کد خبر: 885852
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
تیلرسون با عقب‌نشینی از مواضع قبلی اعلام کرد
وزیر خارجه امریکا با اشاره به انتقال سفارت امریکا به قدس گفت: این چیزی نیست که بلافاصله اتفاق بیفتد و احتمالاً زودتر از سه سال دیگر نخواهد بود. وی هفته گذشته این زمان را برای دو سال آینده اعلام کرده بود.
به گزارش صدا و سیما، روزنامه «هاآرتص‌» به نقل از رکس تیلرسون نوشت: بعید است سفارت امریکا در اسرائیل در دوران مسئولیت کنونی دونالد ترامپ، به قدس انتقال یابد.  رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه امریکا روز سه‌‌‌‌‌شنبه اعلام کرد انتقال سفارت این کشور در اسرائیل به قدس احتمالاً حداقل سه سال و شاید حتی بیشتر طول خواهد کشید. 
بدین ترتیب، این احتمال مطرح می‌شود که بعید است چنین اقدامی در دوره فعلی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا انجام شود. بر اساس گزارش «نیویورک تایمز»، تیلرسون در سخنانی که در وزارت امور خارجه امریکا بیان کرد، گفت: «این چیزی نیست که بلافاصله اتفاق بیفتد، احتمالاً زودتر از سه سال دیگر نخواهد بود و این (هدف) بسیار بلندپروازانه است.» تیلرسون هفته گذشته این زمان را برای دو سال آینده اعلام کرده بود.  پس از اعلام تصمیم تاریخی ترامپ در روز چهار‌‌‌‌شنبه گذشته درباره اینکه امریکا قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد، مقامات کاخ سفید اعلام کردند این اقدام در طول دوره‌ای سه تا چهار ساله، تکمیل خواهد شد. با این حال، اظهارات روز سه‌‌‌‌‌شنبه تیلرسون صریح‌‌‌‌‌ترین سخنان یک مقام دولت بود که طرح‌های امریکا را تشریح می‌کرد. آنها ملاحظات لجستیکی را علت این تأخیر اعلام کرده‌اند.  مقامات کاخ سفید خاطرنشان کرده‌اند زمانی که در گذشته سفارتخانه‌های امریکا به مکان‌های جدید منتقل‌‌‌‌ می‌شد، این اقدام تا پنج سال طول می‌کشید. با این حال، مار زل، رئیس سازمان جمهوریخواهان خارج امریکا در فلسطین اشغالی، اعلام کرد از اظهارات تیلرسون ناامید شده است. وی گفت انتقال سفارت می‌توانست به سادگی تغییر تابلوی مقابل ساختمان کنسولگری در قدس باشد. 
   
ادامه انتفاضه
 
در داخل سرزمین‌های اشغالی فلسطینی‌‌‌‌‌ها به اعتراضات دامنه‌دار خود ادامه می‌دهند تا امید‌‌‌‌ها به ادامه انتفاضه تقویت شود. صد‌‌‌‌ها هزار فلسطینی پس از اقامه نماز جمعه در مساجد نوار غزه برای شرکت در راهپیمایی بزرگ و گسترده در اعتراض تصمیم دونالد ترامپ در اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل شرکت کردند.  شرکت‌کنندگان که به درخواست کمیته پیگیری نیروهای ملی و اسلامی برای یاری رساندن به قدس به خیابان‌‌‌‌ها آمدند، با حمل پرچم‌های فلسطین در امتداد خیابان‌های شهر غزه شعار‌‌‌‌هایی در حمایت از قدس پایتخت فلسطین سر دادند.

محمد ابو جلاله یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی در تجمع فلسطینیان در میدان شهید انور عزیز در شمال نوار غزه گفت: امروز ما در این راهپیمایی بزرگ خشم شرکت کرده‌ایم تا به جهانیان بگوییم که ما با خون و جان خود از قدس حمایت می‌کنیم و در برابر تجاوزهای رژیم صهیونیستی کوتاه نخواهیم آمد.  وی تأکید کرد: حتی از یک وجب خاک فلسطین عقب‌نشینی نخواهیم کرد، همان طور که دکتر فتحی شقاقی، مؤسس جنبش جهاد اسلامی گفت، حتی از یک حرف از حروف شش‌گانه فلسطین دست بر نخواهیم داشت.  ابراهیم سلطان از فرماندهان جبهه مردمی آزادیبخش فلسطین نیز در سخنانی در راهپیمایی خشم گفت: فلسطین متعلق به همه فلسطینیان با دولت مستقل آن به پایتختی قدس شریف است.  هانی الاشقر، فرمانده جنبش مقاومت مردمی در مراسم راهپیمایی دیروز غزه گفت: پیام این راهپیمایی به جهان این است که قدس را ترک نخواهیم کرد و به اندازه بند انگشتی از این شهر مقدس که آغوش گرم اعراب و مسلمین است، عقب‌نشینی نخواهیم کرد و در برابر توطئه‌های امریکا و اسرائیل مانند سد محکمی تا آزادی کامل فلسطین ایستادگی خواهیم کرد.  بر اساس این گزارش، فلسطینیان خشمگین شرکت‌کننده در این راهپیمایی در کرانه باختری، عروسک ترامپ را که به شکلی خاص تهیه شده بود، به آتش کشیدند.  بر اساس این گزارش، درگیری‌‌‌‌ها میان نظامیان رژیم صهیونیستی و فلسطینیان شرکت‌کننده در راهپیمایی علیه تصمیم ترامپ درباره قدس در حال حاضر در بیش از 20 منطقه در کرانه باختری ادامه دارد.

رسانه‌های فلسطینی از درگیری نظامیان رژیم صهیونیستی با  فلسطینیان شرکت‌کننده در راهپیمایی روز جمعه در منطقه دیوار امنیتی قلندیا در رام‌الله ورودی شمالی بیت لحم خبر دادند.  منابع پزشکی فلسطین از مصدومیت و خفگی دهها نفر بر اثر استنشاق گاز اشک‌آور در درگیری با نیروهای امنیتی و نظامیان رژیم صهیوینستی در منطقه قلندیا در کرانه باختری و بیت لحم خبر دادند.  در باب العامود در قدس صد‌‌‌‌ها نمازگزار پس از نماز جمعه راهپیمایی علیه ترامپ و در حمایت از قدس به راه انداختند که در ادامه این امر باعث آغاز درگیری‌های شدیدی میان فلسطینی‌‌‌‌‌ها و سربازان اسرائیلی در بخش قدیمی شهر قدس شد.  در غزه نیز نمازگزاران فلسطینی تظاهرات گسترده‌ای را از مساجد در اعتراض به تصمیم ترامپ درباره قدس آغاز کردند.  هفته گذشته نیز مناطق مختلف فلسطین شاهد اعتراضاتی به این مسئله بود اما این هفته بر شدت تظاهرات و درگیری‌‌‌‌‌ها افزوده شده است. 
   
عدم تغییر موضع اروپا 

دونالد توسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا گفت که مواضع اتحادیه اروپا در قبال اورشلیم تغییر نکرده و رهبران این اتحادیه به راه‌حل تشکیل دو دولت پایبند هستند.  به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، پیش از این فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا گفته بود که تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا درباره اورشلیم‌، به شدت نگران‌کننده است و ما را به عقب بر می‌گرداند.  وی افزود: کشورهای اتحادیه اروپا سفارت‌های خود را به قدس منتقل نخواهند کرد.  وزیران خارجه اتحادیه اروپا قرار است اوایل سال آینده میلادی، با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کنند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار