کد خبر: 886049
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۳
مدیرعامل گروه مالی بانک مسکن گفت: در حال حاضر در کل کشور ساخت هزار واحد مسکونی تحت پوشش صندوق زمین و ساختمان است و اگر دولت حمایت کند این عدد تا سال 1400 به صد هزار واحد می‌رسد.
مصطفی ازگلی در مراسم بهره‌برداری از نخستین صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان که در آن 80 واحد مسکونی به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: حدود سه سال پیش اولین صندوق زمین و ساختمان راه‌اندازی و در حال حاضر پروژه نسیم با 80 واحد مسکونی به بهره‌برداری رسیده است.
 
وی افزود: در حال حاضر هزار واحد مسکونی در کل کشور تحت پوشش صندوق‌های زمین و ساختمان هستند که قرار است این عدد با توجه به بضاعتی که بانک مسکن دارد به 10 هزار واحد مسکونی نیز برسد،بنابراین اگر دولت هم در این قضیه وارد شود تا سال 1400 صد هزار واحد مسکونی تحت پوشش صندوق‌های زمین و ساختمان احداث خواهد شد.
 
مدیرعامل گروه مالی بانک مسکن ادامه داد: یک مانع جدیدی برای توسعه صندوق‌ها از برنامه ششم توسعه که همان تأمین صندوق‌های جدید منوط به اخذ مجوز از بانک مرکزی است، ایجاد شده است، شاید این یک اشتباه لفظی باشدکه امیدواریم موضوع از سوی وزیر راه و شهرسازی پیگیری و برطرف شود.
 
ازگلی با اشاره به اینکه اگر این اشتباه لفظی پابرجا بماند توسعه صندوق‌های زمین و ساختمان که در حال حاضر به ثمر رسیده است مشکل ایجاد کند، گفت: صندوق‌های زمین و ساختمان مسیر جدیدی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ساختمانی ایجاد کرده است.
 
وی ادامه داد: یکی از مهمترین دغدغه‌های کشور نوسازی بافت‌های فرسوده است،بنابراین چنانچه شهرداری‌ها همکاری و سندها را آزاد کنند صندوق‌ها می‌توانند مسیر خوبی را برای نوسازی بافت‌های فرسوده ایجاد کنند.پس این مدل سازوکار مناسبی برای هدایت منابع بخش خصوصی و هدایت آنها به ساخت‌وساز است.
 
مدیرعامل گروه مالی بانک مسکن با اشاره به اینکه صندوق‌های زمین و ساختمان می‌توانند در بالا بردن کیفیت ساخت‌وساز نیز کمک بسزایی کنند گفت: به دلیل نظارت بالایی که روی پروژه‌های تحت پوشش صندوق‌های زمین و ساختمان احداث می‌شوند کیفیت ساخت‌وسازشان بالاست، بنابراین برای پروژه نسیم 5 سال گارانتی برای واحدهای مسکونی آن در نظر گرفته شده است.
 
ازگلی به بازدهی صندوق‌های زمین و ساختمان نیز اشاره کرد و گفت: در این صندوق‌های زمین و ساختمان یونیت‌هایی که در اختیار مشارکت‌کنندگان قرار می‌گیرد دارندگان این یونیت‌ها می‌توانند آنها را در فرابورس معامله کنند که این خود یک ابزار مالی تلقی می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: از مهر ماه سال 93 تا مهر ماه سال 96 که پروژه نسیم تحت پوشش صندوق زمین و ساختمان در حال ساخت بود، رشد قیمت مسکن در تهران در سال 94 صفر، در سال 95 چهار درصد و در سال سوم از رشد 9.6 درصدی برخوردار بود. این در حالی است که مشارکت‌کنندگان در این صندوق زمین و ساختمان به طور متوسط 11 تا 14 درصد بازدهی داشته‌اند.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس، بازگردان صندوق زمین و ساختمان نسیم،کارگزاری بانک مسکن و متولی آن کارگزاری بانک اقتصاد نوین بود.  
 
بنا بر این گزارش، محل احداث ساخت پروژه مزبور در منطقه 22 تهران با متراژ 20 هزار و 34 مترمربع، زیربنای کل 15 هزار و 288 مترمربع، تعداد واحد مسکونی 80 واحد و تنوع متراژ از 97 مترمربع تا 155 مترمربع بوده است.  
 
این گزارش اضافه می‌کند طبق اظهارات مدیرعامل گروه مالی بانک مسکن برای هر مترمربع ناخالص ساخت در این پروژه یک میلیون و 700 هزار تومان و رقم پایه 4 میلیون و 800 هزار تومان در نظر گرفته شده است و دامنه قیمت فروش هر مترمربع مفید مسکونی هر 4 میلیون و 700 هزار تومان تا 6 میلیون و 500 هزار تومان بوده است.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار