کد خبر: 885981
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۹
رضايي در جمع اساتيد و دانشجويان دانشگاه امام صادق (ع):
اقتصاد ايران بدون يك نهضت اجتماعي – اقتصادي موفق و شكوفا نمي‌شود و اقتصاد بايد به عزمي عمومي تبديل شود.
به گزارش فارس، محسن‌رضايي دبير‌مجمع‌ تشخيص‌ مصلحت ‌نظام، در جمع دانشجويان و اساتيد دانشگاه امام صادق(ع) گفت: ترامپ مي‌خواهد با طرح‌هاي جديد، فشارهاي مضاعفي را بر ايران تحميل كند و امريكا و همپيمانانش در چهار سال آينده فشارهاي خود را شدت خواهند بخشید. كانون اين آرايش جديد، اسرائيل، عربستان و امريكاست و از بحث سعد حريري در لبنان تا نمايش موشكي و بحث‌هاي ديگر ادامه پيدا خواهد كرد. دبير‌مجمع‌تشخيص‌مصلحت‌نظام گفت: مهم‌ترين نقطه‌اي كه دشمنان ما روي آن دست گذاشته‌اند، اقتصاد ايران است، چراكه در اين مقوله ضعف داريم و همين موضوع آنها را به موفقيت اميدوار كرده و بيش از 10 سال است كه مقام‌معظم‌رهبري براي سال‌ها عناوين اقتصادي انتخاب مي‌كنند، زيرا دعواي اصلي در اقتصاد است. در مصاف امروز ما در منطقه، اقتصاد مي‌تواند اقتدار ما را حفظ كند يا خداي ‌ناكرده دستاوردهاي ما را از ما بگيرد. 
فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس با اشاره به مزاياي استفاده از فرصت‌هاي پديد آمده پس از شكست داعش گفت: در حال حاضر 40درصد ساختمان‌ها در سوريه ويران ‌شده و هزينه بازسازي زيادي را مي‌طلبد. امروز ما به‌راحتي مي‌توانيم از طريق راه‌آهن به بندرهای سوريه دسترسي پيدا كنيم و بايد توليد، فناوري و معادن خود را فعال كنيم. عراق نفت فراواني دارد كه لازم است در مناقصات نفتي آنها برنده شويم. اگر نتوانيم از اين فرصت‌ها استفاده كنيم، ديگران استفاده خواهند كرد. امريكايي‌ها اقتصاد ما را مي‌شناسند و اميدوارند ما را در داخل كشور از طريق اقتصاد زمين بزنند. اگر مي‌خواهيم اقتدار خود را در منطقه حفظ كنيم و در داخل در مقابل تحريم‌ها پايداري كنيم، بايد به اهميت مقوله اقتصاد توجه داشته باشيم. 
استاد دانشگاه جامع امام‌حسين‌(ع) گفت: عده‌اي در داخل مي‌خواهند با بحث‌هاي حاشيه‌اي، توجه ما را از اقتصاد دور كنند. جنگ ما جنگ اقتصادي است و با جوشش از درون قابل مديريت است. اگر تحول اقتصادي را تسريع نكنيم، بايد به مرزهاي خود برگرديم. دبير‌مجمع‌تشخيص‌مصلحت‌نظام با طرح اين پرسش كه اگر گفته شود دولت‌ها به فكر اقتصاد ملي نيستند، قابل‌پذيرش نيست اما به‌راستي چرا با وجود اين همه متخصص موفق نمي‌شوند؟ افزود: اقتصاد ايران بدون يك نهضت اجتماعي – اقتصادي موفق و شكوفا نمي‌شود. مهم‌ترين معيار، شاخص رشد اقتصادي است كه در 40سال بعد از انقلاب، تغيير معناداري نداشته است. رشد اقتصادي، مديريت اقتصادي و بهره‌وري و نظم مي‌خواهد و به آمدن اين و رفتن آن مسئول ربطي ندارد. 
وي با تأكيد بر لزوم برپايي يك نهضت اجتماعي – اقتصادي در جامعه گفت: جامعه ما بايد آماده مجموعه‌اي از اتفاقات شود. زندگي مردم بايد تغيير كند و توليد به جايگاه خود برسد. دولتمردان ما بايد از روحيات تكنوكراتي خارج شوند، ما منابع مختلفي داريم و مي‌توانيم با انرژي آزاد شده اجتماعي به شكوفايي اقتصادي برسيم. رضايي در پاسخ به پرسش يكي از دانشجويان دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به لزوم توجه به مسائل داخلي اقتصاد ايران گفت: اقتدار بيروني ما و ضعف‌هاي داخلي ما يك كليد دارد و آن اقتصاد است و كليد اشتباهي فاقد كارايي مي‌باشد. نهضت اجتماعي – اقتصادي، يك نياز واقعي است. اقتصاد بايد به عزمي عمومي تبديل شود و به‌عنوان يك مبارزه و فعاليت انقلابي كه ثروت، توليد و اشتغال را در خود جا داده مورد توجه قرار گيرد. 
وي ادامه داد: چيني‌ها دو هدف را براي خود تعيين كرده‌اند و مي‌خواهند با اقتصاد خود تا هلند پيش بروند، به‌طوري‌ كه از طريق اقتصاد، فرهنگ و سياست خارجي خود را دنبال مي‌كنند. اقتصاد وسيله‌اي براي مبارزه است. بايد بازارهاي منطقه را با خنثي‌كردن تحريم‌هاي امريكا دنبال و ريال خود را در منطقه مانند دلار فراگير كنيم. بايد طريقت اقتصاد را از حالت كلاسيك خارج و مردم را به صحنه بياوريم. بايد توزيع عادلانه ثروت را جدي بگيريم و فساد اداري و اقتصادي را كه يك مانع جدي است از سر راه برداريم تا ضمن مبارزه با فساد آن ‌هم به‌طور بي‌رحمانه، بتوانيم به شكوفايي اقتصادي بينديشيم. 
دبير‌مجمع‌تشخيص‌مصلحت‌نظام با انتقاد از اشتباهات دولت‌ها در عرصه اقتصاد و همين‌طور بودجه تنظيم‌ شده براي سال آينده گفت: برخي مسئولان، اشتباهي در جايگاه مديريت قرار گرفته‌اند. هر روز اتومبيل اقتصاد را به در و ديوار مي‌كوبند، بودجه‌اي كه تنظيم‌ شده، چك كشيدن روي هواست، مديريت اقتصادي كشور به ‌اشتباه به بعضي از اين آقايان سپرده ‌شده است. 
دبير‌مجمع‌تشخيص‌مصلحت‌نظام گفت: واقعيت اين است كه هر كشوري بايد روي پاي خود راه برود. اقتصاد ما هم بايد با روحيات، فرهنگ، مذهب و جغرافياي ما سازگار باشد، بايد چنين مدلي را طراحي كرد. دولت متمركز در قانون مشروطه نبود، رضاشاه همه‌چيز را در تهران مستقر كرد و كل نظام شهري ما را به هم‌ريخت، ساختار مبادلات ما را عوض كرد و ما بعد از انقلاب ساختار از قبل تعيين‌ شده را ادامه داديم. 
وي با بيان اينكه اقتصاد بومي و اسلامي به ما حكم مي‌كند كه اقتصاد را ايالتي كنيم و اجازه دهيم شهرها و استان‌ها با هم رقابت كنند، تصريح كرد: در بند دوم سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي آمده است كه رقابت‌هاي استاني و منطقه‌اي بايد تقويت شود، اين رقابت بدون اختيارات قابل‌ دستيابي نيست. ما بايد سياست را از اقتصاد جدا كنيم و اقتصاد ما بايد كمترين تأثير را از تغيير دولت‌ها و مجالس بگيرد. با چنين اصلاحاتي، توليد فناوري و ثروت را در كشور خواهيم داشت.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار