کد خبر: 885455
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
جاي خالي كارگردان‌هاي زن در نامزدهاي گلدن گلوب خبرساز شد
در حالي كه گلدن گلوب نامزدهاي هفتاد و پنجمين دوره خود را معرفي كرد، نبود كارگردان‌هاي زن در ميان نامزدها به جنجال بدل شده است.
فرزين ماندگار

نبود كارگردان زن در ميان نامزدهاي گلدن گلوب اين روزها با افشاگري‌هاي جنسي در هاليوود كه زنان زيادي را دربرمي‌گيرد و از سوي بازيگران چهره زن هاليوود مطرح شده‌، پيوند خورده است و بار ديگر فاصله زياد آنچه را در ويترين هاليوود درباره زنان عرضه مي‌شود با آنچه در پشت صحنه هاليوود در حال رقم خوردن است،  نمايان مي‌كند. رويترز در اين باره نوشت: در ميان نامزدهاي گلدن گلوب حضور ناگهاني فيلم «همه پول‌هاي دنيا» ساخته ريدلي اسكات همان‌قدر خبرساز شده‌است كه نبودن نام هيچ كارگردان زن در ميان نامزدها. زنان در كارخانه بزرگ رؤياسازي امريكا طي يك قرن اخير با تبعیض‌هاي فراواني روبه‌رو بوده‌اند؛ تبعيض‌هايي كه پس از نزديك به 100سال از اختراع سينما در امريكا افشا مي‌شود، از جمله تفاوت فاحش دستمزد بازيگران زن در مقايسه با بازيگران مرد؛ چيزي كه محرمانه بودن آن باعث شده بود تا طي اين همه سال عمق آن برملا نشود، ولي طي اين سال‌ها اين تبعيض‌ها سر باز كرده و باعث شده ستاره‌هاي زن هاليوود با حقايق تلخي روبه‌رو شوند.

پس از ماجراي تبعيض در دستمزدها حالا چندماهي است كه سريال افشاگری‌هاي جنسي در هاليوود توجهات جهاني را به وضعيت حقيقي زنان در صنعت بزرگ هنري امريكا جلب كرده است. به همه اينها قرار نگرفتن حتي يك كارگردان زن را در ميان نامزدهاي جايزه معتبر گلدن گلوب اضافه كنيد. در جريان برگزاري مراسم سينمايي گلدن گلوب كريستوفر پلامر كه در دقيقه ۹۰ به جاي كوين اسپيسي جلوي دوربين ريدلي اسكات رفت، به طرزي غيرباور در ميان نامزدهاي گلدن گلوب جاي گرفت و از سوي ديگر گرتا گرويگ كارگردان فيلم «ليدي برد» كه با اقبال منتقدان و جوامع هنري روبه رو شده بود، از حضور در فهرستي جا ماند كه توسط كارگردان‌هاي مردي چون ريدلي اسكات، گي‌يرمو دل تورو، مارتين مك‌دونا، كريستوفر نولان و استيون اسپيلبرگ پر شده بود. پتي جنكينز كه با فيلم ابرقهرماني «زن شگفت‌انگيز» در رأس باكس آفيس جاي گرفته بود نيز از رسيدن به اين فهرست جا ماند. مك‌دونا، كارگردان و نويسنده «سه بيلبورد بيرون ابينگ، ميزوري» نيز در اين باره گفت: اين واقعاً شرم‌آور است. مي‌دانم زنان فيلمنامه‌نويس بزرگي امسال مورد تأييد قرار گرفتند، اما در بخش كارگرداني به آنها توجهي نشد، شايد در اسكار جبران شود. همه اين موارد درباره وضعيت زنان در هاليوود از اين حكايت دارد كه زنان صرفاً ويترين هاليوود را تشكيل مي‌دهند و در حقيقت ماجرا منزلتي درجه دوم براي آنها تعريف شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار