کد خبر: 884960
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
نیروهای وابسته به عبدربه منصورهادی‌، تحت حمایت عربستان عملیات گسترده‌ای را برای كنترل بندر استراتژیك الحدیده در سواحل غربی یمن شروع كرده‌اند ولی نیروهای انصارالله دیروز توانستند با محاصره آنها‌، برنامه كنترل این بندر را به شكست بكشانند.
به گزارش «جوان» به نقل از الغد، عبدربه منصورهادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن روز یك‌‌‌شنبه گفت كه كنترل ائتلاف مورد حمایت عربستان بر سواحل غربی و بندر الحدیده‌، شریان دستیابی انصارالله به سلاح را متوقف می‌كند‌. طی چند روز گذشته ،بعد از شكست طرح سعودی برای كنترل بر صنعا، نیروهای هادی با حمایت ائتلاف سعودی عملیات گسترده‌ای را برای كنترل بندر الحدیده شروع كرده‌اند. در حالی که صبح دیروز رسانه‌های محور سعودی خبر از پیشروی شبه‌نظامیان وابسته به ائتلاف سعودی دادند و مدعی شدند سه شهر از جنوب استان الحدیده تصرف شده، منابع یمنی بعدازظهر یک‌‌‌شنبه گزارش دادند که نیروهای ارتش یمن و کمیته‎های مردمی موفق شدند بندر «الحیمه‌» واقع در شمال شهر الخوخه در جنوب استان الحدیده را از کنترل عناصر مسلح وابسته به ائتلاف سعودی خارج کنند و شبه‌نظامیان را در الخوخه محاصره کنند.

یک منبع نظامی یمن به خبرگزاری «الصحافه» یمن گفته که نیروهای یمنی با شکست عناصر «مزدور» مستقر در شمال الخوخه که تحت حمایت عربستان و امارات قرار دارند، ایستگاه گازرسانی و مزارع در محور «حیس» واقع در شرق الخوخه را نیز آزاد کردند. بر اساس گزارش فارس، نیروهای ارتش یمن و انصارالله مستقر در منطقه «یختل‌» استان تعز (در جنوب استان الحدیده) نیز موفق شدند کنترل خط ساحلی شرق این منطقه را در دست بگیرند و سه خودروی زرهی و پنج خودروی دیگر شبه‌نظامیان را منهدم کنند. یک مسئول نظامی در این باره گفت: «حلقه محاصره علیه عناصر مزدور به سمت الخوخه تنگ و دسترسی مزدوران به خط ساحلی شرق یختل قطع شده و آنها اکنون تحت محاصره نیروهای یمنی قرار دارند». خبرنگار خبرگزاری الصحافه یمن گزارش داد که در منطقه الهاملی منطقه «موزع‌» در استان تعز، در نزدیکی المخا نیز نیروهای ارتش یمن و انصارالله یک خودروی زرهی عناصر مسلح ائتلاف سعودی را آتش زدند و با انفجار یک بمب، خودروی زرهی آنها را در نزدیکی تپه الخزان منفجر کردند. همزمان، فشار دولت امریكا نیز بر انصارالله در حال تشدید شدن است.

به گزارش الشرق‌الاوسط، متیو تولر، سفیر امریکا در یمن از نیروهای انصارالله خواست تا سلاح خود را تحویل داده و وارد مذاکرات جدی شوند که این مذاکرات در چارچوب سازمان ملل و مبتنی بر طرح شورای همکاری خلیج فارس و خروجی‌های گفت‌وگوی ملی و قطعنامه‌های شورای امنیت باشد. وی تأکید کرد: ما مجدداً تأکید می‌کنیم که راه‌حل نظامی برای درگیری‌‌‌‌ها در یمن وجود ندارد. سفیر امریکا در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا واشنگتن به این امر فکر می‌کند که انصارالله را در فهرست تروریسم قرار دهد، گفت: امریکا بار‌‌‌ها از حوثی‌‌‌‌ها خواسته است سلاح‌ خود را تحویل دهند و از اقدامات خشونت‌‌آمیز دست بردارند و امیدوار هستیم که آنها این کار را بکنند اما اگر به این اقدامات خود ادامه دهند جامعه بین‌الملل تصمیمات مناسب را اتخاذ خواهد کرد. همزمان، سعودی‌‌‌ها نیز بمباران‌های خود را تشدید كرده‌اند.  منابع یمنی از کشته و زخمی شدن ۱۹ نفر در بمباران و حملات هوایی عربستان به مناطق مختلف یمن طی یك روز گذشته خبر دادند. خبرگزاری رسمی یمن «سبا» گزارش داد که چهار نفر از شهروندان یمنی در حمله هوایی عربستان به ساختمان شبکه ماهواره‎ای الیمن کشته و پنج نفر دیگر نیز زخمی شدند. منابع محلی یمن می‌گویند که جنگنده‌های سعودی روز گذشته بازار «شاجع» در منطقه زبید استان الحدیده را هدف قرار دادند و دو بار نیز به منزل مسکونی و مزرعه‌ای در منطقه التحتیا حمله کردند. جنگنده‌های ارتش سعودی همچنین دو بار به شهر «شبام کوکبان‌» استان المحویت و یک بار به منطقه «صراوح» استان مأرب و 11 بار به دو منطقه «حرض و میدی» استان حجه حمله کردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار