کد خبر: 885318
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۷
قاضي سلماسي در اقدامي جالب براي يك محكوم اخلال در نظم عمومي، موارد اخلاقي و تربيتي را به عنوان مجازات جايگزين حبس صادر كرد.
در راستاي رويه اخير قوه قضائيه مبني بر استفاده از مجازات‌هاي جايگزين حبس براي مرتكبان جرائم با حبس‌هاي كوتاه‌مدت، محسن مرادي اوجقاز، قاضي آذربايجان غربي، با در نظر گرفتن شرايط و ضوابط موجود، مطالعه كتاب پيرامون كنترل خشم و يادگيري احاديث اخلاقي و معاشرتي را جايگزين حبس براي محكوم به اخلال در نظم عمومي كرد.
در متن اين حكم كه بر اساس مفاد آيين‌نامه اجرايي ماده 79 قانون مجازات اسلامي تحرير شده، آمده است كه حبس نامبرده با موارد ذيل جايگزين مي‌شود:
1- مطالعه كتاب‌هاي تحت عنوان «كنترل خشم و دفاع مقدس (جنگ تحميلي)» با تعيين نوع كتاب از سوي واحد اجراي احكام كيفري و تلخيص آن به صورت دستنويس و ارائه آن به واحد اجراي احكام كيفري از سوي متهم.
2- حفظ و يادگيري چهل حديث از احاديث ائمه معصومين(ع) در خصوص اخلاق نيكو و نحوه معاشرت با ديگران كه مدت آن بيش از يك ماه نخواهد بود.
3- ارائه خدمات به مراكز نگهداري جانبازان، معلولان يا سالمندان به مدت سه ماه از تاريخ قطعيت دادنامه با رعايت مفاد 84 از قانون مرقوم (مدت خدمات عمومي رايگان) با نظارت نهاد پذيرنده و گزارش آن به واحد اجراي احكام.
همچنين در اين حكم ذكر شده است كه در صورت تعذر اجراي مجازات جايگزين يا تخلف از اجراي آن يا اجراي تمام يا بخشي از آن با مانعي مواجه شود و در صورت عدم امكان رفع مانع يا ايجاد مانع توسط رفتار عمدي محكوم، مجازات حبس (اصلي) اجرا خواهد شد.
  نگهباني از سد جايگزين حبس يك محكوم
قاضي سلماسي در حكمي ديگر براي يك محكوم به «بهره‌برداري غيرمجاز از منابع آب» اقدام به صدور حكم جايگزين مبني بر «تهيه مقاله علمي و نگهباني بر سازه‌ها و تأسيسات يك سد» كرد.
در متن اين حكم نيز آمده است: حبس مزبور به
1- تهيه مطلبي (مقاله‌اي) در خصوص آثار و نتايج برداشت غيرمجاز از منابع آب بر فعاليت كشاورزي و درياچه اروميه 2- نگهباني بر سازه‌ها و تأسيسات سد زولا به مدت يك ماه از تاريخ قطعيت دادنامه با نظارت اداره منابع آب و شركت شاكي جايگزين مي‌كند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار