ديروز دومين روزي بود كه مدارس تهران به خاطر وضعيت اضطراري آلودگي هوا تعطيل شد. بحراني كه همه ساله با سرماي هوا بيش از فصول گرم گريبانمان را مي‌گيرد و به گفته سخنگوي وزارت بهداشت، هزينه بسيار بالاي درمان عوارض ناشي از آلودگي هوا موجب مي‌شود تا 2/48 درصد توليد ناخالص ملي صرف اثرات مستقيم و غيرمستقيم آلودگي هوا ‌شود. 

ايرج حريرچي روز گذشته در نشست خبري هفتگي وزارت بهداشت گفت: در دنيا به طور متوسط 2/48 تا ۷‌درصد توليد ناخالص ملي كشورها به دليل آلودگي هوا از بين مي‌رود. در كشور ما نيز 2/48 درصد توليد ناخالص ملي صرف عوارض ناشي از آلودگي هوا مي‌شود. يعني سالانه ۳۴ هزار ميليارد تومان براي اثرات مستقيم و غيرمستقيم آلودگي هوا هزينه مي‌شود. 
وي با اشاره به تاثير آلودگي هوا بر بروز بيماري‌هاي مزمن تنفسي، قلبي - عروقي، سرطان‌ها و كبد چرب اظهار كرد: مطالعات و تخمين‌هايي كه در زمينه آمار مرگ و مير ناشي از آلودگي هوا انجام مي‌شود، مي‌تواند مرگ‌هاي منتسب به آن را بررسي كند. اين آمارها نيز بسته به مدل مطالعاتي انجام شده متفاوت است. در فصل زمستان بدون در نظر گرفتن آلودگي هوا به دليل بيماري‌هاي فصلي افزايش بستري وجود دارد، البته از زمستان سال گذشته تا زمستان سال‌جاري تفاوت معناداري در زمينه افزايش مراجعات بيمارستاني نداشته‌ايم.
 
حريرچي با اشاره به گزارش‌هاي رسمي سازمان بهداشت جهاني در خصوص عوارض ناشي از آلودگي هوا در دنيا افزود: طبق آمار اين سازمان از هر ۱۰ نفر در دنيا فقط يك نفر به هواي سالم دسترسي دارد. آلودگي هوا يكي از مهم‌ترين عوامل خطر و مرگ‌هاي زودرس يعني قبل از ۷۰ سالگي است و چهارمين عامل خطر مرگ و مير در دنيا محسوب مي‌شود. 
وي ادامه داد: مهم‌ترين آلوده‌كننده‌هاي هوا ذرات كمتر از 2/5 ميكرون هستند. در آسياي جنوب شرقي اين ذرات ناشي از احتراق خودروها و در خاورميانه گرد و غبار عامل اصلي ايجاد اين ذرات هستند. 

سخنگوي وزارت بهداشت همچنين ضمن اشاره به فوت دكتر حضرتي، رئيس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت افزود: در هر ساعت ۸۸ مجروح در بيمارستان‌هاي كشور به دليل سوانح ترافيكي بستري مي‌شوند. اين تعداد در مجموع سالانه به ۸۷ هزار نفر مي‌رسد، همچنين هر روز ۴۳ ايراني به دليل اين حوادث فوت مي‌كنند كه آمار سالانه حدود ۱۵ هزار فوتي ناشي از حوادث ترافيكي را ايجاد مي‌كند. 
به گفته حريرچي در ۱۰ سال گذشته ۲۱۰ هزار ايراني در تصادفات ترافيكي جان خود را از دست داده‌اند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار