کد خبر: 886261
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۶
توزیع ناعادلانه تسهیلات بانکی در ایران
در‌حالي‌كه حجم معوقات شبكه بانكي از 100هزار ميليارد تومان (بودجه دو سال يارانه كل ايران‌) عبور كرده است...
هادی غلامحسینی

در‌حالي‌كه حجم معوقات شبكه بانكي از 100هزار ميليارد تومان (بودجه دو سال يارانه كل ايران‌) عبور كرده است، وزير تعاون كار و رفاه اجتماعي، گفت: نيمي از كشور از وام شبكه بانكي بهره نگرفته‌اند و بايد بر عدالت‌محور كردن تخصيص مالي تأكيد كنيم، پيش از اين يكي از معاونان وزير كار رفتار و عملكرد و رويه شبكه بانكي كشور را در جهت توسعه فقر در ايران ارزيابي كرده و خواستار اصلاح نظام مالي و بانكي ايران شده بود.در ابتداي دولت يازدهم مسئولان تعداد فقراي مطلق كشور را در حدود 7 تا 9 ميليون نفر ارزيابي مي‌كردند و حالا مسئولان وزارت كار تعداد فقراي مطلق را در حدود 19تا 20 ميليون نفر عنوان مي‌كنند. رشد تعداد فقراي مطلق در كشور نشان مي‌دهد كه سياستگذاران كلان اقتصاد ايران چندان در كار عدالت نيستند و سياست‌ها به‌گونه‌اي تنظيم شده است كه به توسعه فقر در جامعه بينجامد. 
  
معوقات میلیاردی بانکی نزد ثروتمندان

در همين رابطه در شرايطي كه بسياري از اقتصاددان‌هاي بزرگ دنيا تورم و توسعه فقر در جامعه را يك پديده پولي و مالي عنوان مي‌كنند، چندي پيش يكي از معاونان وزارت كار رفتار شبكه بانكي را توسعه‌دهنده فقر در ايران عنوان كرد و حالا وزير كار در شرايطي كه خبرهاي معوقات بيش از 100 هزار ميليارد توماني بانكي روي اعصاب ملت است و هر روز يك خبر جديد از اختلاس بانكي در خروجي خبرگزاري‌ها قرار مي‌گيرد، مدعي شده است كه نيمي از كشور از وام شبكه بانكي بهره نگرفته‌اند. 
 
رشد اقتصادی منهای عدالت فایده ندارد

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در خصوص عملكرد دولت در سال اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل نيز تصريح كرد: يكي از مباحث اقتصاد مقاومتي، لزوم رشد اقتصادي است، اما آيا هرگونه عملكردي كه منجر به رشد به هر قيمت شود، اقتصاد مقاومتي است؟ روح اقتصاد مقاومتي اين است كه عدالت‌محور باشد و اقتصاد را مردمي كند. 
 
ثبت 32 ميليون وام در شبكه بانكي

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با اشاره به اينكه تسهيلات بايد به گلوگاه كارآفريني تبديل شود، افزود: از سال67 تا 92، 32‌ميليون وام در شبكه بانكي ثبت شده است. 
ربيعي با اشاره به اينكه درصدد رفع نابرابري‌ها هستيم، اظهار داشت: بايد طرح‌هاي اشتغال متناسب با مناطق باشد، زيرا هر منطقه‌اي مزيت خاص خود را دارد. 
وي تصريح كرد: وجود فقراي زياد جامعه را شكننده مي‌كند، لذا اقتصاد مقاومتي به معني كم‌كردن شكنندگي است. 
   
فقرا در اقتصاد مقاومتي دیده شده‌اند

ربيعي با تأكيد بر اينكه بايد در اقتصاد مقاومتي فقرا را خوب ببينيم، ادامه داد: در اقتصاد مقاومتي بر ضرورت توسعه كشور تأكيد شده است و از سوي ديگر نيز بايد عدالت منطقه‌اي رعايت شود. وي با اشاره به اينكه با 127 هزار كودك بازمانده از تحصيل تماس تلفني گرفته شد تا به تحصيل بازگردند، گفت: بانك اطلاعاتي خوبي در اين رابطه ايجاد شده است. 
 
10 ميليون نفر سبد كالا می‌گیرند

وي با بيان اينكه جلوگيري از نسلي شدن فقر يكي از اقدامات خوب وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي است، عنوان كرد: بيش از 10 ميليون نفر طي سه مرحله سبد كالا دريافت خواهند كرد و يك مرحله ديگر مربوط به هزار روز اول زندگي مي‌شود.  ربيعي با اشاره به اينكه مرحله اول در حال انجام است، گفت: سبد كالايي ديگر در شب عيد خواهد بود و مرحله ديگر را نيز به صورت هدفمند‌تر انجام خواهيم داد. وي در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر اينكه آيا توزيع سبد كالا اهداف انتخاباتي و سياسي دارد، گفت: اگر مي‌خواستيم كار پوپوليستي انتخاباتي انجام دهيم توزيع سبد كالا را افزايش مي‌داديم. 

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي يادآور شد: بيماران هموفيلي، دياليز، تالاسمي، پيوند كليه و ام‌اس كه داروهاي گران‌قيمت استفاده مي‌كنند، مي‌توانند كد ملي خود را به سامانه 3000195 پيامك كنند تا به وضعيت آنها بهتر رسيدگي شود. وي با اشاره به اينكه اقتصاد مقاومتي راه بي‌بديلي است كه در آن مي‌توان به فقرا كمك كرد و عدالت‌محور بود، گفت: سازمان بهزيستي و كميته امداد در هيچ دوره‌اي تا به اين حد به هم نزديك نبودند، لذا همكاري خوب بين‌بخشي حاكم است. وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر اينكه آيا 3 ميليون نفر امسال از دريافت يارانه حذف مي‌شوند؟ گفت: تا اندازه‌اي كه مي‌توانستم حذف كرديم، لذا به دنبال قطع يارانه كسي نيستیم كه احساس نگراني كند، بنابراين بايد به صورت هدفمند و دقيق اين كار انجام شود. 

وي با اشاره به اينكه، تيتر‌هاي زيادي از دولت يارانه قطع‌كن زده مي‌شود، خاطرنشان كرد: براي حل مسائل بايد اجماع ملي به وجود‌ آيد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار